Krzem – dlaczego warto przyjmować jesienią? Właściwości dla zdrowia

Lato się kończy i wielkimi krokami zbliża się jesień a wraz z nią gorsze samopoczucie spowodowane mniejszą ilością słońca, mniejsza odporność. Jesień to dobry czas, by pomyśleć o wzmocnieniu naszego organizmu i zabezpieczeniu go przed infekcjami. Dzisiaj spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie właściwości zdrowotne ma krzem i czy warto przyjmować go jesienią.

Krzem lekiem na nowotwór?

Czy wiecie, że krzem ma ponoć zastosowanie w leczeniu nowotworów? W 1950 dr Anatol Rybczyński rozpoczął badania nad tym, czym tak naprawdę jest rak i jak można go wyleczyć. Według jego badań rak jest pasożytnicza tkanką grzybiczną a w jego leczeniu bardzo dobre rezultaty daje zastosowanie jonów krzemu. Mimo prowadzonej dokumentacji osób wyleczonych na nowotwór tą metodą, Rybczyński i jego metody nigdy nie uzyskały akceptacji środowiska lekarskiego. Mimo wszystko faktem jest, że krzem jest jednym z podstawowych pierwiastków odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jest bardzo ważnym składnikiem budulcowym białek, tętnic, ścięgien, skóry, tkanki łączącej. Zawierają go praktycznie wszystkie narządy m.in serce, wątroba, trzustka. Jest składnikiem kolagenu, elastyny i kwasu hialuronowego. Zapewnia elastyczność ścianek naczyń krwionośnych i zachowanie właściwej struktury kości. Usuwa z komórek substancję toksyczne, wzmacnia odporność organizmu, zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, pomaga zwalczać stany zapalne skóry, przyspiesza wzrost włosów, wzmacnia paznokcie. Pomaga uporać się z trądzikiem pospolitym i różowatym. Stosowany jest również w profilaktyce miażdżycowej. Potrzebny jest także, byśmy mogli wchłaniać z pożywieniem pierwiastki takie jak wapń, magnez, fosfor, miedź, cynk, siarka. Stwierdziłeś u siebie brak któregoś z tych pierwiastków? Być może to właśnie niedobory krzemu powoduje ich brak. Ponadto dla odmiany krzem chroni nas przed gromadzeniem się toksycznych metali ciężkich tj. glin, rtęć, ołów czy kadm .

A co jeśli jest go za mało?

Jak już wspomnieliśmy krzem pełni niezwykle istotną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Jego niedobory mogą objawiać się:

  • przesuszoną skórą,
  • przedwczesnym starzeniem
  • słabymi, cienkimi, wypadającymi włosami
  • podatnością na infekcję górnych dróg oddechowych
  • pogorszeniem stanu naczyń krwionośnych
  • zwiększeniem ryzyka powstawania pajączków na skórze/hemoroidów, zmian miażdżycowych
  • dłuższym czasem gojenia się ran
  • zmniejszeniem elastyczności ścięgien, stawów, mięśni
  • wystąpieniem ryzyka powstania osteoporozy i kruchości kości
  • pogorszeniem się samopoczucia – uczucie senności, przemęczenia
  • zwiększeniem ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych

Przyczyny niedoboru

Wraz z wiekiem organizm ludzki coraz gorzej sobie radzi z przyswajaniem krzemu z pożywienia co może być przyczyną wystąpienia jego braku. Ponadto niewłaściwa dieta z małą ilością owoców i warzyw, nadużywanie białej mąki i białego cukru, przemęczenie, stres czy ciężka praca to wszystko wpływa negatywnie na poziom krzemu w naszym ciele.

Źródła krzemu

Naturalnie krzem możemy spotkać w roślinach takich jak skrzyp polny, poziewnik, rdest ptasi, perz, pokrzywa, a także w chlebie razowym, otrębach, w łuskach ziarna zbóż, w skórce owoców, w czosnku, mleczku pszczelim czy w wodzie źródlanej. W aptekach można też nabyć krzem w postaci tabletek lub płynu.

Dlaczego jesienią?

Czy jesień czy wiosna zawsze powinniśmy dbać o pełnowartościową dietę. Jednak w praktyce nie zawsze się to udaje. Są również okresy, gdzie nasz organizm szczególnie narażony na negatywne bodźce takie jak np niesprzyjające warunki pogodowe i spadek odporności. Takim okresem na pewno jest zbliżająca się jesień, a biorą pod uwagę jak ważny jest krzem zarówno dla kondycji naszego organizmu, jak i dla przyswajanie innych pierwiastków z pożywienia warto zwrócić na niego szczególną uwagę w naszej diecie zwłaszcza w tym okresie.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *