Grzyby shiitake a ich właściwości oraz wykorzystanie

Shiitake grzyby należące do rodziny pieczarkowców. Po polsku ich nazwa brzmi twardnik japoński lub twardziak jadalny. Występuje na terenach Azji Wschodniej, w Chinach, Japonii, na Półwyspie Indochińskim. W Chinach i Japonii grzyb ten jest grzybem uprawianym w szklarniach i na wolnym powietrzu. Owocniki wyrastają w grupach, na martwym drewnie liściastym. Główny składnik diety Genmai-Saishoku opartej na brązowym ryżu, warzywach, glonach i grzybach. Można je uprawiać na własną rękę w domowej uprawie. Grzyby te można kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w supermarketach, w dziale z żywnością orientalną. Suszone kosztują ok. 7-10 zł za 50 g. Puszka grzybów shiitake w zalewie to wydatek rzędu do 10 zł.

Wygląd grzybów shiitake

Grzyb shiitake jest brązowy lub brązowawy o kapeluszu dochodzącym do 20 cm średnicy i trzonie o 3–4 cm grubości. Trzon jest koloru jasnoczerwonobrązowego z łuskami nieco ciemniejszymi w górnej części powierzchni. Od spodu kapelusza białawy, gęsty, szeroki, przechodzący w czerwień. Miąższ biały i kwaskowaty w smaku.

Właściwości

Grzyby te zmniejszają zawartość cholesterolu w organizmie i przeciwdziałają stwardnieniu tętnic. Działają jak naturalny antybiotyk. Stosowany do leczenia m.in. guzów, przeziębienia, chorób serca, wysokiego ciśnienia, otyłości, problemów seksualnych i problemów powodowanych starzeniem się od kilkuset lat w medycynie dalekiego wschodu na przykład Japonii.

Zawierają w sobie rekordową zawartość potasu ( to on odpowiedzialny jest za tak duży poziom obniżania zawartości złego cholesterolu w organizmie) i kojącej nerwy niacyny (witaminy B3). Wzmacnianie kości powoduje zawarta w nich witamina D oraz wapń i fosfor. Grzyby shiitake wyróżniają się przede wszystkim zawartością substancji o nazwie lentinan, która wzmacnia układ odpornościowy i wykazuje działanie przeciwnowotworowe.
Zapobiegają miażdżycy, a co za tym idzie – wielu chorobom z nią związanym, np. zawałowi serca czy udarowi mózgu. Wspomagają także walkę z wirusem HIV.

  • Wartość energetyczna – 34/56/296 kcal
  • Białko ogółem – 2,24/1,56/9,58 g
  • Tłuszcz – 0,49/0,22/0,99 g
  • Węglowodany – 6,79 g/14,39/75,37 (w tym cukry proste 2,38/3,84/2,21)
  • Błonnik – 2,5/2,1 g/11,5

Witaminy:

  • Witamina C – 0/0,3/3,5 mg
  • Tiamina – 0,015/0,037/0,300 mg
  • Ryboflawina – 0,217/0,170/1,270 mg
  • Niacyna – 3,877/1,500/14,100 mg
  • Witamina B6 – 0,293/0,159/0,965 mg
  • Kwas foliowy – 13/21/163 µg
  • Witamina D – 18/28/154 IU

Minerały:

  • Wapń – 2/3/11 mg
  • Żelazo – 0,41/0,44/1,72 mg
  • Magnez – 20/14/132 mg
  • Fosfor – 112/29/294 mg
  • Potas – 304/117/1534 mg
  • Sód – 9/4/13 mg
  • Cynk – 1,03/1,33/7,66 mg

Wykorzystanie grzybów shiitake

Grzyby nadają się do spożycia w stanie świeżym, suszonym oraz można je marynować. Należy jednak uważać, jeśli chodzi o obróbkę cieplną, ponieważ szybko twardnieją. Przed obróbką dobrze je namoczyć. Z grzybów shiitake można przyrządzać zupy, sosy, sałatki oraz dodawać do potraw warzywnych. Dobrze komponują się z makaronami, ryżem i daniami na jego bazie. Świeże grzyby shitake przechowywać należy trzymając je w lodówce w luźno zamkniętej papierowej torbie. Zachowają świeżość przez około tydzień. W sklepie spotkać można pasztet z tych grzybów. Ich wyrazisty, lekko mięsny smak będzie wspaniałym aromatycznym dodatkiem.

Pomimo swoich licznych cennych właściwości na grzyby shiitake należy uważać, ponieważ mogą uczulać – po ich zjedzeniu mogą się pojawić dolegliwości ze strony układu oddechowego lub wysypka. Z tego pokarmu zrezygnować muszą osoby, które mają kamienie w nerkach, czy podagrę. Nie należy ich spożywać w nadmiarze, mogą wtedy powodować biegunkę oraz wzdęcia brzucha. Grzybów shiitake nie powinny spożywać osoby do 12. roku życia.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *