Dieta ziemniaczana – na czym polega?

Ziemniaki stanowią podstawę diety większości Polaków i codziennie goszczą na naszych stołach. Nic dziwnego, są tanie, smaczne i łatwe do przygotowania. Oprócz tego zawierają wiele cennych dla naszego zdrowia składników, takich jak witamina C, witamina K oraz witaminy z grupy B, a także składników mineralnych jak potas, fosfor, siarka, magnez, miedź, cynk, mangan i molibden.

W powszechnej opinii utarło się, że ziemniaki należą do produktów wysokokalorycznych, więc należy je wyeliminować z diety podczas odchudzania. Okazuje się jednak, że jest to niezgodne z prawdą, ponieważ udowodniono, że wartość energetyczna ziemniaków nie przekracza 90 kcal/100 g. Potwierdzenie tego faktu stanowi dieta ziemniaczana. Dawniej stosowana tylko w szpitalach u pacjentów cierpiących na ostre i przewlekłe schorzenia nerek u których wykluczono możliwość dializowania krwi. Taka dieta uboga w białko, które jak wiadomo obciąża nerki miała swój zbawienny wpływ na zdrowie pacjenta. Teraz jednak odkryto jej inne zastosowanie, a mianowicie właściwości odchudzające. Przechodząc na żywienie oparte głównie na ziemniakach można z powodzeniem zrzucić kilka kilogramów.

Dieta ziemniaczana – dla kogo?

Przede wszystkim dla osób pragnących szybko schudnąć. W ciągu 2 tygodni można stracić trzy kilogramy. Dieta ta sprawdzi się także u osób z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, ponieważ wpływa na jego obniżenie. Dodatkowo usprawnia działanie przewodu pokarmowego ze względu na zawartość błonnika pokarmowego oraz działa oczyszczająco na organizm usuwając z niego toksyny.

Na czym polega?

Składa się ona z trzech posiłków dziennie, w tym dwóch zawierających posiłek przygotowany na bazie ziemniaków. Dozwolone formy obróbki termicznej ziemniaków to gotowanie w wodzie lub na parze, najlepiej w mundurkach oraz pieczenie w folii. Zabronione jest natomiast smażenie w tłuszczu i zapiekanie. Ziemniaki powinno się przygotowywać z dodatkiem soli oraz odrobiną tłuszczu i dodatku białkowego.
Oprócz posiłków głównych można także spożywać 1 lub 2 niewielkie i niskokaloryczne przekąski w ciągu dnia. Wśród nich znajdują się:

  • zsiadłe mleko, maślanka, kefir, jogurt naturalny – o zawartości tłuszczu do 2%
  • świeże owoce
  • surowe warzywa
  • orzechy
  • herbatniki
  • krakersy
  • biszkopty

Poza tym bardzo ważne jest picie co najmniej 2 litrów płynów dziennie w postaci wody mineralnej, świeżych soków owocowych oraz zielonej herbaty. Przy wyborze wód mineralnych warto wybierać te o wysokiej zawartości wapnia, ponieważ podczas stosowania diety ziemniaczanej może dochodzić do niedoboru tego pierwiastka w organizmie. Dodatkowo nie bez znaczenia jest także codzienna aktywność fizyczna, trwająca minimum 30 minut. Może to być na przykład pływanie, spacery, bieganie czy jazda na rowerze. Z pewnością wzmocni to odchudzający efekt diety ziemniaczanej.
Dieta ta trwa 2 tygodnie. Istotne jest, by nie przekraczać tego czasu. Kuracja może być powtarzana dopiero co 3-4 tygodnie.

Czy stosowanie diety ziemniaczanej może być niebezpieczne dla zdrowia?

Jak każda dieta alternatywna, zwłaszcza nieodpowiednio stosowana, stwarza pewne ryzyko zdrowotne. Przede wszystkim jest to dieta niskokaloryczna dostarczająca ok. 1200 kcal dziennie. Tak niska podaż energii może powodować stany zmęczenia, spadek nastroju oraz rozdrażnienie. Stosowanie jej dłużej niż zalecane 2 tygodnie może prowadzić do niedożywienia, ponieważ dieta ta jest uboga w białko oraz do poważnych niedoborów pokarmowych co jest skutkiem całkowitej eliminacji z jadłospisu kilku grup żywieniowych niezbędnych przy racjonalnym żywieniu. Bezwzględnie nie powinny jej stosować dzieci, młodzież, kobiety w ciąży i karmiące, osoby starsze oraz osoby chorujące na cukrzycę.



Dieta ziemniaczana – na czym polega?
5 (100%) 1 głosów

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Hej! Poczekaj chwilkę :)

Zapisz się do naszego fit newslettera i zostańmy w stałym kontakcie. Nie spamujemy!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera na mój adres email