Warzywa strączkowe – TOP5 najzdrowszych warzyw

Warzywa strączkowe są cenione na całym świecie. Dzieje się tak nie tylko z uwagi na ich walory smakowe. Strączki są bowiem niezwykle korzystne dla naszego zdrowia. Są bogatym źródłem witamin, błonnika oraz białka, dzięki czemu są zalecane w diecie wegetariańskiej, jako zamiennik białka zwierzęcego. Wprowadzenie na stałe warzyw strączkowych do diety pomoże Ci właściwie odżywiać organizm, przy czym niski indeks glikemiczny sprawi, że nasycą Cię na dłużej. Dlatego warzywa strączkowe pomagają również schudnąć. Choć lista warzyw strączkowych jest długa, prezentujemy 5 z nich, które są najzdrowsze.

Groszek zielony

Zielony groszek to po prostu niedojrzałe nasiona grochu zwyczajnego, należącego do rodziny bobowatych. Jest to to jedyne warzywo strączkowe, które może być spożywane także na surowo. Ma delikatny smak i jest często dodawany do różnego rodzaju potraw. Zawiera żelazo, potas, fosfor, cynk, wapń i magnez, a także witaminy z grupy B (również B9, czyli kwas foliowy), A, C, E i K. Dzięki przeciwutleniaczom groszek pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie, co pozwala zapobiec chorobom, oraz spowalnia procesy starzenia. Witamina C pomaga również wzmocnić naczynia krwionośne, zapobiegając ich pękaniu. Z uwagi na dużą ilość kwasu foliowego, który pomaga przy prawidłowym rozwoju płodu; jest polecany kobietom w ciąży. Ponadto witamina B9 wspiera układ nerwowy, zapobiegając tym samym rozwojowi chorób psychogennych. Dzięki właściwościom moczopędnym, działa oczyszczająco na organizm.

Fasolka szparagowa zielona

Fasolka szparagowa to niedojrzałe owoce fasoli zwykłej, które spożywa się po obróbce w całych strąkach. Również powszechnie używana niemal na całym świecie. Fasolka występuje w dwóch odmianach- żółtej i zielonej. Oba rodzaje są bardzo zdrowe i bogate w witaminy (C, E i A), jednak zielona fasolka zawiera ich więcej. Ponadto jest bogata w białko, błonnik, fosfor, magnez, potas i wapń. Dzięki wysokiej zawartości błonnika fasolka szparagowa jest cenionym składnikiem diet odchudzających. Jest też polecana diabetykom ze względu na małą kaloryczność i wysoki indeks glikemiczny. Również osoby cierpiące na nadkwasotę żołądka powinny częściej sięgać po to warzywo, gdyż posiada ono właściwości zasadotwórcze. Pomaga także niwelować nadmierne stężenie złego cholesterolu we krwi.

Soja

Soja to roślina strączkowa z rodziny bobowatych, pochodząca z Azji. Dziś bardzo popularna na całym świecie, znajduje dla siebie najwięcej zastosowań kulinarnych ze wszystkich pokrewnych warzyw. Jest bogata w witaminy z grupy B, wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas i błonnik. Zawiera także duże ilości witaminy E oraz witaminy H (biotyna). Soja jest bogatym źródłem tłuszczów nienasyconych, ma także najlepiej przyswajane białko pochodzenia zwierzęcego. Z tego powodu najczęściej jest wybierana przez wegetarian, szukających najkorzystniejszego zamiennika dla produktów odzwierzęcych. Tym bardziej że w przeciwieństwie do białka zwierzęcego, nie zawiera szkodliwych puryn, które utrudniają przyswajanie wapnia. Soja pomaga w obniżaniu złego cholesterolu we krwi. Dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym roślina ta pomaga wzmacniać naczynia krwionośne, jak również zapobiega powstawaniu zatorów i zakrzepów. Z kolei izoflawony pomagają hamować niszczenie tkanki kostnej.

Soczewica

Soczewica występuje w kilku postaciach. W zależności od koloru ma nieco inny smak, a także lekko zróżnicowane wartości odżywcze. Jednak w każdej odmianie zawartość prozdrowotnych składników jest bardzo wysoka. Przede wszystkim dostarcza mnóstwo potasu, cynku, magnezu, żelaza i błonnika, a także witaminy z grupy B, między innymi tiamina, ryboflawina, niacyna oraz witamina B6. Ponadto tanina zawarta w soczewicy może skutecznie chronić przed nowotworami, również spowalniając tempo podziału zmienionych nowotworowo komórek. Zaraz po soi, soczewica zawiera najlepiej przyswajane białko pochodzenia roślinnego. Ze względu na wysoką zawartość żelaza, jest polecana osobom z niedokrwistością, jak również kobietom cierpiącym na obfite miesiączki. Z kolei mężczyźni cenią to warzywo z uwagi na bogactwo cynku, który wspomaga procesy spermatogenezy, czyli wytwarzania plemników, a co za tym idzie, podnosi płodność.

Bób

Bób jest jednym z bardziej wyczekiwanych warzyw sezonowych. Jego delikatny, mączny smak oraz przyjemność łuskania sprawia, że jest jedną z bardziej popularnych letnich przekąsek prosto z natury. Zawiera cenne składniki odżywcze takie jak żelazo, miedź, magnez, białko, błonnik, potas, witaminy z grupy B, witaminę K, tiaminę i ryboflawinę. Ponadto zawiera rekordową ilość kwasu foliowego. Już 100g surowego bobu zapewnia całkowite dzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym, obniżając tym samym stężenie złego cholesterolu we krwi, oraz regulując ciśnienie. Bób jest też zbawienny przy różnych rodzajach niedokrwistości. Zarówno tych spowodowanych niedoborami żelaza, jak i anemii wynikających z małej ilości kwasu foliowego i witaminy B12. Warto również wiedzieć, że bób jest naturalnym źródłem lewodopy, czyli biologicznie aktywnej formy dopaminy. Pozyskiwany m.in. z bobu składnik jest wykorzystywany w leczeniu Alzheimera i Parkinsona.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *