Jakie ćwiczenia wykonywać na atlasie – omówienie, technika

Czym charakteryzują się ćwiczenia na atlasie? Czy warto je włączyć do swojego treningu, czy lepiej z nich zrezygnować? 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Czym wyróżnia się atlas do ćwiczeń?
  • Jakie ćwiczenia można na nim wykonywać?
  • Czy warto kupić atlas do użytku domowego?
  • Jakie są wady i zalety korzystania z atlasu?
  • Czy ćwiczenia na atlasie są korzystne?

Wiele osób marzy o idealnej sylwetce. Część z nich wybiera więc ćwiczenia na atlasie. Jednak czym dokładnie jest to urządzenie? Jaki plan treningowy przyniesie najkorzystniejsze rezultaty? Odpowiedź znajduje się w dalszej części artykułu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o profesjonalnych ćwiczeniach? Jeśli tak, zapoznaj się również z zakładką: Siłownia.

Czym jest narzędzie do ćwiczeń znane jako atlas?

Atlas do ćwiczeń zwany również atlasem kulturystycznym lub treningowym. Jest wielofunkcyjnym urządzeniem, które umożliwia pracę nad konkretnymi grupami mięśni. Co ciekawe — pozostałe partie mięśni zostają wtedy odizolowane. Na atlasie najczęściej wykonuje się ćwiczenia siłowe (anaerobowe), których celem jest rozbudowa masy mięśniowej, a także modelowanie sylwetki. W pierwszym przypadku warto również rozważyć dietę na masę. Należy pamiętać, że ćwiczenia połączone z odpowiednim odżywianiem przynoszą najlepsze efekty. Równie ciekawym rozwiązaniem będzie także dieta tłuszczowa.

Atlas jest połączeniem kilku, a nawet kilkunastu urządzeń. Na jego budowę składają się sprzęty, do których należą m.in. sztangi, wiosełka, stacja do ćwiczenia rozpiętek, hantle, prasy nóg, czy podpory do ćwiczenia bicepsów. Najczęściej spotykanymi atlasami są jedno- oraz dwustanowiskowe. Mogą z niego korzystać zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane. Wszystko dzięki możliwości wybrania stanowiska adekwatnego do umiejętności (ćwiczący bez doświadczenia mogą w bardzo prosty sposób dostosować wagę obciążeń).

Ćwiczenia na atlasie są bezpieczniejsze w porównaniu do, chociażby, podnoszenia ciężarów (nie należy ich mylić z treningiem przy użyciu małych ciężarów). Ćwiczenia na atlasie nie wymagają asekuracji, natomiast podnoszenie ciężarów — już tak. Co więcej — odpowiednia budowa atlasu umożliwia poprawne wykonywanie ćwiczeń. Atlas stanowi podstawowe wyposażenie każdej siłowni. Ze względu na niskie ryzyko kontuzji coraz więcej osób decyduje się także na jego zakup do użytku domowego.

Atlas – jakie ćwiczenia można na nim wykonać?

Jak ćwiczyć na atlasie? To pytanie zadaje sobie wiele początkujących osób. Na samym początku należy przeprowadzić przynajmniej 15-minutową rozgrzewkę. Może to być bieg w miejscu lub pajacyki, a także wymachy i zginanie rąk, krążenie kolan, bioder, rozruszanie stóp, nadgarstków, okolic szyi i karku. Poniżej znajduje się zestaw ćwiczeń na atlasie, które jednocześnie angażują kilka partii mięśni. Trening ten ma na celu zwiększenie siły oraz wytrzymałości. Należy go wykonywać 3 razy w tygodniu. W kwestii liczby powtórzeń — każdy powinien dobrać ją do własnego stopnia zaawansowania. Można zacząć, np. od 6 powtórzeń i z czasem dojść do 12 (lub 18 w przypadku brzuszków). Podczas ćwiczeń należy pamiętać o zachowaniu wyprostowanej postawy ciała. Każda z serii może trwać maksymalnie 2 minuty. Po treningu należy rozciągnąć mięśnie.

 

 

Ćwiczenia na atlasie — rozpiska:

Ćwiczone grupy mięśniowe — barki, plecy oraz triceps Ilość serii oraz powtórzeń 
unoszenie ramion z wykorzystaniem wyciągu dolnego 3 x 12
podciąganie górnego drążka 3 x 12
wiosłowanie przy użyciu wioślarza 3 x 12

 

Ćwiczone grupy mięśniowe — klatka piersiowa oraz biceps  Ilość serii oraz powtórzeń 
klasyczne rozpiętki 3 x 12
pompki na uchwytach 3 x 12
wyciskanie w pozycji siedzącej 3 x 12
podciągnie drążka przy użyciu modlitewnika 3 x 12

 

Ćwiczone grupy mięśniowe — nogi oraz brzuch  Ilość serii oraz powtórzeń 
ćwiczenia z użyciem trenażera nóg 3 x 12
przysiady z użyciem hantli 3 x 12
brzuszki z wykorzystaniem ławki skośnej 3 x 18

To tylko niektóre z ćwiczeń, które można wykonywać na atlasie. Powyższa rozpiska została dobrana tak, aby osoba ćwicząca osiągnęła, jak najlepsze efekty. Wśród aktywności na tym urządzeniu, które kształtują plecy (w tym mięsień równoległoboczny), można jeszcze wymienić Trap Y raise.

Atlas w domu – czy warto w niego inwestować?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Niektórzy uważają, że atlas ma duże wymiary, przez co nie każdy może sobie na niego pozwolić (a jeśli już — urządzenie zajmie sporo przestrzeni). Tutaj rozwiązaniem może być atlas do ćwiczeń na zewnątrz. Pozwala to łączyć aktywność fizyczną z przebywaniem na świeżym powietrzu. Przeciwnicy atlasu uważają również, że urządzenie to nie umożliwia wykonywania różnorodnych ćwiczeń. Jego zwolennicy są natomiast zdania, że korzystanie z atlasu jest bezpieczne dla zdrowia, (zwłaszcza gdy wykonują ćwiczenia samodzielnie bez pomocy trenera personalnego). Opinię tą argumentują tym, że mniejszy zakres ruchów minimalizuje ryzyko kontuzji i mają w tym rację.

Niektórzy wolą ćwiczyć pod okiem profesjonalisty na siłowni, inni z kolei — preferują samodzielną pracę w domu. Atlas powinni kupić przede wszystkim ci, którzy cenią sobie wygodę oraz chcą ćwiczyć w domowym zaciszu, co zagwarantuje im maksymalne skupienie.

jakie cwiczenia wykonywac na atlasie omowienie technika 1

Plusy i minusy korzystania z Atlasu

Atlas, jak każde urządzenie do ćwiczeń, ma swoje wady i zalety. Tak naprawdę część z nich pojawiła się już w powyższej części artykułu. Wśród korzyści wynikających z ćwiczenia na atlasie można wymienić jego bezpieczeństwo. W trakcie treningu nie ma możliwości wykonania ruchów, które będą gwałtowne, a co za tym idzie — niebezpieczne dla mięśni. Dzieje się tak dzięki prawidłowemu zabezpieczeniu obciążeń. Ćwiczenia można wykonywać bez asekuracji, a ryzyko wystąpienia kontuzji jest bardzo małe. Na atlasie może ćwiczyć każdy niezależnie od stopnia zaawansowania (nawet osoby borykające się z nadwagą). Wystarczy dobrać dla odpowiednie parametry. Urządzenie to sprawdza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Co więcej — na atlasie wielostanowiskowym może ćwiczyć nawet kilka osób jednocześnie. Sprzęt jest wytrzymały oraz stabilny.

Atlas ma również pewne wady. Pierwszą z nich jest jego cena. Aby cieszyć się wysokojakościowym sprzętem, trzeba dużo zapłacić. Jego koszt jest wysoki w porównaniu do innych urządzeń treningowych. Minusem atlasu jest również jego rozmiar. Niektórzy nie mogą również korzystać z atlasu ze względów zdrowotnych.

Przeciwwskazania do korzystania z atlasu:

  • wady serca,
  • kłopoty z kręgosłupem,
  • ciąża,
  • schorzenia ortopedyczne,

Przed rozpoczęciem korzystania z atlasu warto poradzić się fizjoterapeuty, czy aby na pewno jest to dobry pomysł.

Czy warto ćwiczyć na atlasie? – podsumowanie

Ćwiczenia na atlasie mają na celu poprawę sprawności fizycznej oraz rozwój muskulatury. Urządzenie to pozwala wykonywać ćwiczenia, które angażują różnorodne partie ciała. Dzięki regularnej pracy na atlasie można kształtować brzuch, łydki, ud, klatkę piersiową i przedramiona. Urządzenie jest polecane wszystkim, którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej, zrzuceniu zbędnych kilogramów oraz ogólnej poprawie wytrzymałości. Atlas dzięki swojemu wszechstronnemu zastosowaniu zyskał na popularności. Można go spotkać zarówno w siłowniach, jak i wielu domach.

Atlas jest urządzeniem nie tylko prostym w obsłudze, ale i (przede wszystkim) bezpiecznym. Może z niego korzystać każdy bez względu na poziom zaawansowania. Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto jednak skonsultować się z fizjoterapeutą. Specjalista doradzi odnośnie treningu.

 

FAQ

Atlas do ćwiczeń — co to?

Atlas jest urządzeniem wielofunkcyjnym, które pozwala pracować nad określonymi partiami mięśni. W zależności od zakupionego modelu może na nim ćwiczyć nawet kilka osób. Celem ćwiczeń wykonywanych na atlasie jest modelowanie sylwetki oraz rozbudowanie masy mięśniowej.

Jakie ćwiczenia można wykonywać na atlasie? 

Osoby ćwiczące na atlasie mogą wykonywać pompki na uchwytach oraz klasyczne rozpiętki. Urządzenie to umożliwia również podciąganie górnego drążka, czy wykonywanie brzuszków przy użyciu ławki skośnej.

Atlas — czy warto?

Każdy powinien sam odpowiedzieć na to pytanie. Atlas jest przede wszystkim bezpieczny, prosty w obsłudze oraz można na nim kształtować różnorodne partie mięśni. Oprócz zalet ma  również wady — jest drogi oraz zajmuje dużo miejsca.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *