Kasza kuskus – właściwości i wartości odżywcze

Kasza kuskus, dla muzułmanów jest symbolem bogactwa. Również my, możemy o niej tak powiedzieć ze względu na jej właściwości. Stała się bardzo modna, szczególnie przez dania wegetariańskie i wegańskie i łatwo ją kupić w każdym sklepie. Może być idealnym dodatkiem do sałatek. Jej sukces, to przede wszystkim zaleta w przygotowaniu. Jest gotowa po zalaniu ją wrzątkiem. Otrzymuje się ją z pszenicy, mąkę pszenną, miesza się z wodą a następnie otrzymuje kasze. Dania z niej przygotowanie podchodzą z kuchni z Maroka.

Tradycyjny kuskus wyrabiano z rozdrobnionych ziaren pszenicy durum obtoczonych w mące, ale przemysłowo nie produkuje się go ręcznie. Zakłady spożywcze wytwarzają go na dwa sposoby. Pierwszy przypomina konwencjonalną recepturę, a wytwór ma właściwości zbliżone do kaszy – w tym przypadku wersja instant została poddana wstępnej obróbce termicznej na parze. Drugi sposób pozwala otrzymać produkt przypominający makaron. Wyrób kuskusopodobny przygotowuje się z semioliny i wody, po czym wstępnie obgotowuje. Po napęcznieniu kasza niemal trzykrotnie zwiększa swoją objętość i powinna być sypka – dla uzyskania tego efektu wystarczy do wersji instant dodać odrobinę oleju.

Jakie wartości odżywcze posiada kasza kuskus?

Kuskus – jak wiele produktów zbożowych – charakteryzuje się wysoką kalorycznością (376 kcal na 100 gram suchej masy). W przeciwieństwie do innych rodzajów kasz ma niską zawartość błonnika pokarmowego (5 g/100g), ale za to stanowi bardzo lekkostrawny posiłek. Zaleca się go zatem dzieciom, osobom starszym i cierpiących na problemy z przewodem pokarmowym. Działa zakwaszająco na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu, a jego indeks glikemiczny jest średni (65). Jest za to świetnym źródłem żelaza, dlatego warto przygotowywać go z warzywami zawierającymi sporo witaminy C, która ułatwia przyswajalność tego pierwiastka. Oprócz tego kuskus dostarcza także potas, magnez, miedź, mangan, cynk i witaminy z grupy B. Wspomaga tym samym funkcjonowanie układu nerwowego, pracę mózgu i kontrolowane przemiany metaboliczne.

Kuskus przepisy

Potrawy z kuskus, są bardzo dobre. Szczególnie polecam sałatkę z kasza kuskus. Należy dodać do niej, żurawinę, pestki z dyni, oraz ser feta. Można polać ją oliwą z oliwek. Samo zrobienie sałatki zajmuje ok. 12 minut, a jest naprawdę niezłym pomysłem na lekką przekąskę. Dobrym pomysłem jest też alpejska sałatka. Wystarczy jedno opakowanie kuskusa, trzy rodzaje papryki, kilka oliwek, pomidory. Wszystko razem ze sobą wymieszać. Jeśli chcemy przyrządzić deser, należy zakupić serek mascarpone, śmietanę, cukier oraz owoce. Mogą być to truskawki. Na dno pucharka układamy umyte i przepołowione truskawki, przykrywamy kilkoma łyżkami wcześniej zrobionego kremu ze śmietany, i wsypujemy kuskus. Danie jest bardzo łatwe w przygotowaniu, i dodatkowo bardzo smaczne.

Wady kaszy

Kasza kuskus, nie posiada wad i jest bezpieczna dla każdego. Jest dość lekkostrawna, dlatego pożywać ją może każdy w dowolnych ilościach. Idealnie nadaje się do każdego dania, i jest tania. Mogą ją również spożywać osoby, które nie przepadają za innymi rodzajami kaszy np. za gryczaną. Nie powinny jej jedynie jeść osoby, z nietolerancja glutenu. Jako jedna z niewielu kasz, posiada bardzo dużą ilość wapnia. Jest też świetna alternatywą, dla osób, które są miłośnikami sałatek i pasuje do każdego dodatku. Bardzo dobrze smakuje też z dodatkiem świeżych owoców, oraz różnego rodzaju sosów.

Kasza kuskus – właściwości i wartości odżywcze
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *