Jedzenie pod wpływem emocji. Czy są sposoby, aby temu zapobiec?

Stres i pośpiech nie są dobrymi doradcami. Często jednak zdarza się, że w przypływie emocji zajadamy stres, a to odbija się na naszym organizmie. Nadprogramowe kilogramy to nie tylko niezadowolenie związane z wyglądem fizycznym, ale przede wszystkim zagrożenie dla zdrowia. Jak poradzić sobie z jedzeniem pod wpływem emocji?

Co Ci zagraża?

Stres wpływa niszcząco na każdego z nas. Gdy jest długotrwały, odbija się to na całym organizmie. Skutkami stresu mogą być problemy w zasypianiu, wypadanie włosów, obniżenie odporności.

Nieprawidłowa dieta może prowadzić do niedoborów pokarmowych m. in. utraty masy ciała i anemii. Złe nawyki żywieniowe mogą objawiać się także szybkim przybieraniem na wadze, którego następstwem jest zwiększone ryzyko zachorowania m in. na cukrzycę oraz niektóre typy nowotworów.

Uświadom sobie, czy masz problem

Jedzenie może uzależniać tak samo jak alkohol, papierosy czy narkotyki. Już od najmłodszych lat ulubione przekąski utożsamiane są z nagrodą lub sposobem na pocieszenie. Takie nawyki – z pozoru niegroźne, w przyszłości mogą prowadzić do przesadnego objadania się.

Zastanów się, co robisz w stresujących sytuacjach i momentach narastającej frustracji. Liczysz do dziesięciu, zamykasz się w pokoju, uprawiasz sport, a może wędrujesz do lodówki? Jeżeli jedzenie sprawia Ci przyjemność i odczuwasz satysfakcję z konsumpcji ulubionego posiłku – nie ma w tym nic niepokojącego, o ile, wiesz kiedy przestać.

Kiedy zauważasz, że jedzenie towarzyszy Ci przez większość czasu i podjadasz między głównymi posiłkami, a zwłaszcza wieczorem – to może być znak ostrzegawczy, że właśnie w ten sposób reagujesz na stres.

Jak ograniczyć stres?

W czasie wolnym rób to, co sprawia Ci przyjemność. Wyjdź na spacer, trenuj lub nawet weź gorącą kąpiel – często najprostsze rozwiązania okazują się najbardziej skuteczne! Możesz porozmawiać z bliską Ci osobą, ponieważ wsparcie jest istotnym czynnikiem wpływającym na nasze samopoczucie. To wspaniale wiedzieć, że nie jesteśmy sami z własnymi problemami.

Wspomagaj swoje ciało. Nie odmawiaj sobie snu, bo to czas intensywnej regeneracji dla organizmu. Kiedy zwalnia metabolizm, kortyzol i katecholaminy (hormony stresu) nie są uwalniane. Następuje odnowa komórek i energii zużytej w ciągu dnia. Dobrze przespana noc powoduje lepsze przyswajanie wiedzy, szybsze podejmowanie decyzji, większą odporność na choroby oraz spokojne, racjonalne myślenie.

Jak poradzić sobie z objadaniem się?

W dzisiejszych czasach na rynku aż roi się od poradników motywacyjnych i trenerów tzw. coachów, którzy o każdej porze dnia i nocy gotowi są podpowiedzieć Ci, jak zyskać szczęście oraz spokój ducha. Ich praca z pewnością okazała się pomocna dla wielu ludzi, jednak efektowne sentencje nie działają na wszystkich.

Po pierwsze – zwracaj uwagę na to, jak się odżywiasz. Jeśli sięgasz po przekąski pod wpływem emocji – czy to zawsze zdrowe jedzenie? Jedz świadomie i wtedy, kiedy naprawdę odczuwasz głód. Spróbuj rozpoznać głód fizjologiczny i zapanować nad jego fałszywymi oznakami, które prawdopodobnie wysyła Twój organizm.

Wyczyść swoje otoczenie z wysokokalorycznych przekąsek. Zamiast czekolady, słonych orzeszków albo pozornie zdrowego, owsianego batona ze sklepu, zabierz do pracy owocowy koktajl. Jeśli nie będzie w pobliżu czegoś słodkiego, zjesz zdrową przekąskę zabraną wcześniej z domu, bo w pracy zwykle nie ma czasu na robienie zakupów. Ten sposób jest dobry na początek walki z objadaniem się w stresujących sytuacjach.

Jedz regularnie – wtedy istnieje mniejsze prawdopodobieństwo na to, że dopadnie Cię gwałtowny i niczym niepohamowany wilczy apetyt. Ponadto zażywaj magnez, który łagodzi objawy stresu i pij dużo wody mineralnej. Jeśli jednak za nią nie przepadasz – dodaj sok z cytryny, kawałki owoców lub miętę. To dużo zdrowszy napój niż słodka oranżada.

Możesz skorzystać także z pomocy specjalistów. Udaj się do dietetyka, który przeprowadzi z Tobą rozmowę i uświadomi o zagrożeniach płynących z nieumiarkowanego jedzenia. Poproś o wskazówki oraz ustalenie odpowiedniego dla Ciebie sposobu żywienia, by nie przechodzić diety, ale zdrowo zmienić swoje nawyki.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *