Kompot czy jest zdrowy? Czy lepiej z niego zrezygnować?

Kompot, czyli napój kojarzony przede wszystkim z dzieciństwem jako dodatek do rodzinnych obiadów czy nawet owocowy deser. Obecnie kompot nie jest już tak bardzo popularny, chociaż w niektórych domach, a nawet miejscach serwujących obiady jest cały czas serwowany.

Kompot – skąd się wywodzi i jaka jest jego tradycja?

Tradycja przygotowywania kompotów sięga 700 lat wstecz i wywodzi się z Bliskiego Wschodu. Z czasem rozpowszechniła się na całą Europie, a w szczególności na Europę Środkowo-Wschodnią. Co ciekawe swego czasu był tak popularny w Polsce, że w zastawie stołowej pojawiło się specjalne naczynie – kompotierka na ten rodzaj napoju. Był produkowany z (najczęściej) domowych owoców: jabłek, gruszek, agrestu, śliwek, porzeczek, rabarbaru czy truskawek.

Kompot i jego pozytywny wpływ na zdrowie

Kompot, szczególnie ten zrobiony własnoręcznie, jest jednym z najzdrowszych napojów. Dlatego warto po niego sięgać, zamiast kartonowych soków, w których składzie znajdziemy cukry i konserwanty (oczywiście nie we wszystkich – należy czytać składy). Dlaczego kompot jest zdrowy? Przede wszystkim dlatego, że jest zrobiony z owoców – domowy napój dostarczy nam mnóstwa witamin: C, A, B, K i E, a co za tym idzie zostanie wzmocniona odporność całego organizmu oraz poprawi się praca układu nerwowego. Dodatkowo zapewni nam sole mineralne, których nie znajdziemy w sklepowych sokach. W przeciwieństwie do surowych soków nie uszkadza energii trawiennej, ponieważ owoce są gotowane. Należy jednak zaznaczyć, że kompot z suszu nie zapewni nam tak wielu witamin jak ten ze świeżych owoców.

W zależności od tego z jakiego owocu został przygotowany napój właściwości zdrowotne będą inne. Przykładowo za upiększające działanie odpowiada kompot z jabłek, które zawierają wiele antyoksydantów. Jeżeli natomiast mamy problemy trawienne powinniśmy sięgnąć po pyszny domowy napój przygotowany ze śliwek – dobrze jest go spożywać podczas rodzinnych imprez (np. świąt bożonarodzeniowych), w trakcie których nie ruszamy się zbyt wiele, za to cały czas mamy coś na talerzu. Oprócz poprawy pracy układu pokarmowego, śliwki dają poczucie sytości – dzięki czemu jest szansa, że podczas takich uroczystości zjemy po prostu mniej. Kwaśny kompot z rabarbaru pomoże na wzdęcia, natomiast napój przygotowany z gruszek odkwasi organizm oraz będzie skuteczny w walce z zaparciami.

Jak przygotować kompot?

Najlepiej opierać się na tradycyjnym, prostym przepisie na kompot – takim, który wykorzystywały nasze babcie. Należy ugotować ok. 2 litry wody w garnku, i dodać do tego umyte i pokrojone owoce. Nie musimy się ograniczać do jednego rodzaju owoców – możemy je mieszać, ważne aby były dojrzałe i świeże – najlepiej sezonowe. Jeśli nie ma akurat sezonu na owoce, z których mamy ochotę zrobić kompot można dodać susz (najlepiej ususzony w domowych warunkach) – warto tylko zwrócić uwagę w sklepie, czy nie został on poddany procesowi siarkowania, który odbiera owocom wiele dobroczynnych właściwości zdrowotnych. Kompot gotujemy pod przykryciem przez 30 minut, następnie studzimy – tak przygotowany napój jest gotowy do spożycia.

Jakie dodatki pasują do kompotu?

Do kompotu pasują różne dodatki – zioła, przyprawy, nasiona. W zależności od tego co kto lubi. Najpopularniejsze, które podkręcą smak naszego napoju to: goździki, cynamon, morwa biała, płatki migdałów, imbir, kardamon, owoce goji, laska wanilii. Warto poznać wcześniej właściwości poszczególnych dodatków. Goździki, cynamon, kardamon są rozgrzewające – dlatego dobrze jest je dodawać do napoju w okresie jesienno – zimowym. Owoce goji świetnie wpływają na układ krążenia, a także poprawiają odporność. Natomiast dodanie mięty zapewni doskonałe orzeźwienie (które jest nieocenione w upalne dni).

Czy kompot powinno się słodzić?

Kompotu w żadnym wypadku nie powinniśmy dosładzać cukrem – owoce same w sobie są wystarczająco słodkie, dodając cukier zniszczymy jedynie smak napoju. Jeśli jednak jesteśmy przyzwyczajeni do słodkich napitków i kompot jest dla nas zbyt kwaśny – możemy do swojej porcji dodać odrobinę miodu, który zapewni słodką nutę.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *