Bieganie z przeziębieniem – lepiej biegać czy wyleczyć chorobę?

Dodano: 03.12.2019 07:12
Aktualizowano: 09.11.2019 12:10
Udostępnij

Pasjonaci biegania co roku zadają sobie powyższe pytanie. Co zrobić, kiedy dopadnie Cię choroba zwana przeziębieniem? Niektórzy uważają, że warto wtedy położyć się do łóżka, wyleżeć chorobę i pozwolić zregenerować się organizmowi. Z drugiej strony są osoby, które sądzą, że regularne bieganie podczas przeziębienia wzmacnia organizm i mobilizuje do szybszego wyzdrowienia. W tym artykule postaramy się dogłębnie przeanalizować oba punkty widzenia.

Dlaczego nie warto biegać z przeziębieniem?

Podczas przeziębienia jesteś osłabiony a organizm mobilizuje wszystkie siły na walce z wirusem. Często towarzyszą Ci inne nieprzyjemne objawy jak katar, gorączka, ból mięśni i stawów. Nie warto dodatkowo przeforsowywać swojego organizmu, kiedy zmaga się on już z jednym wysiłkiem-chorobą. Jeśli jesteś osobą z ogólnie osłabioną odpornością, to dokładanie sobie dodatkowego wysiłku, jakim jest bieganie w chorobę, może pogorszyć stan zdrowia. Dlatego najlepiej wsłuchaj się w potrzeby organizmu i zadecyduj o tym co będzie dla Ciebie bardziej odpowiednie. Choroba może być oznaką, że nie jesteś zmęczony jedynie fizycznie ale również psychicznie. Czas odpoczynku i leżakowania podczas przeziębienia pomaga naładować baterie i odpocząć od codziennych wyzwań. Możesz wtedy zaplanować poświęcić czas na zaplanowanie treningów albo bardziej wartościowej diety. Jeśli często łapiesz przeziębienia pomyśl nad sposobami hartowania własnego organizmu i wzmacnianiu ciała.

Bieganie z przeziębieniem- najlepszym lekarstwem?

Są zwolennicy teorii, że przeziębienie to czas, kiedy warto dodatkowo zmobilizować organizm ponieważ bieganie pomaga zwalczyć wirusa. Szczególnie kiedy przygotowujesz się do ważnych zawodów sportowych a dolegają Ci jedynie lekkie objawy przeziębienia. Lekkie objawy to na przykład kaszel, katar i ból głowy. Łagodny wysiłek fizyczny- jak na przykład jogging, może pomóc Ci wyleczyć się z kataru. Podczas wysiłku fizycznego rozszerzają się naczynia krwionośne a dzięki temu łatwiej jest oddychać. Jednak pamiętaj aby nie przeforsować swojego organizmu. Nie porywaj się na dłuższe wybieganie i unikaj wielkich wysiłkowo czynności jak na przykład interwałów.

Dodatkowo zadbaj o ciepły ubiór, który zapewni ochronę przed mrozem, ale nie taki, żeby się przegrzewać. Zasłoń usta i nos specjalnym ochraniaczem albo tym czym masz pod ręką- chustka lub szalik sprawdzą się doskonale. W ten sposób ochronisz zatoki i zadbasz o to, aby się dodatkowo nie wyziębiać. Obowiązkowo załóż ciepłą czapkę- przez głowę tracimy najwięcej ciepła. W przypadku biegania podczas choroby traktuj siebie raczej łagodnie- nie licz na to, że pobijesz swoje rekordy. Zastanów się również czy bieganie podczas choroby ma Ci pomóc podwyższyć poziom endorfin czy jedynie zaspokoić Twoje ego. Jeżeli chcesz biegać tylko dlatego, że wstydzisz się rezygnować z wcześniej postanowionych celów to lepiej dobrze to przemyśl. Lekkie bieganie może być lekarstwem ale nie wtedy kiedy robisz to wbrew potrzebom swojego ciała.

Jak biegać z zatkanym nosem?

Skoro znamy już wszystkie wady i zalety biegania z przeziębieniem odpowiedzmy na pytanie jak wtedy biegać. W pierwszej kolejności zadbaj o naturalne środki do walki z przeziębieniem. Pij rozgrzewające herbatki z malin doprawione odżywczym miodem i cytryną. Spożywaj czosnek w jak największych ilościach- na surowo dodany do posiłku, kanapki lub mleka. Jedz produkty zawierające witaminę C lub wprowadź jej suplementację do swojej diety. Popijanie soku z czarnego bzu, malin i aloesu również wzmacnia odporność i pomaga uporać się z chorobą. Jeśli męczy Cię zatkany nos to zadbaj o jego regularne przepłukiwanie. Używaj raczej specjalnej soli fizjologicznej niż tej kuchennej ponieważ ta z apteki jest dużo bardziej czystsza i nie podrażnia aż tak śluzówki nosa. Możesz także stosować nawilżające spraye do nosa, które usprawnią Twoje oddychanie. Zadbaj o to aby Twój trening był lekki i sprawiał Ci jak najwięcej przyjemności. Podczas delikatnego wysiłku wytwarzają się hormony szczęścia, które na pewno pomogą Ci w walce z chorobą.

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Ćwiczenia na prosty kręgosłup – jak zniwelować wadę postawy?

09 stycznia 2022

Problemy z kręgosłupem są dziś powszechnym zjawiskiem. Przyczyniają się do tego: siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, szkodliwe nawyki związane z postawą. Jeśli nie zadbamy odpowiednio o nasz kręgosłup – skutki mogą być opłakane. Bóle kręg...więcej

Zipro – przegląd najpopularniejszych urządzeń do ćwiczeń

19 grudnia 2021

Regularne wykonywanie ćwiczeń to podstawa dobrego zdrowia i samopoczucia. Obecnie każdy może włączyć do swojej codziennej aktywności trening na urządzeniach. Nie musisz odwiedzać siłowni, ponieważ większość takich sprzętów bez problemu ustawisz we wł...więcej

Prezent dla rowerzysty – najciekawsze propozycje z rowerowego sklepu internetowego!

19 grudnia 2021

Podarunek, który nawiązuje do pasji, zainteresowań czy hobby obdarowywanego to zawsze idealny wybór. Jeśli bliska Ci osoba uwielbia jazdę na rowerze, uprawia ją regularnie lub jest wyczynowcem, postaw na prezent związany z jednośladem. Sprawdź, co wa...więcej

Roller do masażu – sprawdzony sposób na regenerację ciała

07 grudnia 2021

Rolowanie mięśni i powięzi to metoda, którą pokochali zawodowi sportowcy oraz rehabilitanci. Wałki i piłki do masażu doskonale sprawdzają się także przy domowej fizjoterapii. Regularne automasaże pozytywnie wpływają na elastyczność stawów i mięśni, ł...więcej