Karczoch – czy jest zdrowy i jakie właściwości posiada

Karczoch jest jedną z najbardziej popularnych roślin we Włoszech. Niektórzy uważają karczochy za warzywa, jednak w rzeczywistości są odmianą gatunku ostu, uprawianego jako pokarm. Karczoch nie tylko pięknie wygląda, ale posiada też wyjątkowe walory smakowe i właściwości prozdrowotne. Skutecznie ogranicza rozwój komórek nowotworowych, wzmacniania układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu i chroni przed chorobami takimi jak cukrzyca, miażdżyca, choroby serca i udar. Karczochy od dawna słyną również z właściwości detoksykacyjnych i poprawią zdrowie wątroby oraz wspomagają układ trawienny, lecząc takie dolegliwości jak niestrawność, zaparcia, zespół jelita drażliwego i biegunka. Ponadto, ta cudowna roślina może obniżyć ciśnienie krwi, wyeliminować kaca i pobudzić oddawanie moczu.

Karczoch i jego pochodzenie

Karczochy pochodzą z obszaru basenu Morza Śródziemnego, dlatego przede wszystkim odgrywają tak ważną rolę w kuchni śródziemnomorskiej. Karczochy można znaleźć w Europie, krajach Bliskiego Wschodu i Ameryce, ale rzadziej spotyka się je w krajach azjatyckich.

Karczoch jest jedną z najstarszych roślin leczniczych i jego historia sięga IV wieku p.n.e. Starożytni Grecy i Rzymianie używali karczocha jako remedium na problemy trawienne. W XVI wieku karczochy służyły przede wszystkim jako lek na choroby wątroby i żółtaczkę. Dopiero w XX wieku stały się popularne w kuchni.

Jadalną częścią karczocha jest pąk kwiatowy, a dokładniej mięsiste i soczyste dno kwiatowe, zwane „sercem”, do którego dostać się można dopiero po usunięciu twardych, łuskowatych liści. Czas zbioru kwiatostanów do celów spożywczych jest niezwykle ważny, ponieważ gdy kwiat w pełni rozkwitnie, staje się twardy i niejadalny. Karczochy można spożywać po przyrządzeniu lub przyjmować jako ekstrakt z liści karczocha, który można kupić w aptece.

Karczoch i jego korzyści zdrowotne

Badania kliniczne i eksperymentalne wykazały, że karczochy mogą być przydatne w leczeniu przewlekłych dolegliwości trawiennych, w tym niestrawności, gastropatii, wzdęć i zespołu jelita drażliwego. Karczochy leczą dolegliwości wątroby, pęcherzyka żółciowego i przewodów żółciowych. Karczoch nasila proces przemiany cholesterolu do kwasów żółciowych, które pobudzają perystaltykę jelit. Żółć usuwa szkodliwy dla organizmu cholesterol, usuwa z organizmu toksyny z pożywienia, wody i powietrza. Badania potwierdzają, że karczoch w sposób bezpieczny i naturalny obniża zawartość trójglicerydów w surowicy krwi, zwiększa produkcję i przepływ żółci oraz reguluje wewnętrzną produkcję cholesterolu w wątrobie. Ponadto wykazano, że karczochy obniżają poziom LDL (zły cholesterol) i zwiększają HDL (dobry cholesterol). Ta niesamowita roślina była niezwykle popularna w latach 50. i 60., zanim pojawiły się leki statynowe.

Karczochy posiadają przeciwutleniacze, co czyni ich niesamowitymi obrońcami przeciw rakowi, starzeniu i chorobom serca. Są bogate w witaminy, minerały i składniki odżywcze, które polepszają zdrowie i wpływają na dobre samopoczucie.

Są to:

  • Kwercetyna – antybakteryjny flawonoid, który działa jako przeciwutleniacz.
  • Rutyna – flawonoid, który promuje zdrowie układu sercowo-naczyniowego, pomaga zapobiegać proliferacji komórek związanych z rakiem i ma właściwości przeciwzapalne i antyalergiczne.
  • Antocyjany – barwne pigmenty w karczochach, które są silnymi przeciwutleniaczami. Obniżają ryzyko wystąpienia pewnych nowotworów, promują zdrowie układu moczowego, polepszają pamięć i spowalniają procesy starzenia.
  • Kwas galusowy – silny przeciwutleniacz występujący również w czerwonym winie i czarnej herbacie. Wykazano, że hamuje proliferację komórek raka gruczołu krokowego.
  • Luteolina i cynarin – bardzo silne przeciwutleniacze polifenolowe, które obniżają poziom cholesterolu. Karczochy posiadają duże ilości tych przeciwutleniaczy, dlatego skutecznie wpływają na regenerację tkanki wątroby.
  • Kwas kawowy i kwas chlorogenowy – zawiera właściwości przeciwnowotworowe, przeciwdrobnoustrojowe, przeciw-LDL (złego cholesterolu) i przeciwwirusowe.
  • Sylimaryna – silny przeciwutleniacz, który może wspomaga prace wątroby.

Jeden karczoch zawiera około jednej czwartej przeciętnego zapotrzebowania na błonnik dla dorosłych.

Wartości odżywcze karczochów

Karczochy mają niską zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a jednocześnie są bogatym źródłem błonnika, witamin i minerałów. Zawierają witaminę C, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy, witaminy B-6, B-12, A, E, D i witaminę K. Są bogate w takie minerały jak wapń, żelazo, cynk, sód, potas , mangan, fosfor i cynk.

Aby przygotować karczochy, najpierw je myjemy, a następnie moczymy w wodzie z cytryną lub octem, co pozwoli zachować zielony kolor liści. Następnie odcinamy górną część karczocha (około 1/3) i usuwamy twarde liście i kolce z pozostałych liści. Karczochy gotujemy w osolonej wodzie przez 30-45 minut. Można również dodać zioła, przyprawy, cytrynę lub ząbek czosnku, aby wzbogacić smak.

Uwaga: Chociaż korzyści karczocha wydają się ogromne, istnieją niebezpieczeństwa związane z ich spożywaniem. Niektórzy ludzie są wrażliwi na działanie karczochów, które mogą wywołać u nich reakcje alergiczne. Ponieważ karczochy technicznie należą do rodziny astrowatych, są blisko spokrewnione z ambrozją, stokrotkami, nagietkami lub chryzantemami. Osoby cierpiące na alergię na te kwiaty, mogą mieć nieprzyjemne doświadczenie z karczochami.

Osoby z chorobami wątroby lub pęcherzyka żółciowego nie powinny dodawać karczochów do swojej diety, ponieważ mogą zaostrzyć niektóre objawy choroby. Karczochy powinny być stosowane jako metoda zapobiegawcza w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego, a nie w leczeniu. Ponadto u osób, które cierpią na zespół nadreaktywnego pęcherza, karczochy mogą sprawić, że ten drobny stan będzie jeszcze gorszy.

Karczoch – czy jest zdrowy i jakie właściwości posiada
5 (100%) 1 głosów