Jaki sprzęt treningowy wybrać do ćwiczeń w domu

Aktywność fizyczna jest modna, ale jest to na pewno jeden z najzdrowszych trendów, oczywiście traktowany rozsądnie i z umiarem. Możemy biegać, jeździć, dźwigać ciężary i skakać w popularnych klubach fitness czy na siłowniach. Nie każdy jednak chce, lubi lub może korzystać z takiej formy aktywności. Wiele osób preferuje treningi w domowym zaciszu. Domowa siłownia, miejsce i wyposażenie do ćwiczeń fitness, yogi czy pilates, to bardzo dobry pomysł. Trzeba tylko wiedzieć jaki sprzęt i akcesoria będą potrzebne, aby osiągnąć wymarzone efekty.

Zanim kupisz sprzęt zastanów się nad typem treningu

Kluczem do planowania zakupów w sklepie sportowym są rezultaty jakie chcemy osiągnąć, a to determinuje rodzaj treningu. Inne ćwiczenia wykonują potencjalni siłacze, którym marzy się imponująca muskulatura, inne – osoba, która chce spalić trochę tkanki tłuszczowej tu i ówdzie. Możemy zdecydować się np. na:

  • trening ogólnorozwojowy, który poprawia kondycję, wzmacnia kompleksowo mięśnie, polecany np. kobietom, którym zależy na poprawieniu sylwetki i formy,
  • trening cardio – to forma ruchu, która sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej, niezbędny przy planach treningowych na redukcję,
  • trening interwałowy, również pomaga spalać tłuszcz, ale także wzmacnia; idealny dla tych, którym zależy na lepszej wydolności organizmu,
  • trening siłowy ma na celu zwiększenie gęstości mięśni, przy okazji budowę muskulatury,
  • trening na masę wybierają osoby, które dążą do powiększenia masy mięśniowej.

Ławka treningowa (fot. hurtowniasportowa.pl)

Jak łatwo się domyślić różne formy aktywności, ćwiczenia to także określony sprzęt, np. sztangi czy hantle przy treningu siłowym, orbitrek, który przyda się w treningach cardio i wydolnościowych. Interwał, fitness, joga, a może kalistenika? Niezbędna będzie odpowiednia mata, piłka do ćwiczeń, wałek itp. Warto wiedzieć jak najwięcej o specyfice wybranego treningu, dzięki czemu uda się dopasować sprzęt i akcesoria unikając niepotrzebnych wydatków.

Siłownia w domu – co będzie potrzebne?

Trening wydolnościowy, na masę i dla przyszłych siłaczy wymaga zakupu sprzętu i zorganizowania siłowni w domu. Oczywiście nie muszą być to potężne (i drogie) maszyny oraz akcesoria, które widzimy w profesjonalnych klubach – ich cena i masywna konstrukcja wynika przede wszystkim z faktu, iż powinny wytrzymać intensywną eksploatację codziennie, przez wiele godzin i wiele osób. W siłowni domowej doskonale sprawdzą się średniej klasy sprzęty, które nie zajmują również tak dużo przestrzeni. Niezależnie od tego czy chce się trenować „na masę” czy dla spalania tłuszczu trzeba uwzględnić w planie ćwiczeń czas na wzmacnianie i na cardio, oczywiście w odpowiednich proporcjach i intensywności. Dlatego w domowej siłowni warto mieć m.in.

  • orbitrek lub rowerek albo steper – czyli urządzenia, które łączą elementy cardio i wzmacniania mięśni nóg, pośladków, a także ramion np. w przypadku orbitreków czy steperów. Przebieżka na orbitreku może stanowić kluczowy element treningu cardio albo rozgrzewkę przez zaplanowanymi ćwiczeniami,

Orbitrek (fot. hurtowniasportowa.pl)

  • hantle kompozytowe, żeliwne, stalowe itp., w zależności od preferencji potrzeb. W sklepach znajdziemy zarówno gotowe zestawy kilkukilogramowych ciężarów (np. hantle Adidas, Spokey), jak również wyzwanie dla siłaczy, czyli mały gryf i talerze, z których można skomponować solidny ciężar,
  • do ćwiczeń na brzuch przyda się m.in. porządna ławka, umożliwia też ćwiczenia mięśni grzbietu, ewentualnie mata do ćwiczeń (Nike, HMS czy Reebok albo Spokey) albo piłka, która dodatkowo stymuluje tzw. mięśnie głębokie,
  • drążek rozporowy (np. Spokey) – nie zajmuje wiele miejsca, ten niepozorny sprzęt umożliwia wykonanie niełatwego ćwiczenia, jakim jest podciąganie, wzmocni także mięśnie ramion, pleców, brzucha.

Oczywiście możemy uzupełniać wyposażenie domowej siłowni o praktyczne akcesoria takie jak kettlebells, solidna sztanga z talerzami czy sprzęty – np. wioślarz. Zanim jednak wypełnimy mieszkania po dach sportowym wyposażeniem, sprawdźmy co naprawdę się przydaje i jaki typ treningu sprawia nam satysfakcję.

Piłka, mata, guma… czyli fitness w domowym zaciszu

Trening w domu to nie tylko bieganie na bieżni i dźwiganie ciężarów. Szeroko rozumiany fitness to wręcz idealna forma aktywności we własnych czterech kątach. Nie wymaga wiele miejsca, nie trzeba kupować maszyn, skomplikowanych sprzętów. Kompleksowe treningi na różnym poziomie można znaleźć np. w internecie albo kupić na pytach DVD. Warto oczywiście wyposażyć domową sale fitness w pewne akcesoria, które uatrakcyjnią ćwiczenia i sprawią, że będą bardziej efektywne:

  • skakanka – kojarzy się z zabawami z dzieciństwa, zapewnia bardzo skuteczny trening na spalanie kalorii (wytrzymałościowy),
  • elastyczne gumy – wyglądają niewinnie, a umożliwiają solidny trening wzmacniający, poprawiający koordynację ciała, ale także stretching; gumy dostępne są na różnych poziomach oporu, mogą mieć także uchwyty,
  • mata – niezbędna do ćwiczeń na mięśnie brzucha, pleców, pośladków, w treningu wzmacniającym, interwałowym, pilates, joga, stretchingu; warto wybrać odpowiednią matę – izolującą, piankową, miękką do ćwiczeń fitness (np. skłonów) czy antypoślizgową, lekką do jogi,
  • piłka gimnastyczna do masażu i ćwiczeń – duże, kolorowe piłki to więcej niż zabawa, umożliwiają wykonanie wielu ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha, ramion, pleców, grzbietu; uruchamiają mięśnie głębokie, poprawiają koordynację i równowagę, są idealne do zajęć rozciągających, rehabilitacyjnych, a piłka gimnastyczna dwustronna albo w całości z wypustkami umożliwia także stymulujący, odprężający masaż; pamiętajmy w przypadku piłki fitness rozmiar ma znaczenie – dopasowujemy go przede wszystkim do swojego wzrostu,

 

Piłka gimnastyczna (fot. hurtowniasportowa.pl)

  • obciążenia na nogi i ręce – dodatkowo zwiększają skuteczność ćwiczeń, dostępne w różnych opcjach (np. 0, 5 kg, 1kg, 2 kg).

Jaki sprzęt wybrać do ćwiczeń na własnym ciężarze ciała?

Nie zawsze do efektywnych treningów potrzebne są maszyny, sztangi czy hantle. Kalistenika to ćwiczenia wykorzystujące przede wszystkim masę własnego ciała. Wśród niezaprzeczalnych atutów tej formy aktywności wymienia się m.in. praktycznie nieograniczoną ilość ćwiczeń o bardzo różnorodnym poziomie trudności oraz… bardzo ekonomiczne koszty. Tak naprawdę trenując z własnym ciężarem ciała potrzebujemy odpowiedniego stroju, butów i ewentualnie kilku akcesoriów. Kalistenika brzmi może nieco tajemniczo, ale bazuje na tak znanych i skutecznych ćwiczeniach, jak chociażby przysiady, wypady, pompki, skłony, mostki, dźwignięcia nóg, podciągnięcia na drążku. Pracujemy zatem kompleksowo – nad wszystkimi grupami mięśni, a wariacje, ilość powtórzeń i tempo zapewniają trening o różnym stopniu zaawansowania. Do ćwiczeń z własnym ciężarem ciała przyda się na pewno mata, wałek do ćwiczeń (m.in. wzmacnia mięśnie brzucha). Trening uatrakcyjni także piłka gimnastyczna, a z uchwytami do pompek łatwiej będzie wykonać to ćwiczenie. Warto także wybrać dobry drążek do podciągania w sklepie sportowym – umożliwia naprawdę efektywne ćwiczenia wzmacniające ramiona, ręce, barki oraz mięśnie brzucha.

Roller do masażu i ćwiczeń – must have w domowej siłowni

Domowa siłownia to nie tylko wytężona praca, intensywny trening, podnoszenie, bieganie, przysiady czy inne wymyślne ćwiczenia. Równie poważnie należy podejść do rozgrzewki, stretchingu, relaksu czy dobroczynnego masażu mięśni. W tym celu warto kupić np. odpowiednią rolkę do masażu, która przyda się także do relaksujących lub ujędrniających ćwiczeń.

 

Roller do masażu (fot. hurtowniasportowa.pl)

Taki roller do ćwiczeń i automasażu właściwie użyty poprawia krążenie, rozluźni mięśnie po treningu, zapobiega tzw. zakwasom. Dobrym pomysłem jest rolka do masażu ze specjalnymi wypustkami wzmacniającymi intensywność masażu. Roller do ćwiczeń i masażu może być wykonany z gumy albo z delikatnej pianki. Reasumując – należy zacząć od pomysłu na trening. Wiedza na temat konkretnych ćwiczeń, plan treningowy to podstawa udanych zakupów. Wszystko co potrzebne znajdziemy w dobrym sklepie sportowym hurtowniasportowa.net – hantle, maty, ławki, piłki gimnastyczne w różnych rozmiarach, rollery, wałki, a także odpowiedni strój, buty. Domowa siłowania wyposażona? Teraz przyda się jeszcze wytrwałość, systematyczność, a oczekiwane efekty na pewno się pojawią.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *