Owijki na kierownicę – jakie jest ich zadanie?

Komfort jazdy na rowerze zależy od wielu czynników. Część z nich z pozoru zdaje się mało istotna, jednak praktyka pokazuje, że są one niezwykle ważne. Do tego typu elementów zaliczyć można owijki na kierownicę rowerową, które z jednej strony są niezwykle prostym akcesorium rowerowym, a z drugiej odgrywają naprawdę istotną rolę w wygodnej i bezpiecznej jeździe na rowerze. Czym dokładnie są owijki na kierownicę, kiedy się je stosuje i jakie mają zadanie?

Czym są owijki na kierownice?

Jeśli nigdy nie mieliśmy do czynienia z rowerem szosowym, możemy nie widzieć, czym są owijki na kierownice, ponieważ to właśnie w tego typu jednośladach są one najczęściej stosowane. To nimi są owijane kierownice typu “baranek” znane nam z tzw. “kolarzówek”. Same owijki to nic innego jak różnego rodzaju taśmy, którymi jak sama ich nazwa wskazuje, owija się kierownicę.

W ten sposób zyskuje się lepszą kontrolę nad rowerem, ponieważ taśma zapobiega ślizganiu się dłoni. Ponadto owijki na kierownicę amortyzują drgania, co znacząco zwiększa komfort jazdy. Warto zaznaczyć, że często rowery szosowe kupuje się już wraz z założoną owijką. Jest to jednak element, który podlega eksploatacji i z czasem trzeba go wymienić. Przy czym najczęściej fabryczne owijki nie są zbyt dobrej jakości. Dlatego też rowerzyści szybko wymieniają je na nowe.

Budowa i rodzaje owijek

Wybór owijek na kierownicę jest naprawdę spory. Poszczególne taśmy różnią się od siebie zarówno budową – mogą być np. perforowane lub gładkie, są również wykonywane z różnego rodzaju materiałów, jak i kolorem czy wzorem. Bogaty wybór pod względem kolorystyki i designu sprawia, że są one bardzo często traktowane również jako akcesorium ozdobne, które nadaje rowerowi charakteru.

Sama owijka zbudowana jest zazwyczaj z dwóch warstw. Wierzchnia to warstwa antypoślizgowa, zapewniająca pewnych chwyt kierownicy. Druga warstwa, zazwyczaj piankowa, służy do amortyzowania drgań i wstrząsów powstałych w trakcie jazdy rowerem. Warto nadmienić, że rowery szosowe zazwyczaj nie są wyposażone w amortyzatory, jak ma to miejsce w przypadku rowerów MTB. Dlatego też owijki odgrywają tutaj naprawdę ważną rolę.

Jak zamontować owijkę?

Montaż owijek na kierownicę jest stosunkowo prosty, jednak warto przestrzegać tutaj kilka prostych zasad. Przy czym trzeba mieć na uwadze to, że w przypadku owijek nie opłaca się kupować najtańszych produktów. Niestety bardzo często są one krótsze niż nieco droższe owijki oraz delikatniejsze, co sprawia, że nie tylko szybciej się zużywają, ale także łatwo się drą i to już w momencie ich montażu.

Wracając już do samego zakładania owijki na kierownicę, to przede wszystkim najpierw trzeba usunąć starą owijkę. Samo zawijanie owijki należy rozpocząć od zewnętrznej części kierownicy. Taśmę owija się w taki sposób, aby jej krawędzie zachodziły na siebie. Owijkę po prawej stronie montujemy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a po lewej stronie w przeciwnym kierunku. W ten sposób owijka nie będzie się zahaczać o dłonie w czasie jazdy.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *