Jak łączyć saunę z treningami?

Sauna jest to pomieszczenie, gdzie panuje temperatura wyższa niż temperatura ciała, przy wysokiej lub niskiej wilgotności (różne rodzaje sauny). Po wyjściu z sauny schładzamy organizm i można ten cykl można kilka razy powtórzyć. W saunie spędza się od kilku do kilkunastu minut. Zmiana temperatur ciała wpływa kojąco przy chorobach takich jak anoreksja, przewlekłe zapalenie stawów, astma oskrzelowa a nawet depresja (jednak tu wskazana jest konsultacja z lekarza).

Pozytywne działanie sauny znane jest nie od dziś. Współczesna sauna fińska popularna na całym świecie, budowana była przez Słowian i ludy fińskie od niepamiętnych czasów. Odgrywa też ważną rolę społeczną. Każdy człowiek chcący zdrowo żyć powinien rozważyć jej zalety i w miarę możliwości praktykować.

Nasz styl życia wymaga również wybierania zdrowego żywienia i odpowiedniego ruchu. A co jeśli chcemy połączyć saunę z ćwiczeniami? Czy trening może odbywać się w dniu kiedy idziemy ogrzać organizm? Co znaczy popularne dziś pojęcie sauna fińska czy sauna parowa? Jak zadbać o siebie korzystając z sauny, kiedy przynosi najwięcej korzyści?

Sauna a trening

Wydaje się, że łączenie sauny z treningiem, kiedy po skończonych ćwiczeniach idziemy się ogrzać to bardzo dobry pomysł. Jak się jednak okazuje nic bardziej mylnego… Kiedy jesteśmy wycieńczeni po odbytym treningu nie jest wskazane, aby udać się do sauny. Oczywiście ważną rolę odgrywa też ile czasu temu ćwiczyliśmy, a także jak ciężkie to były treningi. Trzeba mieć na uwadze, że przebywanie w pomieszczeniu gdzie panuje wysoka temperatura jest dla ciała wielkim wysiłkiem i powinien być podejmowany z rozwagą. Jeśli osoba np. po ćwiczeniach aerobowych wchodzi do sauny może się to dla niej skończyć omdleniem, a także w skrajnym przypadku nawet zawałem. Należy pamiętać, że sauna przyspiesza puls, powoduje odwodnienie i utratę elektrolitów. Po ćwiczeniach, a także przed ćwiczeniami nie jest wskazana. Najlepiej korzystać z sauny w dniu, kiedy nie mamy treningu. Należy wtedy saunę potraktować jak oddzielne ćwiczenie, które przecież łagodzi bóle mięśni, stawów, poprawia ukrwienie skóry, wspiera pozbycia się toksyn i odpowiednio rozluźnia całe ciało. Okazuje się więc, wielkim wsparciem dla osób, które trenują zawodowo lub amatorsko.

Sauna fińska, sauna parowa – jaką wybrać?

Sauna fińska ma bardzo dużą temperaturę – bowiem osiąga nawet od 60-100 ° C. Natomiast jeśli chodzi o wilgotność to wynosi ok.5-15%. W tej saunie główną rolę pełni piec, który ogrzewa siedzenia i oparcia. Najczęściej sauna ta zbudowana jest z cedru kanadyjskiego lub innego drewna. Można ją utworzyć nie tylko na wolnym powietrzu, ale dzięki niskiej wilgotności, także w domu.
Jeśli chodzi o saunę parową to temperatura jest znacznie niższa, bo ok. 45-55 ° C, jednak przy wysokiej wilgotności od 30-100%. Oprócz pieca ma także generator pary wodnej. Siedzenia zaś wykonane są z ceramiki lub ze sztucznego tworzywa.
Porównując sauna fińska relaksuje, oczyszcza organizm i wspomaga odchudzanie, bowiem przyspiesza metabolizm. Nie można jednak długo tam przebywać, nie dłużej niż kilka kilkanaście minut. Przy dłuższych sesjach wskazana jest sauna parowa.

Przeciwwskazania

Sauna wydaje się bardzo dobrą opcją dla osób, które regularnie trenują – biegaczy, rowerzystów, osób korzystających z siłowni i klubów fitness. Jednak przebywanie w saunie nie wszystkim przynosi korzyści. Absolutnie nie może być adresowana dla osób: z cukrzycą, gruźlicą, chorobami nowotworowymi, z podwyższoną temperaturą ciała, mających stany zapalne, mających rany, przy zaburzeniach pracy układu krążenia, mających trądzik różowaty. Jest także zakazana dla kobiet w ciąży.

Sauna – podsumowanie

Sauna jest wspaniałym wynalazkiem człowieka. Posiada wiele zalet, jest wsparciem dla osób uprawiających sport czy lubiących ćwiczyć. Potrafi wzmocnić treningi relaksując organizm czy uwalniając z toksyn. Jednak przy pewnych schorzeniach jest niewskazana. Jeśli masz wątpliwości przed skorzystaniem z niej po prostu skonsultuj się z lekarzem.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *