Dieta na zaparcia – jak powinna wyglądać?

Zaparcia są bardzo często spotykanym problemem, przeważnie ich przyczyną jest niewłaściwa dieta oraz błędy żywieniowe. Mogą również być spowodowane brakiem aktywności fizycznej. Zazwyczaj ludzie, którzy zapadają na tę dolegliwość sięgają po rozmaite środki przeczyszczające, jednak na dłuższą metę nie jest to wskazane. Najczęściej dopiero zmiany żywieniowe i zastosowanie domowych naturalnych sposobów
pomagają w uporaniu się z tą uciążliwą dolegliwością.

Co należy stosować przy zaparciach? Jak powinna wyglądać dieta, aby pozbyć się zaparć?

Jedną z najczęstszych przyczyn zaparć jest niewłaściwa dieta, jeśli ilość wypróżnień jest mniejsza niż 3 razy na tydzień, to bądźmy pewni,że mamy do czynienia z zatwardzeniem. Przeważnie zbyt duża ilość cukrów prostych i tłuszczy oraz zbyt mała ilość błonnika pokarmowego jest podstawową przyczyną powstawania zaparć. Oczywiście siedzący tryb
życia i niska aktywność fizyczna również przyczyniają się do tworzenia się zaparć, towarzyszą temu gazy jelitowe oraz często wzdęty brzuch. Jedzenie w pośpiechu,byle, jak i byle co również wpływa na pracę naszych jelit bardzo niekorzystnie, dlatego również staje się przyczyną zaparcia. Oczywiście oprócz niezdrowego odżywiania i braku
aktywności fizycznej przyczyną zaparć jest nadużywanie środków przeczyszczających.
Innymi niekorzystnie wpływającymi nawykami jest zażywanie pewnych leków np. antybiotyków oraz choroby przewlekle takie jak cukrzyca czy tarczyca.

Jakie zmiany wprowadzić?

Jeśli chcemy podjąć wyzwanie i zaprzeć się zaparć musimy koniecznie wprowadzić zmiany do naszego jadłospisu. Jednym z najważniejszych składników naszej diety przeciwko zaparciom powinien być błonnik, który skutecznie reguluje pracę układu
pokarmowego. Błonnik nie ulega trawieniu i pod wpływem płynów pęcznieje w żołądku w ten sposób zwiększa masę kałową i ułatwia wypróżnianie się. Błonnik również pobudza bardzo jelita do pracy i pobudza ruchy perystaltyczne jelit, usuwa on wszystkie resztki pokarmowe i toksyny z organizmu wydalając je na zewnątrz. Dawka dzienna błonnika wynosi od 25 do 40 g, jeśli chcemy rozprawić się z zaparciami musimy przestrzegać zalecanej dawki przez okres diety.

Następnym skutecznym sposobem na zaparcia jest stosowanie jak największej ilości płynów oczywiście w połączeniu z dietą. Wskazane jest picie dużej ilości wody, można z powodzeniem pić również napary ziołowe, herbatę oraz soki naturalne. Jedzenie dużej ilości warzyw i owoców, które zawierają w sobie dużo wody sprawia,że stolec jest miękki,dzięki czemu można łatwiej go wydalić. Zalecana dawka płynów do codziennego spożycia to 1,5 l.minimum.

Wspaniale też działają na pracę jelit żywe kultury bakterii kwasu mlekowego, są dobre i pożyteczne bakterie, które służą człowiekowi. Zaleca się również probiotyki, które usprawniają działanie układu pokarmowego i zapobiegają niestrawności.

Dieta przy zaparciach powinna składać się z dużej ilości świeżych owoców i warzyw spożywanych w jak największych ilościach jak np. jabłka, maliny, cytrusy, marchew, ogórki, pomidory,papryka,buraki. Bardzo dobre są owoce suszone jak morele,śliwki oraz pełnoziarniste pieczywo, produkty zbożowe jak kasza gryczana, brązowy ryż, płatki owsiane, pełnoziarnisty makaron. Oczywiście z produktów mlecznych wszelakie jogurty, maślanki, kefiry czy zsiadłe mleko.

Zioła takie jak napar z mięty pieprzowej czy melisy również pobudzą nasze jelita do pracy i ułatwią wypróżnianie się. Musimy pamiętać szczególnie o zmianie trybu życia z siedzącego na bardziej aktywny oraz o ograniczeniu się w spożywaniu środków przeczyszczających i różnego rodzaju herbatek, gdyż organizm łatwo się od nich uzależnia, jelita robią się „leniwe” a długotrwałe zażywanie ich prowadzi do jeszcze silniejszych zaparć.



Dieta na zaparcia – jak powinna wyglądać?
Ocen ten wpis

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Hej! Poczekaj chwilkę :)

Zapisz się do naszego fit newslettera i zostańmy w stałym kontakcie. Nie spamujemy!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera na mój adres email