Kukurydza – właściwości i zastosowanie

Kukurydza jest jedną z trzech najpopularniejszych roślin uprawnych na świecie. Znajduje zastosowanie jako mąka, kasza, płatki śniadaniowe, popcorn czy jako dodatek do świątecznych sałatek. Białko kukurydzy wykorzystane zostało także do stworzenia popularnej przyprawy Maggi. Obok swojego wyjątkowego smaku, kukurydza stanowi bardzo dobre źródło witamin i minerałów, które wzbogacą naszą codzienną dietę.

Najczęściej spotyka się kukurydzę białą oraz żółtą. Jej ziarna zawierają około 70% węglowodanów, blisko 10% białka, a także są źródłem błonnika. Słodki smak kukurydzy związany jest z faktem, iż w odróżnieniu od innych zbóż, zawiera sporo cukru, przy czym dostarcza także witaminę D, E czy B oraz składniki mineralne takie jak magnez, żelazo, potas, czy fosfor. Kolor kukurydzy uwarunkowany jest występowaniem w niej karotenoidów, naturalnych barwników, które dbają o nasz wzrok. Wykorzystywana jest także jako naturalny środek do oczyszczania organizmu i poprawy pracy jelit.

Płatki śniadaniowe stanowią jedno z najpopularniejszych rozwiązań na szybkie i smaczne śniadanie. Obecnie konsumenci mają ogromny wybór wśród różnych smaków, a nawet kształtu tego pokarmu. Szklanka płatków kukurydzianych zawiera blisko 120 kalorii, w tym około 27 gram węglowodanów i 2 gramy białka. Uzupełnieniem śniadania zawierającego płatki kukurydziane mogą być świeżo pokrojone owoce i przykładowo płatki owsiane, które dostarczają więcej wartości odżywczych. Warto wspomnieć, że na rynku dostępna jest także ich bezglutenowa wersja, która sprawdzi się dla alergików.

Na popularności zyskuje także olej kukurydziany, który ma właściwości przeciwutleniające i chroniące przed wolnymi rodnikami. Jest bogatym źródłem kwasów omega-6 oraz witaminy E. Przyczynia się także do obniżenia poziomu cholesterolu LDL. Olej kukurydziany poleca się osobom, które cierpią na atopowe zapalenie skóry lub które zmagają się z łuszczycą. Najwięcej wartości odżywczych zachowuje w postaci surowej, kiedy dodajemy go na przykład do sałatek.

Mąka kukurydziana to z kolei bezglutenowy, tani produkt, który zawiera około 348 kalorii na 100 gram. Warto pamiętać, że najwięcej wartości odżywczych posiada mąka z najgrubszego przemiału. Wśród minerałów i witamin, które zawiera wyróżnia się przede wszystkim żelazo, potas, magnez, witaminę A i witaminę E. Mąka kukurydziana chroni przed wczesnym starzeniem się dzięki wysokiej zawartości beta karotenu, który pozytywnie wpływa także na odporność naszego organizmu. Pomaga w walce z takimi chorobami jak cukrzyca, choroby serca, anemia, otyłość, a nawet nowotwory. Zaleca się, aby do mąki kukurydzianej dodawać mąkę sojową, ponieważ uzupełnia ona braki aminokwasów będących odpowiedzialnych za syntezę witaminy PP. Stosuje się ją do przygotowywania dań i przekąsek typowych dla kuchni Ameryki Południowej, takich jak nachos, tacos czy tortille. Doskonale sprawdzi się jako zamiennik zwykłej mąki w pieczeniu ciast, deserów, placów, a także chleba, czy bułek.

Kukurydza służy również do wytwarzania kaszki kukurydzianej, która jest niezwykle lekkostrawna i nie zawiera glutenu, dlatego jest bezpieczna dla alergików oraz małych dzieci. Posiada większą ilość węglowodanów w porównaniu z innymi kaszami, dlatego stanowi dobre źródło energii dla organizmu. Mimo, że zawiera stosunkowo niewiele minerałów, bardzo dobrze wpływa na naszą skórę dzięki zawartej w niej witaminie A. Dodatkowo, spora ilość selenu chroni organizm przed wolnymi rodnikami, ma korzystny wpływ na układ odpornościowy oraz pracę tarczycy.

Kukurydza – właściwości i zastosowanie
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *