Co zjeść na kaca? Czyli zdrowy i regenerujący jadłospis

Urodziny? Całonocne szaleństwo z przyjaciółmi? Wesele? Kto z nas nie lubi się wyszaleć od czasu do czasu, jednak czasami następny dzień to prawdziwe cierpienie. Znacie to? Tak, to kac. O tym mowa. Co zrobić, żeby jak najszybciej postawić się na nogi? Co jeść i pić?

Kac – co to jest?

Zbyt duża ilość spożytego alkoholu często kończy się dla nas źle. Następnego dnia cierpimy, czujemy się okropnie i już wiemy, że ten dzień będzie stracony. Jednak pojawienie się kaca to również kwestia osobista. Zależy od masy ciała, płci czy wieku, ale oczywiście każdego z nas może to dopaść.
Przyczyną kaca jest ograniczenie wydzielania hormonu, zwanego wazopresyną, który odpowiada za to, żeby nasz organizm się nie odwodnił. Przez to zaburzona zostaje równowaga między tymi płynami, które wchłaniamy, a które wydalamy. Prowadzi to do odwodnienia, które wraz z obecnością aldehydu octowego w organizmie, czyli produktu rozkładu etanolu, stanowią główną przyczynę kaca.

Aldehyd octowy jest substancją toksyczną i procesy, które zachodzą w wątrobie mają pomóc w jego pozbyciu się z organizmu. Jednak nie trwa to tak, krótko jak zapewne każdy by chciał.

Z czym musimy się mierzyć podczas kaca? Kac to naprawdę nic przyjemnego, towarzyszy mu szereg objawów, o których marzymy, żeby trzymały się od nas jak najdalej. Ból głowy, zmęczenie, osłabienie, mdłości, wymioty… A to oczywiście nie wszystko, z czym możemy się spotkać po wieczorze z alkoholem. Co zrobić żeby jak najszybciej się z tego wyleczyć?

Sposoby na kaca

Najlepszym sposobem na kaca, jest brak alkoholu bądź wypicie jedynie odrobiny. Jednak kiedy już mamy kaca, to trudno. Trzeba poszukać metod, które pozwolą się nam go skutecznie pozbyć. Co jest dobre na kaca?

  • Nawodnienie organizmu
  • Odpowiednia dieta
  • Odpoczynek
  • Preparaty z elektrolitami i witaminami

Co jeść na kaca?

Na pewno dobrą metodą na kaca nie jest brak jedzenia. W wyniku spożycia nadmiernej ilości alkoholu, nasz organizm utracił cenne składniki – na przykład, sód, magnez czy witaminę C. Teraz my jesteśmy odpowiedzialni za to, żeby uzupełnić witaminy i minerały, których brakuje. Zatem co zjeść, żeby lepiej się poczuć?

  • Cytrusy – ze względu na witaminę C, nieodłączny element naszej bitwy z kacem. Dostarczenie jej do organizmu, pomoże w jego odtruciu. Poza tym, cytrusy to owoce, które zawierają znaczące ilości wody, a które przydadzą się przy odwodnieniu.
  • Kasza gryczana albo kakao – są to produkty bogate w magnez, którego brak jest jedynie jeszcze większy po wypiciu zbyt dużej dawki alkoholu.
  • Zupy – to nie jest mit, że na kaca świetny jest rosół. Inne zupy również idealnie sprawdzą się na kaca. Dobrze, żeby były one kwaśne – na przykład kapuśniak czy ogórkowa. Dania dosyć tłuste i zawierajace dużo płynów, są rozwiązaniem na nasze dolegliwości. Na pewno na kaca warto spożyć ciepły posiłek.
  • Inne owoce – na przykład słodkie banany albo winogrona
  • Jogurty i kefiry

Co pić na kaca?

Następnego dnia, jesteśmy odwodnieni, dlatego warto jeszcze przed wstaniem wypić szklankę wody. Jeżeli wiemy, że mamy zamiar wypić więcej alkoholu, to warto przygotować sobie wodę już wcześniej i zostawić przy łóżku. Po imprezie, koniecznie musimy uzupełnić niedobory płynu, pijąc:

  • Wodę mineralną – lepszą opcją będzie woda niegazowana, a z większą ilością sodu, magnezu i potasu.
  • Kompot bez cukru
  • Sok pomarańczowy
  • Sok pomidorowy

Soki pozwolą na przywrócenie substancji, które straciliśmy w wyniku picia alkoholu – witaminę C, potas. W dzień kaca, na pewno powinniśmy zrezygnować z picia kawy albo mocnej herbaty. Nie jest również dobrym pomysłem picie alkoholu następnego dnia. Będziemy odwlekać to, co nieuniknione. Dieta na kaca – jakie są efekty? Dieta na kaca to na pewno ważny element szybszego wrócenia do formy. Spożycie wymienionych produktów i dań na pewno przyczyni się, do lepszego samopoczucie, ale przede wszystkim nasz organizm odzyska utracone witaminy i minerały. Pamiętajmy jednak, że nawet i to nie sprawi, że w kilka minut poczujemy się jak nowonarodzone. Organizm potrzebuje czasu, żeby rozłożyć etanol, dlatego ze skutkami alkoholowych szaleństw możemy mierzyć się jeszcze przez jakiś czas.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *