Forma po ciąży – jak ją odzyskać?

Świat internetu przekonuje nas, że w zaledwie parę tygodni, czasem nawet dni, kobiety są w stanie wrócić do nienagannej figury sprzed ciąży. Jeszcze niedawno pani Lewandowska zachwycała ciałem zaledwie kilkanaście dni po porodzie. Czując presję, młode mamy często sięgają po radykalne środki chcąc udowodnić wszystkim, że też sobie poradzą. Wpadają w błędne koło, ponieważ pomimo diet i ćwiczeń nie wyglądają dobrze, co powoduje rosnące kompleksy.

Zmiany w czasie ciąży

Ciało po porodzie zmienia się, nie jest takie samo jak przed nim. Struktury podtrzymujące narządy rodne są nadwerężone ciężarem, jakim było dziecko rosnące przez cały okres ciąży. To poważny problem zdrowotny. Mięśnie dna miednicy ulegają osłabieniu i rozciągnięciu w skutek czego może w przyszłości dojść do wysiłkowego nietrzymania moczu, obniżenia ścian pochwy i związanego z tym bólu, a także problemów natury seksualnej. Również sama skóra mocno cierpi- jest mało elastyczna a także nierzadko pojawia się na niej cellulit. Ważne, by jeszcze przed porodem zadbać o siebie, stosując między innymi balsamy z kolagenem.

Kiedy zacząć ćwiczenia?

Najlepiej od razu. Według zaleceń lekarzy, prawidłowo rozpoczęta fizjoterapia, to ta, która została wdrożona już w pierwszej dobie po porodzie. Skupia się na prostych ćwiczeniach, angażujących przede wszystkim małe stawy oraz mięśniach Kegla. Ponadto w tym czasie należy po raz pierwszy wstać z łóżka z ominięciem fazy siadania. Można to zrobić poprzez leżenie na boku, przejście do klęku podpartego i uważnym opuszczaniu nóg lub w leżeniu tyłem; młoda matka powinna przesunąć nogi poza łóżko i łapiąc rękami ramy, wstać.

Kolejne dwa tygodnie to moment na ćwiczenia brzucha, miednicy, ud, a także wspomagające przemianę materii. Jeśli w tym czasie nie pojawią się problemy z napinaniem mięśni, można przejść do bardziej wymagających treningów. Warto dodać, że fizjoterapia to jedyny sposób profilaktyki i leczenia nietrzymania moczu oraz wzmacniania mięśni dna miednicy, który można stosować w czasie laktacji. Wszystkie inne terapie przy udziale urządzeń fizykoterapeutycznych, to jest: laseroterapia, elektroterapia itp., a także zabiegi chirurgiczne są możliwe dopiero po zakończeniu karmienia piersią. Po takim okresie ewentualne patologie mogą ulec utrwaleniu, a walka z nimi będzie już nieskuteczna.
Ostatni etap to całkowite przejście w normalny tryb. Po około 6 tygodniach od naturalnego porodu można wrócić na zajęcia fitness. Wskazane są nie tylko ćwiczenia w domu, ale także wszelkie wycieczki rowerowe, spacery po górach itp. Żeby uniknąć i tak już obciążonego kręgosłupa częstym pochylaniem się do dziecka, można odpuścić pływanie lub sporty, które mocno angażują tułów.

Jedz, ćwicz i ciesz się!

Wiesz, że media kłamią i starają się narzucić nierealny obraz świata, pokazując idealne ciała bez skazy oraz ludzi z nienagannym życiorysem. Prawda jest bardziej przyziemna i nie tak ładna. Najważniejsze, by dbać o swoje zdrowie i o realne problemy pojawiające się po ciąży, a nie o fałdkę na brzuchu, która przy normalnym trybie życia i natłoku obowiązków zniknie niezauważenie.

Forma po ciąży – jak ją odzyskać?
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *