Anabolizm i katabolizm – co to jest?

Dodano: 24.11.2020 12:11
Aktualizowano: 16.11.2020 12:33
Udostępnij

Procesy anaboliczne powodują wzrost wielkości ciała, obejmujących syntezę złożonych cząsteczek. Przyczyniają się do wzrostu i zróżnicowania komórek w ludzkim organizmie oraz budują również narządy i tkanki. Za sprawą procesów anabolicznych doświadczamy zwiększenia masy mięśniowej oraz wzrostu i mineralizacji kości. Dlatego miłośnicy atletycznej sylwetki i sportów siłowych przywiązują ogromną uwagę do zmaksymalizowania długości trwania stanu anabolicznego, jednocześnie zapobiegając katabolizmowi.

W przeciwieństwie do anabolizmu, który wykorzystuje energię do rozwoju oraz pełni funkcję budulcową, katabolizm zużywa energię do rozpadu. Aby organizm przeszedł w stan anaboliczny, należy dostarczyć mu pożywienia, które zostanie przekształcone w energię niezbędną do naprawy i wzrostu włókien mięśniowych.

Istotne jest zachowanie równowagi między podejmowaniem aktywności fizycznej a czasem, w czasie którego nasze ciało odpoczywa. Zaniedbując również o aspekt żywieniowy, nie jesteśmy w stanie zaspokoić potrzeb energetycznych organizmu, co finalnie prowadzi do wyższego tempa katabolizmu. Niewystarczająca ilość energii skutkuje zwiększeniem rozkładu tkanki mięśniowej.

Anabolizm przyczynia się do realizacji planu o wymarzonej sylwetce, zapewniając utrzymanie masy mięśniowej, a także uzyskaniu imponujących osiągnięć wysiłkowych, dzięki budowaniu siły.

Ponadto, procesy anaboliczne mają pozytywny wpływ na gęstość kości, układ trawienny i układ odpornościowy – dzieje się tak dzięki zwiększonej produkcji białych krwinek.

Anabolizm i katabolizm to dwa procesy metaboliczne, występujące we wszystkich żywych organizmach, które współpracują ze sobą, między innymi: w trakcie naprawy uszkodzonych komórek.

Jak wywołać anabolizm?

Aby doprowadzić organizm do stanu anabolicznego, wymagane jest optymalne połączenie treningu, odpoczynku oraz odżywiania. Niewłaściwe praktyki i zaniedbania w którymkolwiek z wymienionych aspektów zakłócają równowagę metaboliczną. Konsekwencją jest utrata tkanki mięśniowej przez nasilone procesy kataboliczne.

Odżywianie

Odżywianie nie powinno opierać się wyłącznie na suplementach i stosowaniu sztucznych składników odżywczych. W celu rozwoju ludzki organizm wymaga dostarczania świeżej, naturalnej żywności, o możliwie najniższym stopniu przetworzenia. Dzięki odpowiedniej kompozycji węglowodanów złożonych, zdrowych tłuszczy i białka, dostarczamy organizmowi bogactwo przeciwutleniaczy, minerałów i witamin, które wspomogą procesy anaboliczne.

Sen i odpoczynek

Nie powinniśmy lekceważyć roli odpoczynku w procesach anabolicznych. To właśnie podczas snu organizm się regeneruje i odbudowuje zniszczone tkanki oraz sprzyja rozwojowi mięśni. Dorosły człowiek zwykle potrzebuje od ośmiu do dziesięciu godzin, aby w pełni wypocząć i następnego dnia być gotowym na kolejne wyzwania. Niewystarczająca ilość snu wpływa powstawaniu procesów katabolicznych, dlatego nie powinniśmy lekceważyć tego aspektu, jeżeli zależy nam na jędrnym i estetycznym ciele.

Odpoczynek to nie tylko sen – to również relaks, którego nie powinniśmy sobie odmawiać, jeżeli zależy nam na osiągnięciu założonych celów. Trwanie w permanentnym stresie psychicznym i fizycznym spowalnia reakcje ludzkiego organizmu i prowadzi do obniżenia poziomu odporności. Intensywny trening prowadzi do wyrzutów kortyzolu, tym samym narażając organizm na nadmierny stres. Co prawda, kortyzol zwiększa syntezę białek i bez niego nie moglibyśmy zbudować masy mięśniowej, jednak w połączeniu z zaniedbaniami w aspekcie odżywiania lub zaburzeniami rytmu snu, staje się hormonem destrukcyjnym dla ludzkiego organizmu – utrudnia proces naprawy i regeneracji mięśni. Dlatego tak ważne jest pozytywne nastawienie psychiczne i pozwalanie sobie na chwilę wytchnienia.

Rodzaje treningu

Istotnym elementem jest odpowiedni trening. Wybór takich ćwiczeń, jak: różne kombinacje przysiadów, martwy ciąg, a także wszelkiego rodzaju wypychania i wyrzuty ciężaru, prowadzą do równomiernego rozwoju każdej grupy mięśniowej, zapobiegając występowaniu dysproporcji w budowie ciała.

Alkohol

Bardzo ważne jest wystrzeganie się alkoholu. Alkohol utrudnia proces syntezy białek, zaburzając w ten sposób przyrosty mięśni. Spożywanie alkoholu oddziałuje na hormony, między innymi: testosteron, który jest odpowiedzialny na wzrost mięśni. Dlatego najlepiej całkowicie wyeliminować alkohol.

Sauny

Na procesy anabolicznie korzystnie wpływa regularne korzystanie z saun na podczerwień – przyczyniają się do utraty wagi oraz zapewniają utrzymanie tempa metabolizmu na optymalnym poziomie. Przyczyniają się również do poczucia relaksu i rozluźnienia. Warto stosować sauny, aby umożliwić organizmowi przejście w stan anaboliczny.

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Ćwiczenia na prosty kręgosłup – jak zniwelować wadę postawy?

09 stycznia 2022

Problemy z kręgosłupem są dziś powszechnym zjawiskiem. Przyczyniają się do tego: siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, szkodliwe nawyki związane z postawą. Jeśli nie zadbamy odpowiednio o nasz kręgosłup – skutki mogą być opłakane. Bóle kręg...więcej

Zipro – przegląd najpopularniejszych urządzeń do ćwiczeń

19 grudnia 2021

Regularne wykonywanie ćwiczeń to podstawa dobrego zdrowia i samopoczucia. Obecnie każdy może włączyć do swojej codziennej aktywności trening na urządzeniach. Nie musisz odwiedzać siłowni, ponieważ większość takich sprzętów bez problemu ustawisz we wł...więcej

Prezent dla rowerzysty – najciekawsze propozycje z rowerowego sklepu internetowego!

19 grudnia 2021

Podarunek, który nawiązuje do pasji, zainteresowań czy hobby obdarowywanego to zawsze idealny wybór. Jeśli bliska Ci osoba uwielbia jazdę na rowerze, uprawia ją regularnie lub jest wyczynowcem, postaw na prezent związany z jednośladem. Sprawdź, co wa...więcej

Roller do masażu – sprawdzony sposób na regenerację ciała

07 grudnia 2021

Rolowanie mięśni i powięzi to metoda, którą pokochali zawodowi sportowcy oraz rehabilitanci. Wałki i piłki do masażu doskonale sprawdzają się także przy domowej fizjoterapii. Regularne automasaże pozytywnie wpływają na elastyczność stawów i mięśni, ł...więcej