Bezpieczny trening jogi – o czym należy pamiętać?

Dodano: 23.05.2019 09:05
Aktualizowano:
Udostępnij

Joga staje się bez wątpienia jedną z popularniejszych form ćwiczeń zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, którzy poza poprawą ogólnej kondycji i gibkości chcą popracować także nad wewnętrznym wyciszeniem i technikami relaksu. Studia jogi można spotkać dziś właściwie w każdym mieście, a same kursy szkolące na instruktorów jogi przyciągają coraz większa uwagę jej wielbicieli. Zanim jednak zdecydujesz się na ćwiczenia, czy to w studio czy z pomocą praktycznych filmików w zaciszu własnego domu, sprawdź o czym należy pamiętać by trening jogi był zawsze bezpieczny, efektywny i przede wszystkim przyniósł oczekiwane rezultaty.

Skoncentruj się na pozycjach i ćwicz bez pośpiechu

Spokój, opanowanie i koncentracja na wykonywanym ćwiczeniu to trzy najważniejsze podstawy treningu jogi. Zwróć uwagę, że zarówno instruktorzy prowadzący zajęcia jogi w studiach, jak i ci produkujący filmy instruktażowe na YouTube czy innych platformach zawsze wspominają o kontrolowaniu oddechu, powolnych ruchach i skupieniu umysłu na konkretnych partiach mięśni, które mają być w użyciu przy danym ćwiczeniu. W jodze zawsze stawiaj na ćwiczenia w granicach swoich możliwości i pamiętaj – ból to sygnał ostrzegawczy, którego nie należy lekceważyć. Rób wykroki, przysiady czy skłony tak głęboko, jak pozwala Ci na to ciało i pamiętaj, że po czasie dojdziesz do poziomu, jaki reprezentuje sobą trener. Joga to sztuka poszukiwania i szanowania własnego tempa oraz słuchania potrzeb własnego ciała. Skoncentruj się i działaj na miarę swoich możliwości.

Nie zapominaj o rozgrzewce, relaksie i naturalnym oddechu

Wiele osób zniechęca się do jogi już podczas pierwszych zajęć, nie do końca rozumiejąc ciągłych uwag instruktora odnośnie naturalnego oddychania i ćwiczenia w rytm własnego oddechu. W rzeczywistości jednak to właśnie oddech jest głównym elementem każdego ćwiczenia w jodze – to on dyktuje tempo i gotowość Twojego ciała, dlatego tak ważne jest by każde ćwiczenie zaczynać od głębokiego wdechu, a skłony, skręty czy wygięcia wykonywać na wydechu. A skoro o przygotowaniu do ćwiczeń mowa, nie zapominaj że zarówno rozgrzewka jak i relaks po zajęciach są jak najbardziej naturalnym elementem jogi i nie należy lekceważyć ich lub złościć się, że instruktor chce poświęcić cenne 5 minut zajęć na leżenie na podłodze. Relaks to dla ciała i umysłu istotna część jogi pozwalająca powrócić po zajęciach do normalnego trybu dnia i dalszych obowiązków.

Postaw na sprawdzone akcesoria i wygodny strój

Odpowiednie miejsce do ćwiczeń to podstawa, dlatego nawet jeśli nie wybierzesz profesjonalnego studia, a własny salon, warto upewnić się że masz przestrzeń do bezpiecznego i spokojnego wykonywania ćwiczeń. Co warto przygotować przed zajęciami?

  • Właściwą matę do jogi, która zapewni Ci antypoślizgowe podłoże do wykonywania ćwiczeń zarówno w pozycji stojącej, podpartej, jak i leżącej (ciekawe propozycje znajdziesz w ofercie marek Prana i Campz dostępnych w sklepie addnature.pl – akcesoria do jogi),
  • Wygodny strój – jogę ćwiczymy zwykle na boso, jako że praca stóp odgrywa tutaj ogromne znaczenie i pozwala skoncentrować się na właściwych podstawach każdej pozycji. Zarówno top jak i leginsy to już całkowicie Twój wybór, jednak warto postawić przede wszystkim na te dedykowane do jogi, nie krępujące ruchów i pozwalające skórze swobodnie oddychać. Pamiętaj, by nie ubierać też za luźnej koszulki – w pozycjach w pochyleniu szybko zacznie Cię denerwować.
  • Niezbędne akcesoria do jogi, wspomagające wykonywanie niektórych ćwiczeń i pracę nad formą oraz rozciągnięciem. W sklepach sportowych z łatwością znajdziesz wszelkiego rodzaju paski, liny, kostki czy pianki, z którymi trening jogi stanie się jeszcze łatwiejszy, a przy tym znacznie efektywniejszy i mniej ryzykowny pod kątem kontuzji.

Pamiętaj – pierwsze widoczne efekty po treningu jogi mogą być widoczne dopiero po kilku tygodniach. Regularność i systematyczność ćwiczeń są tu niezbędne do osiągnięcia poprawy kondycji fizycznej i ogólnego samopoczucia, ale pierwsze efekty wyciszenia i poprawy nastroju zaczniesz odczuwać znacznie wcześniej. Nie zniechęcaj się, ćwicz bezpiecznie i pamiętaj – joga nie jest intensywnym treningiem wysiłkowym, a w pewnym sensie sposobem na życie, dzięki któremu możesz odzyskać równowagę wewnętrzną po zabieganym dniu pracy.

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Ćwiczenia na prosty kręgosłup – jak zniwelować wadę postawy?

09 stycznia 2022

Problemy z kręgosłupem są dziś powszechnym zjawiskiem. Przyczyniają się do tego: siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, szkodliwe nawyki związane z postawą. Jeśli nie zadbamy odpowiednio o nasz kręgosłup – skutki mogą być opłakane. Bóle kręg...więcej

Zipro – przegląd najpopularniejszych urządzeń do ćwiczeń

19 grudnia 2021

Regularne wykonywanie ćwiczeń to podstawa dobrego zdrowia i samopoczucia. Obecnie każdy może włączyć do swojej codziennej aktywności trening na urządzeniach. Nie musisz odwiedzać siłowni, ponieważ większość takich sprzętów bez problemu ustawisz we wł...więcej

Prezent dla rowerzysty – najciekawsze propozycje z rowerowego sklepu internetowego!

19 grudnia 2021

Podarunek, który nawiązuje do pasji, zainteresowań czy hobby obdarowywanego to zawsze idealny wybór. Jeśli bliska Ci osoba uwielbia jazdę na rowerze, uprawia ją regularnie lub jest wyczynowcem, postaw na prezent związany z jednośladem. Sprawdź, co wa...więcej

Roller do masażu – sprawdzony sposób na regenerację ciała

07 grudnia 2021

Rolowanie mięśni i powięzi to metoda, którą pokochali zawodowi sportowcy oraz rehabilitanci. Wałki i piłki do masażu doskonale sprawdzają się także przy domowej fizjoterapii. Regularne automasaże pozytywnie wpływają na elastyczność stawów i mięśni, ł...więcej