Bóle menstruacyjne – objawy, rodzaje i domowe sposoby na bóle menstruacyjne

Wiele kobiet opisuje bóle menstruacyjne jako trudne do zniesienia i nie ma w tym cienia przesady, zważywszy, że bywają one określane jako miniatura bólów porodowych. Jeśli cierpienia związane z comiesięcznym krwawieniem doprowadzają do omdleń czy wymiotów bądź wykluczają na kilka dni normalne funkcjonowanie należy bezzwłocznie udać się do lekarza. Kiedy zaś te dolegliwości są „po prostu” przykre i uciążliwe można spróbować sprawdzonych, domowych sposobów.

Bóle menstruacyjne – czym są?

Bóle menstruacyjne powiązane są z krwawieniem miesiączkowym, które powstaje w wyniku złuszczenia się śluzówki trzonu macicy i usunięcia jej fragmentów przez pochwę. Jako objaw pojawiają się skurcze brzucha, które promieniują w okolicę lędźwiową. Mogą temu towarzyszyć bóle głowy, mdłości i wymioty. Jako objaw psychiczny zaliczamy zwiększoną podatność na stres oraz spadek koncentracji. Podczas miesiączki następuje także spadek odporności oraz pogorszenie kondycji włosów i paznokci. Zespół bolesnego miesiączkowania często staje się powodem nieobecności w szkole lub w pracy.

Rodzaje bólów menstruacyjnych

  • pierwotne – pojawiają się po kilku latach regularnego miesiączkowania
  • wtórne – powiązane z określonymi stanami chorobowymi np. endometrioza.

Domowe sposoby na bóle menstruacyjne

Przeciętna kobieta, zapytana o domowy sposób na bóle menstruacyjne najpewniej wskaże na gorące okłady z wykorzystaniem termoforu lub równie gorącą kąpiel. W rzeczywistości takie działania mogą nasilić krwawienie, a w niektórych przypadkach nawet zintensyfikować doznania bólowe. Niemniej, są panie, którym ciepłe (nie gorące!) okłady rzeczywiście przynoszą wyraźną ulgę. Chociaż nie jesteśmy zwolennikami „testów na żywych organizmach” zachęcamy do ostrożnego wypróbowania tej metody, pod warunkiem, że nie zmagacie się z problemem obfitych krwawień. Uzupełnieniem okładu może być wykonanie delikatnego masażu brzucha z wykorzystaniem lekko podgrzanej oliwy z oliwek lub olejków (majerankowym bądź lawendowym zmieszanym z oliwą) zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Popularną strategią jest też leżenie na boku ze zgiętymi nogami w tzw. pozycji embrionalnej połączone z wygrzewaniem się pod kocem lub leżenia na brzuchu z nogami w rozkroku połączone ze spokojnym oddychaniem i relaksacją – minusem takich rozwiązań jest fakt, iż trudno je zastosować w pracy czy szkole i są to raczej opcje weekendowe. Trudno też oczekiwać całkowitego uśmierzenia bólu, zwłaszcza, gdy jest on ostry.

Zdaniem ginekologów i fizjoterapeutów kobiety aktywne fizycznie lepiej znoszą comiesięczne dolegliwości. Nie trzeba jednak wyczynowego sportu, aby sobie z nimi skutecznie poradzić. Na ogół wystarczy stopniowo zwiększać codzienną aktywność (szybkie marsze, ćwiczenia) w tygodniach poprzedzających miesiączkę, by znacząco sobie pomóc w „tych dniach”. Gdy pojawi się krwawienie nie należy rezygnować z ruchu, choć prawdopodobnie ćwiczenia to ostatnie, na co ma się wówczas ochotę. Ulgę powinny przynieść już nawet spokojne spacery w swoim tempie – nie namawiamy do bardziej forsownych treningów.

Ziołowa moc

Pewne ukojenie może przynieść picie ziołowych herbatek – z melisy, mięty, nagietka, a także „wyspecjalizowaną” w niwelowaniu omawianych dolegliwości – z suszonych liści malin. Polecana jest też herbata cynamonowa lub samodzielnie wykonana ze świeżego imbiru. Aby napary zafunkcjonowały właściwie należy włączyć je do jadłospisu jeszcze przed pojawieniem się krwawienia i doznań bólowych. Można też kupić gotową mieszankę specjalnie wyselekcjonowanych ziół mających pomóc przy „kobiecych” dolegliwościach – warto zapytać o nie w aptece. Część kobiet rekomenduje picie wody z ziarnami sezamu (ziarna można wcześniej zagotować w ilości wody odpowiadającej 1 szklance, przestudzić nieco i wypić całość). Ta praktyka jest skuteczna, ale ponieważ nasila krwawienie powinna być stosowana przez osoby, które mają bolesne i raczej skąpe miesiączki. Aby nieświadomie nie nasilać bólu lepiej zawczasu zrezygnować z czarnej kawy, czarnej herbaty i ostrych przypraw (także w przekąskach, jak np. chipsy).

Pamiętaj! Jeśli ból miesiączkowy jest zbyt silny możesz sięgnąć po dostępne na rynku bez recepty leki przeciwbólowe, które w większości przypadków skutecznie złagodzą dolegliwości.

Co mogą oznaczać silne bóle miesiączkowe?

Jeśli podczas silnych bólów miesiączkowych pojawiają się także inne objawy np. upławy z pochwy, krwawienie międzymiesiączkowe, skontaktuj się z lekarzem. Odpowiednia diagnostyka, czyli wykonanie dodatkowych badań takich jak ultrasonografia narządu rodnego, badania mikrobiologiczne, morfologia, badanie ogólne moczu, parametry stanu zapalnego, antygenu CA-125 z łatwością wykryje przyczynę. Może bowiem okazać się, że borykasz się z:

  • infekcją narządu rodnego
  • torbiel jajników
  • mięśniak macicy
  • wady rozwojowe macicy

 

Bóle menstruacyjne – objawy, rodzaje i domowe sposoby na bóle menstruacyjne
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *