Co dzieje się z organizmem po 30 minutach ćwiczeń?

Odpowiednia dieta i trening dają nam receptę na idealną figurę. Czy aby na pewno? Jak ćwiczyć, aby efekty naszego wysiłku pojawiły się jak najwcześniej? Sprawdźmy.

Aktywność fizyczna

Większość z nas prowadzi bardzo podobny tryb życia, w którym brakuje miejsca na ruch. Wstajemy rano, podążamy do pracy, wracamy do domu na obiad, robimy w międzyczasie zakupy, a gdy przychodzi wieczór zasiadamy najczęściej przed telewizorem podjadając coś do ulubionego serialu. Brakuje nam czasu na aktywność fizyczną czy jakiekolwiek ćwiczenia i to nas gubi.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby każdy z nas poświęcił co najmniej 30 minut dziennie na wykonywanie umiarkowanego treningu. A z czym tak właściwie kojarzy nam się trening? Większość osób podejmuje się ćwiczeń czy innych aktywności fizycznych jedynie przez wzgląd na przyśpieszenie procesu odchudzania. Jednak niewielu wie, ile czasu poświęcić na trening i jak to robić, aby osiągnąć najbardziej zadowalające efekty. Naszym celem jest przede wszystkim redukcja tkanki tłuszczowej, a nasz organizm nie od razu bierze się za jej spalanie.
W pierwszej kolejności nasz organizm zaczyna spalać glikogen, po 15 minutach ćwiczeń mięśnie zaczynają zużywać glukozę oraz wolne kwasy tłuszczowe. Dopiero po 30-45 minutach aktywności fizycznej organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową.

Co się dzieje z organizmem podczas ćwiczeń?

Tak naprawdę aktywność fizyczna ma wpływ na cały nasz organizm. Poczynając od dobroczynnego wpływu na mięśnie, które zużywają glukozę i ATP, aby kurczyć się i poruszać. Chcąc wytworzyć więcej ATP, organizm potrzebuje więcej tlenu, oddychanie staje się wówczas intensywniejsze, a nasze serce zaczyna pompować więcej krwi.

Aktywność fizyczna wpływa również na płuca. Dzieje się tak, ponieważ mięśnie podczas wysiłku potrzebują więcej tlenu. W momencie, gdy mięśnie nie są już w stanie szybciej pracować osiągnięte zostaje maksymalne wykorzystanie tlenu.

Wykonywanie ćwiczeń wpływa także na nasze stawy i kości. Kości człowieka osiągają swoją masę szczytową w dorosłości, a następnie dochodzi do powolnego jej spadku. Jednak odpowiednie wykonywanie ćwiczeń pomaga w utrzymaniu prawidłowej ich masy. Ćwiczenia z obciążeniem są jednym z najlepszych i najbardziej skutecznych środków przeciw osteoporozie.

Wraz z aktywnością fizyczną zwiększamy częstotliwość akcji serca, powodując tym samym lepszy dopływ krwi do mięśni. Im jesteśmy sprawniejsi, tym nasze serce efektywniej pracuje, pozwalając nam na wykonywanie coraz to dłuższych intensywniejszych treningów.

Mózg, a aktywność fizyczna?

Zwiększony przepływ krwi do mózgu sprawia, że zaczyna on lepiej funkcjonować. Dzięki czemu po zakończeniu treningu wydaje nam się, że jesteśmy lepiej skoncentrowani. Regularna aktywność fizyczna sprzyja powstawaniu nowych komórek mózgowych. Wyzwalane są także neuroprzekaźniki, tak jak endorfiny, dopamina, serotoniny i inne. Niektóre z nich są odpowiedzialne za kontrolowanie naszych nastrojów.
W momencie podjęcia przez nas jakiejkolwiek aktywności fizycznej nasz mózg odbiera ją jako moment stresu. Automatycznie wzrasta nam ciśnienie krwi, a nasz mózg odbiera to jako ucieczkę przed niebezpieczeństwem czy walkę z wrogiem. Aby ochronić nasz organizm i mózg przed stresem zostaje uwolnione białko tzw. BDNF. Czynnik ten zawiera element naprawczy dla neuronów pamięci, ale i element ochronny, dlatego tak często po treningu jesteśmy zrelaksowani.

Naukowcy od wielu lat badają powiązania aktywności fizycznej z dobroczynnym działaniem na cały organizm człowieka, jednak tak naprawdę jest to o wiele bardziej skomplikowane, ale i ściśle powiązane ze sobą. Poświęcając czas na bieganie, jazdę na rowerze czy inne aktywności budujemy nasze zdrowie i kondycję. Dbamy zarówno o serce, płuca, kości, ale również mózg. Powiedzenia zatem, że sport to zdrowie nie jest już cytatem czy śmiesznym powiedzonkiem, ale potwierdzonym przez naukowców faktem. Zamiast spędzać wolną chwilę na kanapie przed telewizorem warto zafundować sobie dawkę endorfin i dopaminy przed snem. Nie tylko lepiej będzie nam się spało, ale i zapewnimy naszemu organizmowi dawkę ruchu.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *