Kasza pęczak i jej właściwości. Czy warto ją wybrać?

W Polsce kasza jęczmienna przeważa na rynku. Polacy stosują ją nie tylko do produkcji piwa ale też jako paszę dla zwierząt. Często kojarzy się to z produktem niższej jakości niezdatnym do spożycia przez ludzi. A szkoda, dlatego, że ten produkt jest polskim super food. Jego cena jest niska niezależnie od pory roku.

Kasza jęczmienna podział

Kaszę dzieli się ze względu na sposób produkcji. W Polsce mamy wiele odmian do wyboru:

  • pęczak – najmniej przetworzony rodzaj, ma najwięcej witamin i minerałów. Jest to całe ziarno pozbawione łuski.
  • pęczak obtaczany lub pęczak kujawski – całe ziarno, różni się od poprzednika tym, że jest obtaczane i poddawane polerowaniu.
  • kasza jęczmienna łamana inaczej wiejska – ziarno jest oczyszczone, obłuszczone i pokrojone. Nie poleruje się go. Klienci mają do wyboru trzy rodzaje: gruba, średnią i drobną.
  • kasza perłowa – od kaszy łamanej różni ją tylko to, że jest polerowana.
  • kasza perłowa prażona – poddawana jest wszystkim powyższym procesom, a na dodatek jak sugeruje nazwa prażona. To bardzo skraca jej czas gotowania.

Wartości odżywcze kaszy jęczmiennej

Biorą się głównie z dużej ilości błonnika pokarmowego. Kasza ponadto zawiera szereg witamin z grupy B, magnez, fosfor, miedź, żelazo, a nawet niewielkie ilości wapnia. Niestety ten produkt jest wysoko kaloryczny. Sto gram suchej kaszy ma trzysta pięćdziesiąt kalorii. Jednak podczas gotowania, pęczak zwiększa swoją objętość nawet trzykrotnie.

Kiedy sięgać po kaszę?

Pęczak świetnie sprawdzi się w przypadku osób mających problem z cholesterolem. Sprawdza się przy zaparciach i bólach brzucha, ponieważ jest moczopędny. Udowodniono, że zmniejsza ryzyko powstawania krwiaków, żylaków oraz zakrzepów. Wszystkie te właściwości biorą się z dużej ilości witamin w nim zawartych. Niestety, jedząc kaszę perłową, jedyne co możemy doceniać to walory smakowe.

Jak gotować kaszę?

Na rynku przedsiębiorstwa oferują wiele różnych rozwiązań. Najwygodniejsze jest na pewno gotowanie w plastikowych woreczkach w osolonej wodzie. Niestety wiele minerałów przedostaje się do wody, którą po ugotowaniu produktu wylewamy. Najlepiej odmierzyć odpowiednią ilość kaszy w szklance i zalać ją trzy razy większą ilością wody. To znaczy, że na pół szklanki kaszy (jedna porcja) przypada półtora szklanki wody. Kaszę gotujemy do całkowitego wchłonięcia wody. Czas gotowanie nie powinien przekroczyć osiemnastu minut.

Kasza pęczak przepisy

Kasza pęczak przez lata była wykorzystywana jako dodatek do krupniku, gołąbków albo pierogów. W kuchni ma jednak znacznie szersze spektrum zastosowań. Dzięki jej właściwościom i niskiej cenie można ją łączyć z wszystkimi produktami sezonowymi. Świetnie sprawdza się jako dodatek do sałatek. W internecie znajduje się tona przepisów na sałatki będące dodatkiem do dania głównego, albo samodzielnym posiłkiem. Warto łączyć ją z kiszonkami, jej lekko przydymiony smak i ogórek kiszony to bardzo tradycyjne ale też niezwykle mocne połączenie.

W ostatnim czasie pojawiło się sporo przepisów na kaszotto. To risotto ale ryż zastępuje się kaszą. Pęczak świetnie sprawdza się w wszelkiego rodzaju zapiekankach, czy warzywach faszerowanych. Wystarczy odrobina kreatywności. Posiłek na pewno będzie bardzo tani i zdrowy.

Od lat mówi się o tym, że przetworzona żywność nie jest najlepszym wyborem. W przypadku kasz trzeba mierzyć się z tradycjami. Przecież nasze babcie jadły tylko kasze perłowe, dlatego, że przez lata gotowały pęczak kurom i świniom. A szkoda, bo u ludzi sprawdza się równie dobrze.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *