Co robić gdy mamy napady głodu?

Chyba każdy z nas, czy to będąc na diecie czy też nie, doświadczył uczucia niepohamowanego głodu. Czasami po ciężkim dniu w pracy, kiedy wieczorem wracamy do domu. Czasami, będąc na diecie i usiłując przestrzegać swojego jadłospisu. Czasami, kiedy jesteśmy zestresowani. Jak sobie z tym radzić? Jak przetrwać napad głodu, a co ważniejsze, jak do niego nie doprowadzać?

Napady głodu – skąd się biorą?

Częstą przyczyną nagłej ochoty na jedzenie, jest złe odżywanie się w ciągu dnia. Wiele osób nie przywiązuje uwagi co je i kiedy. Jemy nieregularnie, nie zwracamy uwagi na to kiedy jemy obiad albo kolacje. Pomijamy konkretne posiłki, spieszymy się i zapominamy o śniadaniu albo rezygnujemy z drugiego śniadania. To właśnie wpływa na to, że musimy mierzyć się z nagłymi napadami głodu. Gdy odżywamy się niezdrowo i zapominamy o regularnych posiłkach, to z naszym organizmem nie dzieje się dobrze. Problemem jest również spożywanie nieodpowiednich posiłków. Istotą jest dostarczanie organizmowi niezbędnych witamin i składników odżywczych. Kiedy jemy żywność, o wysokim indeksie glikemicznym, będziemy musieli liczyć się z wahaniami poziomu cukru we krwi, które również powodują napady głodu. Szkodzi nam również stres. Pod jego wpływem wytwarza się kortyzol, który zwiększa zapotrzebowanie na węglowodany, przez co znowu sięgamy po jedzenie.

Napady głodu – jak sobie z nimi radzić?

Jeżeli nie chcemy się mierzyć z nagłymi napadami głodu, powinniśmy stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim, pamiętajmy o regularnym jedzeniu i nie pomijajmy posiłków. Jedzmy mniej ale częściej, dzięki czemu unikniemy chęci podjadania między posiłkami i tak samo nie będziemy odczuwać silnego głodu. Kiedy nasz organizm otrzyma wszystkie niezbędne składniki, które zaspokoją jego zapotrzebowania, to nie będzie nagle i gwałtownie upominać się o więcej jedzenia. Jednak co możemy robić, kiedy już dopadnie nas ogromna ochota na jedzenie? Mamy kilka metod, które mogą pomóc w opanowaniu zbyt dużego apetytu. Możemy:

  • Uciąć sobie drzemkę albo najzwyczajniej położyć się spać, jeżeli są to już późniejsze godziny
  • Zadzwonić do kogoś, porozmawiać z domownikami/przyjaciółmi – to pomoże zająć czymś myśli
  • Spróbować zająć się czymś, co lubisz – poczytaj, posłuchaj muzyki, obejrzyj film albo serial
  • Przewietrzyć się, wyjść na dwór, spotkać się ze znajomymi
  • Odprężyć się, wziąć kąpiel
  • O wiele łatwiej nam będzie, jeżeli przypilnujemy, żeby w domu zawsze czekały na nas wartościowe posiłki. Możemy je przygotować wcześniej, a po powrocie do domu, jedynie podgrzać. Dzięki temu unikniemy niezdrowego jedzenia albo zjadania czegokolwiek, byle tylko zabić głód.
  • Sporadyczne napady głodu, mogą zdarzyć się każdemu z nas, czasami jednak mogą one wynikać z choroby.
  • Chorobą, która powoduje napady głodu, jest cukrzyca. Dlatego, jeżeli mierzymy się również z jakimiś dodatkowymi objawami, koniecznie powinniśmy skonsultować się z lekarzem, ponieważ cukrzyca jest bardzo poważną chorobą.
  • Kolejną przyczyną napadów głodu, może być bulimia. Jest to choroba, w której występują napady objadania się, po których osoba chora odczuwa poczucie winy i próbuje pozbyć się spożytego jedzenia, na przykład powodując wymioty.
  • Nadmierne objadanie się może być mylone z jedzeniem kompulsywnym, czyli uzależnieniem od jedzenia. Jednak w tym wypadku, osoba, która je więcej, wcale nie odczuwa głodu, jak to jest w przypadku napadów głodu. Potrzeba jedzenia wynika z przyczyn emocjonalnych.

Napady głodu – jakie mogą być skutki?

Napady głodu często kończą się szybkim pochłanianiem jedzenia, któremu do zdrowej żywności bardzo daleko. Sięgamy po coś, czego nie musimy gotować, przyrządzać, a jedynie po coś łatwo dostępnego, co szybko pozwoli nam zaspokoić głód. Często dodatkowo spożywamy duże ilości słodyczy albo słonych przekąsek. Kiedy zajadamy się w taki sposób, musimy liczyć się z możliwością pojawienia się nieprzyjemnych skutków, w postaci niestrawności albo zgagi. Na dodatek, częste objadanie się niezdrowym jedzeniem może doprowadzić do nadwagi. Dlatego pilnujmy tego co, kiedy i jak jemy. Dostarczajmy organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych i witamin oraz nie zapominajmy o regularnych posiłkach.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.