Dieta kopenhaska – najważniejsze fakty i jej potencjalne efekty

Dieta kopenhaska należy do najbardziej rygorystycznych jadłospisów, a mimo to wiele osób chetnie ją stosuje. Co warto o niej wiedzieć?

Z artykułu dowiesz się:

  • dla kogo dieta kopenhaska będzie odpowiednia,
  • jakie są zasady diety kopenhaskiej,
  • jakie są zalety diety kopenhaskiej,
  • jakie są wady tej diety,
  • jakie przykładowe posiłki można spożywać w tej diecie?

Dietę kopenhaską często nazywa się tą ostatniej szansy, którą można wykorzystać nawet na kilka dni przed ważnym wydarzeniem, na którym chcemy się prezentować dobrze. Nie jest to sposób żywienia na całe życie, jednak pozwala osiągnąć zadowalające efekty, jeśli oczywiście jest stosowana zgodnie z założeniami. Kiedy warto ją zastosować?

Zobacz także: Dieta Fultona – zasady, efekty i opinie

Dla kogo odpowiednia będzie dieta kopenhaska?

Prawdziwa dieta kopenhaska powinna trwać 13 dni, w czasie których codziennie spożywa się nie więcej, niż 800 kalorii. Dzięki temu można schudnąć nawet 4-8 kg, jednak z drugiej strony posiłki nie dostarczają organizmowi niezbędnych witamin ani składników odżywczych. Reżim ten uważany jest za jeden z najbardziej restrykcyjnych, a dodatkowo w znaczącym stopniu obciąża organizm. Lekarze rekomendują, aby na dietę kopenhaską przechodziły wyłącznie osoby:

  • dorosłe,
  • niemające żadnych problemów ze zdrowiem,
  • niewykonujące pracy fizycznej, wymagającej znaczących nakładów energii,
  • ze znaczą nadwagą lub nawet otyłością,
  • będące w stanie na czas trwania diety ograniczyć aktywność fizyczną.

Tego typu sposób na odchudzanie nie jest natomiast dobrym rozwiązaniem w przypadku kobiet w ciąży (te w ogóle nie powinny być na diecie odchudzającej) czy karmiących piersią. Choroby przewlekłe również uniemożliwiają zastosowanie diety kopenhaskiej, gdyż same w sobie stanowią one spore obciążenie dla organizmu. Zaleca się, aby nawet osoby niebędące w grupie ryzyka skonsultowały się z lekarzem przed rozpoczęciem procesu odchudzaniaWarto wykonać podstawowe badania, aby upewnić się, że w organizmie nie występują niedobory składników odżywczych.

dieta kopenhaska najwazniejsze fakty i jej potencjalne efekty 3

Jakie są zasady diety kopenhaskiej?

Pierwsza zasada diety kopenhaskiej mówi, że niedozwolone są jakiekolwiek odstępstwa od przyjętych norm, a więc zjedzenie dodatkowego posiłku czy zwiększenie dziennej dawki kalorii spowoduje, że nie przyniesie ona oczekiwanych efektów. Z menu całkowicie należy wykluczyć:

  • słodycze,
  • alkohol,
  • produkty przetworzone,
  • produkty wysokokaloryczne.

Codzienny jadłospis składa się z trzech posiłków: śniadania, obiadu oraz kolacji. Śniadanie należy spożyć o godzinie 8, obiad o 12, a kolację koniecznie przed 18. Dopuszczalne jest przesunięcie tych pór o ok. 30 minut, jednak wyłącznie w przypadku śniadania oraz obiadu. Dieta powinna trwać 13 dni – skrócenie okresu nie przyniesie oczekiwanych efektów, natomiast jego wydłużanie może nadmiernie obciążać organizm. Należy spożywać wyłącznie określone produkty, a jednocześnie pilnować wydzielonych porcji. Teoretycznie możemy wybierać pokarmy pełnoziarniste, owoce czy warzywa, jednak przeważająca większość składa się z gotowanego mięsa, szpinaku czy jajek na twardo. Ważne, aby w czasie diety odpowiednio nawadniać organizm. Powinno się pić co najmniej 2 litry wody dziennie, można również sięgnąć po zieloną herbatę bez cukru. Dla wzbogacenia smaku potraw można stosować zioła i przyprawy, jednak na diecie kopenhaskiej całkowicie musimy wykluczyć sól.

Zalety diety kopenhaskiej

Główną zaletą diety kopenhaskiej jest fakt, iż pozwala ona schudnąć nawet 8 kg, i to zaledwie w 2 tygodnie. Efekty są więc widoczne w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do innych rygorów czy tradycyjnego odchudzania. Spadki wagi widoczne są praktycznie każdego dnia, co dla wielu osób ma ogromne znaczenie. Dlatego też tego typu metoda odchudzania cieszy się dużą popularnością zwłaszcza przed świętami, imprezą urodzinową czy sylwestrem. Dzięki niej będziemy gotowi na wszystkie wydarzenia, na których chcemy się odpowiednio prezentować. Dieta sama w sobie może stanowić detoks dla organizmu, co jest szczególnie istotne w przypadku osób uzależnionych od niezdrowych posiłków. Zaletą jest właśnie wykluczenie z menu śmieciowych produktów – podczas dwóch tygodni niespożywania ich organizm skutecznie odzwyczaja się od znanych smaków, w efekcie czego łatwiej z nich zrezygnować po zakończeniu cyklu. Wiele osób ceni sobie fakt, iż na diecie kopenhaskiej nie liczą się umiejętności kulinarne. Dania nie są wyszukane, zatem można je przygotować nawet w kilka minut. Są też stosunkowo tanie, a także nie wymagają dużego zaangażowania, zwłaszcza od strony kulinarnej.

Wady diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska, zdaniem lekarzy i dietetyków, ma zdecydowanie więcej wad, niż zalet. Zrezygnować z niej powinni  np. chorujący przewlekle. Jadłospis na diecie kopenhaskiej jest bardzo ubogi, dlatego też należy liczyć się ze znacznymi spadkami energii, które będą nam towarzyszyć przez cały okres odchudzania. Ponadto podczas stosowania diety musimy ograniczyć niemalże do zera aktywność fizyczną, co dla niektórych może być trudne (mowa tutaj nie tylko o siłowni, ale nawet o krótkich spacerach szybkim marszem). Dieta kopenhaska w znaczącym stopniu obciąża organizm, prowadząc do powstania niedoborów witamin, minerałów czy składników odżywczych. Na dłuższą metę jej stosowanie, a w szczególności powtarzanie jest więc niebezpieczne. W jej trakcie możemy odczuwać znaczące spadki nastroju, a nawet niechęć do życia. Zbyt małe porcje jedzenia prowadzą do trudnych do opanowania napadów głodu, a po zakończeniu diety w krótkim czasie może pojawić się niechciany efekt jo-jo. Dla wielu osób trudne do zniesienia są monotonne posiłki i niemożność ingerowania w ich skład, stosując na przykład zamienniki.

Przykładowe posiłki zawarte w diecie kopenhaskiej

Menu na diecie kopenhaskiej jest bardzo ograniczone, co dla jednych będzie zaletą, dla innych sporym obciążeniem. Codziennie spożywamy jedynie 3 posiłki, w tym jeden, który oparty jest głównie na kawie z kostką cukru – to jedno z najpopularniejszych śniadań. Prym w diecie wiodą gotowane mięso, jajka oraz niektóre warzywa. Przykładowe menu na diecie kopenhaskiej przedstawia poniższa tabela:

Śniadanie kawa z kostką cukru kawa z kostką cukru kawa z kostką cukru, 1 grzanka z pieczywa razowego 1 duża starta marchew z sokiem z cytryny
Obiad 2 jajka na twardo, pomidor, szklanka gotowanego szpinaku befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i 1 łyżki oliwy z oliwek szklanka gotowanego szpinaku, pomidor, jabłko gotowana na parze chuda ryba z sokiem z cytryny
Kolacja befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i 1 łyżki oliwy z oliwek 1 plasterek chudej szynki, 150 g jogurtu naturalnego 2 jajka na twardo, 1 plasterek chudej szynki, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek befsztyk wołowy, 1/2 brokuła, 5 liści sałaty

Zgodnie z powyższym, jadłospis jest bardzo ograniczony i ubogi. Przepisy na diecie kopenhaskiej nie są natomiast skomplikowane, a wykonanie dań nie wymaga posiadania żadnych większych zdolności kulinarnych.

Najczęściej zadawane pytania:

Kto może stosować dietę kopenhaską?

Dieta kopenhaska opracowana została dla osób dorosłych, zdrowych, które nie chorują przewlekle bądź których organizm nie jest w inny sposób obciążony.

Ile można schudnąć na diecie kopenhaskiej?

W ciągu 13 dni możemy schudnąć od 4 do nawet 8 kg, jednak należy liczyć się z ewentualnym efektem jo-jo, który może wystąpić po zakończeniu diety.

Czy dieta kopenhaska jest zdrowa?

Dieta kopenhaska z pewnością nie należy do najzdrowszych sposobów na utratę zbędnych kilogramów. W znaczącym stopniu obciąża organizm, a dodatkowo może prowadzić do powstawania niedoborów, dlatego nie można stosować jej dłużej, niż przez 13 dni.

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *