Dieta Szangri – La – na czym polega i jak ją stosować?

Głównym problemem, z jakim mierzą się osoby na diecie, jest głód i obsesyjne myślenie o jedzeniu. Dla wielu ludzi odmawianie sobie ulubionych posiłków jest tak wielkim utrudnieniem, że rezygnuje z diety.

Dieta Szangri – La to dieta odchudzająca oparta na teorii “set point” – punkt odwołania. Jest nim waga, do której dąży nasze ciało. Gdy waga rzeczywista jest powyżej punktu odwołania – apatyty maleje, i odwrotnie – gdy jest poniżej punktu odwołania – apetyt wzrasta. Ideą diety jest zmiana tego punktu tak, aby osoba odchudzająca się nie odczuwała głodu i schudła określoną przez siebie liczbę kilogramów.

Dieta ta może być wyjściem dla osób, które nie potrafią wytrwać na diecie, ponieważ nie zakłada odmawiania sobie jedzenia. Jedyną zmianą, jaką muszą wprowadzić osoby będące na tej diecie, jest picie godzinę przed każdym posiłkiem szklanki wody z 2-3 łyżkami cukru lub 1-2 łyżkami oliwy.

W jaki sposób dodatkowy cukier lub tłuszcz mają przyczynić się do zrzucenia kilogramów?

Twórca diety Szangri – La, dr Seth Roberts, przekonuje, że stosowanie jego zaleceń zahamuje apetyt, dzięki czemu zmniejszy się ilość posiłków i w efekcie doprowadzi to do spadku wagi. Picie napoju z tłuszczem lub cukrem dostarcza organizmowi dodatkowych kalorii, dzięki czemu zmniejsza się głód. Dodatkowym zaleceniem jest spożywanie posiłków pozbawionych smaku – niedoprawionych i mdłych, co spowoduje, że nie będziemy mieli ochoty na kolejne dania.

Według amerykańskiego naukowca, organizm sam reguluje swoją wagę poprzez zmniejszanie i zwiększanie apetytu. Jeśli sami doprowadzimy do utraty apetytu, przyczynimy się do spadku wagi.

Podstawowe zasady diety Szangri – La

Miksturę z wody i cukry lub tłuszczu należy przyjmować przed każdym posiłkiem, jednak nie częściej niż trzy razy dziennie, ponieważ inaczej można spodziewać się mdłości. Do przygotowania napoju najlepiej używać cukru białego, a nie brązowego lub trzcinowego. Poza wodą z dodatkiem cukru lub tłuszczu można jeść normalne posiłki, jednak dobrze, żeby były one pozbawione smaku – to przyczyni się do utraty apetytu.

Jeśli zdecydujemy na stosowanie się tej diety, do przygotowania napoju lepiej wybrać oliwę niż cukier. Dostarczanie organizmowi dziennie kilku dodatkowych łyżek cukru nie wpłynie najlepiej na nasze zdrowie.

Opinie o diecie Szangri – La

Dieta opracowana przez dr Robertsa budzi sporo kontrowersji, ponieważ jej założenie jest sprzeczne z samą ideą diety – nie wymaga rezygnacji z niczego ani zmiany przyzwyczajeń. Zakłada, że wprowadzenie jednego drobnego nawyku, w postaci przyjmowania dodatkowych kalorii, spowoduje spadek masy ciała – to sprawia, że wielu osobom trudno uwierzyć w skuteczność tej diety. Naukowcom również nie udało się potwierdzić, że dieta Szangri –La działa.

Dr Robert sam przetestował dietę na sobie popierając, że w przeciągu 3 miesięcy stracił ok. 15 kg. Jednak specjaliści podkreślają, iż nie ma żadnych badań klinicznych, które potwierdziłyby tezę, że bezsmakowe jedzenie hamuje apetyt. To samo dotyczy twierdzenia, że jedzenie, które lepiej smakuje, jest tuczące. Picie wody z rozpuszczonymi w niej 2-3 łyżkami cukru może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Duża ilość cukru przyczynia się do zmniejszenia liczby limfocytów nawet o 40%.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *