Kiszone buraki i ich właściwości lecznicze. Czy odchudzają?

Buraki są znane i lubiane już od czasów starożytnych. Kiszone buraki są cennym źródłem witamin oraz mikro- i makroelementów. Mają więcej przydatnych dla zdrowia składników odżywczych niż te surowe. Są także mniej kaloryczne. Poniżej niezwykłe właściwości kiszonych buraków i przepis na ich wykonanie.

Kiszone buraki – właściwości lecznicze

Lekarze i specjaliści od żywienia uważają, że buraki (pod każdą postacią) mają lecznicze właściwości i powinny być składnikiem diety ludzi, którzy pragną, aby ich organizm funkcjonował prawidłowo. Buraki przede wszystkim wzmacniają odporność organizmu na różnego rodzaju wirusy. Co ciekawe pomogą złagodzić skutki nadużycia alkoholu. Mogą złagodzić przebieg choroby przy ciężkich stanach chorobowych. Mają działanie wykrztuśne, czyli pomagają przy kaszlu. Posiadają też właściwości zasadotwórcze, dzięki którym przywracana jest równowaga kwasowo-zasadowa. Buraki pomogą łagodnie przejść menopauzę (ograniczyć migrenowe bóle głowy, czy uderzenia gorąca). Buraki nie są jednak zalecane osobom, które cierpią na cukrzycę. Zauważono też, że sok z buraków dobrze wpływa na stan chorych na raka przewodu pokarmowego czy pęcherza. Oczyszczają organizm z toksyn, wspomagając pracę nerek i regulują przemianę materii. Buraki są niskokaloryczne, pomagają więc w odchudzaniu (znakomitym składnikiem diety będzie sok z buraków). Kiszone buraki na zimę sprawdzą się w postaci sałatek czy soku.

Buraki – wartości odżywcze

Istnieje kilka odmian buraka – burak pastewny, burak cukrowy i burak pastewny. Buraki zawierają barwnik (antocyjan) występujący również w czerwonym winie. Buraki są idealnym środkiem krwiotwórczym, mimo że nie zawierają dużej ilości żelaza. Wpływają pozytywnie na układ krwionośny, ponieważ zawiera barwniki, które są mocnymi przeciwutleniaczami. Mogą wspomagać leczenie białaczki oraz zapobiegać anemii. Buraki zawierają też kwas foliowy. Powinny go przyjmować zarówno kobiety w ciąży, jak i te planujące dziecko. Pomogą również nadciśnieniowcom – dzięki azotanom, które podnoszą stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu. Kiszone buraki charakteryzują się niską kalorycznością i wysoką zawartością kwasu mlekowego. Są także źródłem witaminy A, C, E, K, PP i witamin z grupy B. W ich skład wchodzą też wapń, magnez, potas, fosfor i żelazo. Czerwone pigmenty niszczą wolne rodniki, które destrukcyjnie wpływają na DNA, powodując nowotwory.

Kiszone buraki – przepis

Składniki na kiszone buraki:

  • 5 kg buraków ekologicznych obranych
  •  5 litrów wody
  •  1 główka czosnku (przecięta w poprzek)
  •  skórka z 1 kromki czarnego chleba na zakwasie lub kilka łyżek soku z kapusty kiszonej
  •  1 cebula (przecięta na cztery lub pocięta w talarki)
  •  maksymalnie 2 łyżki soli kamiennej lub morskiej
  •  5 listków laurowych

Przygotowanie:
Buraki obieramy ze skóry. Następnie kroimy na plasterki. Cebulę przekrawamy na 4 albo kroimy w grube plastry. Główkę czosnku przecinamy na pół w poprzek. Buraki wkładamy do metalowego/szklanego garnka, zalewamy zimną mineralną/źródlaną wodą, dodajemy sok z kapusty/ogórków albo skórkę od chleba. Mieszamy z liśćmi laurowymi oraz solą. Na wierzch kładziemy talerz, obciążamy go i dociskamy buraki do dna. Żaden burak nie może pływać po powierzchni (w przeciwnym razie będzie pleśnieć). Garnek przykrywamy ściereczką i pozostawiamy na 3-5 dni. Gdy sok jest kwaśny, przekładamy buraki ciasno do słoików. Następnie zalewamy je sokiem z kiszenia. Pozostałą część gotowego zakwasu możemy przelać do słoików/butelek. Zakręcamy i trzymamy w lodówce.

Kiszone buraki i ich właściwości lecznicze. Czy odchudzają?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *