Karl Lagerfeld – krótka historia mody

Na świecie żyje ponad siedem i pół miliarda osób. Przeciętnie znamy do kilkuset osób, a one znają nas. Co z osobami, które są rozpoznawalne przez duży odsetek całej populacji, tylko po usłyszeniu nazwiska lub zobaczeniu zdjęcia? Niewątpliwie w życiu odniosły ogromny sukces i musiały dokonać rzeczy, które były poważane i ważne.

Dobry wygląd jest oznaką zdrowia i podstawą powodzenia rozrodczego. Ludzie od czasów prehistorycznych starali się stosować różne metody, które podnosiły ich atrakcyjność. Nieodłącznym elementem były ubrania.

Z biegiem lat, ubrania ewoluowały w określone marki, które są sygnowane odpowiednim logo oraz renomą projektanta. Hilfiger, Karan, Jacobs, Lauren – to tylko część nazwisk, która jest kojarzona z tą branżą i osobom zainteresowanym w temacie bardzo dobrze znana.

Karl Lagerfeld był jednym z niewymienionych nazwisk. Jeszcze w tym roku, branża „fashion” spotkała się z niewyobrażalna stratą, jaką była śmierć projektanta. Odszedł on w wieku 85 lat. Kim był Karl Lagerfeld i dlaczego jego nazwisko jest tak ważne?

Początki kariery

Lagerfeld urodził się w 1933, w Hamburgu. Jego matką była Elisabeth, a ojcem Otto Lagerfeld, który był jednocześnie biznesmenem. Projektant jest znany z podawania błędnej dany urodzenia. Według dociekań, podawał późniejszą datę, tak by mógł się odmłodzić. Dodatkowo, nie podawał prawdziwych informacji na temat swoich rodziców.

W 1955 roku, po wizycie w Paryżu, Lagerfeld wziął udział w konkursie dotyczącym projektowania płaszczy. W tym czasie, poznał samego Yves Saint Laurena. Niedługo później, został zatrudniony jako asystent Pierre’a Balmain. Po kilku latach, projektant pracował jako freelancer i był odpowiedzialny za projekty dla takich domów jak Chloe, Krizia czy Valentino. Niedługo później, bo w 1967, został zatrudniony przez dom modowy Fendi do zmodernizowania ich linii futer. Jego innowacyjne projekty, obejmowały projekty futer z kretów, królików i wiewiórek. Lagerfeld pozostał w Fendi aż do śmierci.

Lagerfeld i Chanel

Podczas swojego życia, Lagerfeld był najbardziej rozpoznawalny jako projektant związany z Chanel. To on postawił na nogi markę, która powoli chyliła się ku upadkowi i to on wprowadził zmiany, które jednoznacznie kojarzą w tą marką. Jedną z głównych zmian było wprowadzenie strategii „prêt-à-porter”. Polega ona na wprowadzeniu kolekcji ubrań, które nie wymagają zamówienia u krawca, a są dostępne w sklepach, w ilości hurtowej. Oprócz tego, Lagerfeld stworzył zupełne inne zastosowanie logo domu model Chanel. Stało się ono stylowym wzorem, który zaczął być chętnie noszony przez fanów marki.

Marka „Karl Lagerfeld”

Lagerfeld nie poprzestał na Chanel. W 1984 Lagerfeld otworzył własną markę, sygnowaną swoim nazwiskiem. Siwe włosy, okulary przeciwsłoneczne, wysoki kołnierzyk i skórzane rękawiczki, to znaki rozpoznawcze projektanta, a także całej marki „Karl Lagerfeld”. Ubrania z podobizna projektanta podbijają wybiegi i ulice. Marka jest głównie znana ze świetnych jakości dodatków, takich jak torebki, a nawet rękawiczki (które tak jak u Lagerfelda nie mają palców), stylowymi codziennymi częściami garderoby oraz butami. Projektant nie poprzestał tylko na tym. Wypuścił również własną linię kosmetyków, które obejmują zarówno produkty kolorowe jak i perfumy. Ciekawostka może być fakt, że projekt chciał być rysownikiem i w swoich projektach, często wykorzystywał cienie do powiek.

Karl Lagerfeld i kontrowersje

Jak przystało na znaną osobę – nie wszystkie poglądy i dokonania postaci były akceptowane przez wszystkich. Projektant dzięki licznym wypowiedziom, był oskarżany o islanofobię, rasizm, szykanowanie osób pulchniejszych, a także przeciwnika akcji”#MeToo”.

Dodatkowo, nie przeszła bez echa jego postawa dotycząca wykorzystywania w przemyśle modowym zwierząt. Według Lagerfelda, nie było niczego złego w noszeniu wyrobów ze skóry oraz futer, skoro żyjemy w świecie, w którym jedzenie zwierzęcego mięsa jest czymś normalnym.

Podczas swojego życia, Lagerfeld zyskał zarówno przeciwników jak i zwolenników. Jedno jest pewne – jego osiągnięcia i zmiany, które wprowadził w branży modowej, wpłyną na następne pokolenia.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest