Joga Iyengara, czyli na czym polega metoda B.K.S. Iyengara?

To jedna z najbardziej popularnych metod jogi. Łączy w sobie nowoczesność z tradycją, a praktykowana jest na całym świecie. Autorem tej metody jest B.K.S. Iyengar, który przez miesięcznik „Times” został uznany jednym z najbardziej wpływowych ludzi XX wieku. Ale w czym tkwi fenomen indyjskiego nauczyciela? Dowiedz się również, na czym dokładnie polega metoda B.K.S. Iyengara i kto może ją praktykować.

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar – charyzmatyczny nauczyciel

Przyszedł na świat 14 grudnia 1918 roku w południowych Indiach. Urodził się zresztą jako dziecko niezwykle słabe i chorowite, dlatego z pewnością nikt nie spodziewał się, że to właśnie on stanie się w przyszłości twórcą autorskiej metody i autorytetem w świecie jogi. O wejściu do tego świata zadecydowała zaś bliska relacja ze szwagrem, z którym zamieszkał po śmierci ojca. Najpierw tylko asystował i praktykował u jego boku, aż w końcu sam znalazł uznanie. Dziś jest znany na całym świecie, był wielokrotnie nagradzany za swoją działalność, a spod jego pióra wyszło kilku publikacji na temat autorskiej metody.

Joga Iyengara

Joga Iyengara to metoda, która w pierwszej mierze kładzie nacisk na precyzyjne wykonywanie asan. Opiera się na niezwykłej dokładności wszystkich ruchów, co ma zapewnić w konsekwencji harmonię ciała i psychiki. Wywodzi się z hatha-jogi, ale znacznie się od niej różni – wprawdzie skupia się na kontroli oddechu i asanach, ale szczególny nacisk kładzie na stabilność i balans.

Poszczególne ruchy wykonywane są oddzielnie, bez dynamicznych przejść, aby zapewnić skupienie na jednej czynności. Z tego powodu joga Iyengara nazywana jest jogą statyczną. Dąży do stabilności ciała bez nadużywania siły, a służyć ma osiągnięciu świadomości i pamięci ciała.

To metoda terapeutyczna, a co więcej, całkowicie bezpieczna i sprawdzona – Iyengar zawsze dostosowywał pozycję do indywidualnych możliwości osoby. W tym celu zalecał korzystanie z pomocy i przyrządów do ćwiczeń (klocków, koców, pasków etc.), co miało umożliwić wykonywanie ruchów obojętnie od elastyczności ciała ćwiczącego. Wykorzystanie tego typu narzędzi daje również możliwość na dłuższe pozostawanie w określonych pozycjach. Punktem wyjścia jest zawsze pozycja stojąca, co ma zapewnić nabycie fundamentalnych umiejętności w jodze, takich jak spokój, równowaga i stabilność. Dopiero potem przechodzi się do bardziej skomplikowanych pozycji (skrętów, skłonów, wygięć itp.), aby w końcu przejść do ćwiczeń oddechowych.

Joga Iyengara – dla kogo?

Odpowiedź jest prosta: dla każdego! Oznacza to, że jogę Iyengara może praktykować zarówno osoba początkująca, jak i zaawansowany jogin. Mało tego, bo poleca się ją szczególnie osobom zaczynającym swoją przygodę z jogą z uwagi na bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń. Co więcej, jogę Iyengara z powodzeniem mogą także praktykować osoby po przebytych kontuzjach i z drobnymi urazami. Ponadto zaleca się ją celem złagodzenia pewnych dolegliwości zdrowotnych jako wsparcie procesu leczenia. Szczególnie pomocna może być przy chorobach serca i układu krążenia, uporczywych bólach głowy i migrenach, ale również jako remedium na przewlekły stres i niską odporność. Jest nieoceniona w ćwiczeniu cierpliwości i przy uzyskaniu harmonii ciała oraz psychiki.

Prawo przekazywania metody mają wyłącznie wykwalifikowani i certyfikowani nauczyciele. W Polsce takie uprawnienia przyznaje Stowarzyszenie Jogi Iyengara. I tylko taki certyfikat poświadcza umiejętności i kompetencje nauczyciela jogi indyjskiego mistrza.

Joga Iyengara – korzyści

Lista korzyści płynących z praktykowania jogi Iyengara jest długa i niemal nie do wyczerpania. To przede wszystkim nabycie elastyczności, równowagi i stabilizacji ciała, co przekłada się na zwiększenia odporności organizmu, poprawę krążenia i redukcję napięcia oraz stresu. Joga według metody Iyengara wpływa ponadto na poprawę nastroju i oczyszczenie umysłu, ale usprawnia także pracę układu sercowo-naczyniowego i reguluje gospodarkę hormonalną.

Joga Iyengara to całkowicie bezpieczna i nieszkodliwa metoda, którą z całą pewnością warto znać i praktykować. W Polsce istnieje wiele ośrodków jogi, gdzie certyfikowani nauczyciela poprowadzą cię krok po kroku na drodze osiągnięcia równowagi
i harmonii.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *