Kiedy warto sięgnąć po suplement z witaminą D?

Witamina D jest potrzebna każdemu człowiekowi, niezależnie od wieku, trybu życia czy stanu zdrowia. Spełnia ważne funkcje w naszym organizmie i uczestniczy w wielu procesach. Potrzebują jej zarówno niemowlęta, dzieci, jak i młodzież, dorośli, czy seniorzy. Suplementację można rozpocząć zawsze, lepiej później niż wcale. Żyjemy w takim miejscu na kuli ziemskiej, gdzie słońca jest mało i szczególnie w okresie jesieni i zimy zalecane jest stosowanie odpowiednich preparatów.

Kiedy naturalne źródła witaminy D nie wystarczają?

By zapewnić sobie witaminę D w naturalnej postaci, należy stosować dietę bogatą w jej źródła. Jest to jednak niewystarczający sposób, bo dieta pokrywa tylko około 10-20% dziennego zapotrzebowania. Głównym źródłem witaminy D jest jej synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego. Można z niego efektywnie korzystać przede wszystkim latem i wiosną. Trzeba wystawić na jego działanie przynajmniej odsłonięte ręce i nogi do połowy, w godzinach między 10 a 15, przy czym nie można w tym czasie chronić skóry filtrem UV. Łatwo więc zauważyć, że często suplementacja witaminą D wskazana jest przez cały rok.

Kto w szczególności powinien suplementować witaminę D?

Każdy potrzebuje witaminy D, ale czasem szczególnie warto rozważyć jej suplementację. Przede wszystkim może to dotyczyć:

  • osób szczególnie dbających o swoją odporność. Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego. Dlatego warto pomyśleć o tym jak wspierać swoją odporność. Oprócz tradycyjnych sposobów, takich jak: imbir, czosnek, owoce i warzywa, ze względu na bogactwo witamin oraz minerałów, w tym antyoksydantów, warto jeść ryby takie jak śledź, czy makrela oraz warto uzupełnić swoją dietę w dobry suplement z witaminą D.
  • osób starszych po 60 roku życia. Potrzebują one witaminy D nie tylko do wsparcia układu odpornościowego. Upadki stanowią czynnik ryzyka w odniesieniu do złamań kości, dlatego osobom w wieku 60 lat i starszym zaleca się spożywać min. przynajmniej 15 μg witaminy D na dzienną porcję, bo witamina D pomaga zmniejszyć ryzyko upadku związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania dziennie przynajmniej 20 μg witaminy D ze wszystkich źródeł.
  • kobiety w czasie i po menopauzie w wieku 50 lat i starszych. U kobiet w czasie i po menopauzie, masa kostna stopniowo zaczyna się zmniejszać. Witamina D ułatwia wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Wapń i witamina D pomagają zmniejszyć utratę minerałów kostnych u kobiet w okresie pomenopauzalnym. Niska gęstość mineralna kości stanowi czynnik ryzyka w odniesieniu do osteoporotycznych złamań kości. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania dziennie przynajmniej 1200 mg wapnia i 20 μg witaminy D ze wszystkich źródeł. Dlatego kobiety w tym okresie swojego życia powinny rozważyć suplementację wapniem i witaminą D. Dodatkowo można też suplementować dietę magnezem, który również pomaga w utrzymaniu zdrowych kości, mięśni i zębów.

Źródło: http://www.vitrumd3.pl/wszystko-o-witaminie-d/

Kiedy warto sięgnąć po suplement z witaminą D?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *