Bezpieczny trening jogi – o czym należy pamiętać?

Joga staje się bez wątpienia jedną z popularniejszych form ćwiczeń zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, którzy poza poprawą ogólnej kondycji i gibkości chcą popracować także nad wewnętrznym wyciszeniem i technikami relaksu. Studia jogi można spotkać dziś właściwie w każdym mieście, a same kursy szkolące na instruktorów jogi przyciągają coraz większa uwagę jej wielbicieli. Zanim jednak zdecydujesz się na ćwiczenia, czy to w studio czy z pomocą praktycznych filmików w zaciszu własnego domu, sprawdź o czym należy pamiętać by trening jogi był zawsze bezpieczny, efektywny i przede wszystkim przyniósł oczekiwane rezultaty.

Skoncentruj się na pozycjach i ćwicz bez pośpiechu

Spokój, opanowanie i koncentracja na wykonywanym ćwiczeniu to trzy najważniejsze podstawy treningu jogi. Zwróć uwagę, że zarówno instruktorzy prowadzący zajęcia jogi w studiach, jak i ci produkujący filmy instruktażowe na YouTube czy innych platformach zawsze wspominają o kontrolowaniu oddechu, powolnych ruchach i skupieniu umysłu na konkretnych partiach mięśni, które mają być w użyciu przy danym ćwiczeniu. W jodze zawsze stawiaj na ćwiczenia w granicach swoich możliwości i pamiętaj – ból to sygnał ostrzegawczy, którego nie należy lekceważyć. Rób wykroki, przysiady czy skłony tak głęboko, jak pozwala Ci na to ciało i pamiętaj, że po czasie dojdziesz do poziomu, jaki reprezentuje sobą trener. Joga to sztuka poszukiwania i szanowania własnego tempa oraz słuchania potrzeb własnego ciała. Skoncentruj się i działaj na miarę swoich możliwości.

Nie zapominaj o rozgrzewce, relaksie i naturalnym oddechu

Wiele osób zniechęca się do jogi już podczas pierwszych zajęć, nie do końca rozumiejąc ciągłych uwag instruktora odnośnie naturalnego oddychania i ćwiczenia w rytm własnego oddechu. W rzeczywistości jednak to właśnie oddech jest głównym elementem każdego ćwiczenia w jodze – to on dyktuje tempo i gotowość Twojego ciała, dlatego tak ważne jest by każde ćwiczenie zaczynać od głębokiego wdechu, a skłony, skręty czy wygięcia wykonywać na wydechu. A skoro o przygotowaniu do ćwiczeń mowa, nie zapominaj że zarówno rozgrzewka jak i relaks po zajęciach są jak najbardziej naturalnym elementem jogi i nie należy lekceważyć ich lub złościć się, że instruktor chce poświęcić cenne 5 minut zajęć na leżenie na podłodze. Relaks to dla ciała i umysłu istotna część jogi pozwalająca powrócić po zajęciach do normalnego trybu dnia i dalszych obowiązków.

Postaw na sprawdzone akcesoria i wygodny strój

maty

Odpowiednie miejsce do ćwiczeń to podstawa, dlatego nawet jeśli nie wybierzesz profesjonalnego studia, a własny salon, warto upewnić się że masz przestrzeń do bezpiecznego i spokojnego wykonywania ćwiczeń. Co warto przygotować przed zajęciami?

  • Właściwą matę do jogi, która zapewni Ci antypoślizgowe podłoże do wykonywania ćwiczeń zarówno w pozycji stojącej, podpartej, jak i leżącej (ciekawe propozycje znajdziesz w ofercie marek Prana i Campz dostępnych w sklepie addnature.pl – akcesoria do jogi),
  • Wygodny strój – jogę ćwiczymy zwykle na boso, jako że praca stóp odgrywa tutaj ogromne znaczenie i pozwala skoncentrować się na właściwych podstawach każdej pozycji. Zarówno top jak i leginsy to już całkowicie Twój wybór, jednak warto postawić przede wszystkim na te dedykowane do jogi, nie krępujące ruchów i pozwalające skórze swobodnie oddychać. Pamiętaj, by nie ubierać też za luźnej koszulki – w pozycjach w pochyleniu szybko zacznie Cię denerwować.
  • Niezbędne akcesoria do jogi, wspomagające wykonywanie niektórych ćwiczeń i pracę nad formą oraz rozciągnięciem. W sklepach sportowych z łatwością znajdziesz wszelkiego rodzaju paski, liny, kostki czy pianki, z którymi trening jogi stanie się jeszcze łatwiejszy, a przy tym znacznie efektywniejszy i mniej ryzykowny pod kątem kontuzji.

Pamiętaj – pierwsze widoczne efekty po treningu jogi mogą być widoczne dopiero po kilku tygodniach. Regularność i systematyczność ćwiczeń są tu niezbędne do osiągnięcia poprawy kondycji fizycznej i ogólnego samopoczucia, ale pierwsze efekty wyciszenia i poprawy nastroju zaczniesz odczuwać znacznie wcześniej. Nie zniechęcaj się, ćwicz bezpiecznie i pamiętaj – joga nie jest intensywnym treningiem wysiłkowym, a w pewnym sensie sposobem na życie, dzięki któremu możesz odzyskać równowagę wewnętrzną po zabieganym dniu pracy.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.