Kiedy i jak należy suplementować witaminę B12?

Czym jest witamina B12 i dlaczego jej potrzebujemy? Witamina B12, zwana inaczej kobalaminą, stanowi bardzo ważny związek dla wszystkich komórek w naszym organizmie. Produkowana jest przez bakterie w przewodzie pokarmowym oraz dostarczana wraz z pokarmem, głównie tym pochodzenia zwierzęcego. Kobalamina bierze udział w produkcji krwinek czerwonych, jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie komórek nerwowych oraz umożliwia syntezę białek i kwasów nukleinowych. [1,2]

U kogo może wystąpić jej niedobór?

Wegetarianie i weganie stanowią jedną z grup najbardziej narażonych na niedobór tej witaminy. Spowodowane jest to faktem, że nawet najlepiej zbilansowana dieta bez produktów pochodzenia zwierzęcego nie zapewni jej wystarczającego źródła. Dlatego osoby te powinny suplementować kobalaminę.

Kolejną grupą u której często diagnozuje się niedobór kobalaminy są osoby starsze. Niedobory witaminy B12 występują także u osób cierpiących na chorobę Addisona i Biermera, nadużywających alkoholu, w przypadkach różnego rodzaju zaburzeń wchłaniania, w stanach po resekcji żołądka, po operacjach bariatrycznych i z innymi dosyć rzadkimi chorobami. [1,3]

Jakie są objawy niedoboru witaminy B12?

Niedobór witaminy B12 przede wszystkim prowadzi do niedokrwistości, czyli stanu kiedy organizm nie ma wystarczającej liczby krwinek czerwonych co uniemożliwia dostateczne rozprowadzanie tlenu do wszystkich komórek.

Niedokrwistość objawia się uczuciem zmęczenia, zaburzeniami koncentracji, bólami i zawrotami głowy, bladością skóry i błon śluzowych, uczuciem zimna lub dusznością, czy uczuciem kołatania serca.

Dodatkowo pojawić się mogą objawy ze strony układu pokarmowego: pieczenia języka, utrata smaku, nudności, zaparcia lub biegunki.

Ponieważ witamina B12 pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, objawy dotyczą także tej sfery. Mogą pojawić się odczucia kłucia w opuszkach palców lub „przechodzenia prądu” wzdłuż kręgosłupa przy pochyleniu do przodu, drętwienia nóg i rąk oraz zaburzenia chodu. [1,3]

Jakie są naturalne źródła tej witaminy?

Głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego: mięso (wołowina, mięso indycze) i jego przetwory, mleko i nabiał, ryby, czy jaja. Na polskim rynku można znaleźć również produkty fortyfikowane, czyli wzbogacone w witaminę B12, jak na przykład napoje roślinne, produkty sojowe czy płatki śniadaniowe.

Witamina B12 lub jej analog występuje także w kapuście kiszonej, glonach (wakame, spirulina, chlorella), w kiełkach lucerny, miso czy tempeh. Niestety w tych produktach witamina B12 jest dla ludzkiego organizmu nieprzyswajalna. [2]

Jak wygląda suplementacja?

Średnie zapotrzebowanie na witaminę B12 wynosi około 2,4 mikrogramów na dobę. Wartość ta wzrasta w takich stanach jak ciąża czy laktacja. Ważnym elementem w trosce o odpowiednią dawkę kobalaminy jest przede wszystkim dobrze zbilansowana dieta. Jeżeli jednak stosujemy dietę bezmięsną i nie przykładamy wagi do jej kompozycji, należy zapewnić sobie dodatkowe źródło tej witaminy. Przykładem takiego preparatu może być Witamina B12 Forte, którą wystarczy stosować doustnie raz dziennie.

Suplementację należy też zalecić osobom starszym, które często nie przykładają dużej uwagi do diety oraz chorym uzależnionym od alkoholu.

W przypadkach ciężkich niedoborów kobalaminy, lekarz zleca jej przyjmowanie domięśniowe. Lek podawany jest w pośladek i niestety bywa to bolesne. Charakter i długość terapii ustalane są indywidualnie na podstawie objawów i zaburzeń związanych z niedoborem tej witaminy.

Przyjmowanie witaminy B12 w nadmiarze nie jest toksyczne i nie stanowi zagrożenia dla naszego organizmu. Ewetualnym powikłaniem w trakcie jej stosowania mogą być reakcje alergiczne. [1,2]

Bibliografia:

Interna Szczeklika – mały podręcznik 2018/2019; Gajewski Piotr, Szczeklik Andrzej; Medycyna Praktyczna;Kraków; 2018
Mahan L., Escott-Stump S.: Krause’s food and nutrition therapy. Saunders Elsevier, 2008
„Fizjologia Człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej” pod redakcją Władysława Z. Traczyka i Andrzeja Trzebskiego

Kiedy i jak należy suplementować witaminę B12?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *