Dieta tybetańska – zasady, efekty i jadłospis

Moda na odchudzanie opanowała ludzi już od paru dobrych lat. Szczególnie teraz, gdy w mediach ciągle natykamy się na zdjęcia pięknych sylwetek, próbujemy sami zrzucić trochę z wagi, by dorównać naszym ideałom. Wtedy często sięgamy po różnego rodzaju diety, czasem nawet radykalne, które niekoniecznie dobrze wpływają na nasz organizm. Jedną z nich jest dieta tybetańska, którą równie dobrze można nazwać głodówką. A o co dokładnie w niej chodzi?

Na czym polega dieta tybetańska?

Dieta tybetańska należy do jednej z wielu diet odchudzających. Stosując ją można zrzucić zbędne kilogramy, jednak nie jest to dieta dla każdego. Wymaga ona dużej determinacji, wytrwałości i przede wszystkim silnej woli. Mówi się, że jest to „pokuta” za nieodpowiednie odżywianie i zatruwanie organizmu. Sama dieta ma swoje początki już w starożytności. Wówczas stosowali ją nie tylko medycy tybetańscy, na co wskazuje nazwa, ale też chińscy i indyjscy.

Kuracja polega na 8 dniowej głodówce, która pomaga w oczyszczeniu organizmu z toksyn i co najważniejsze, zrzuceniu zbędnych kilogramów. Jedynym „dozwolonym” pokarmem, na który możemy sobie pozwolić stosując dietę tybetańską jest wywar, przygotowany według podanego przepisu. Do diety należy się w odpowiedni sposób przygotować. Jak?

Kilka dni przed kuracją zrezygnuj z ciężkostrawnych oraz mięsnych potraw. Zamiast tego jedz owoce i warzywa. Pozwoli to przygotować organizm na tego typu dietę i pozwoli uniknąć pewnego rodzaju szoku. Oczyść swój organizm z toksyn. W tym celu możesz wykonać lewatywę lub wspomóc się herbatkami ziołowymi o działaniu przeczyszczającym. Pożądane działanie zapewni też picie oleju rycynowego (2 łyżki dziennie).

Po wykonaniu powyższych kroków jesteś już gotowy na dietę tybetańską. Możesz ją stosować przez 5 do 8 dni. Podczas diety możesz pić jedynie tzw. „rosół tybetański” (w dowolnych ilościach). Poza tym pamiętaj o dużej ilości mineralnej wody niegazowanej. Po zakończeniu kuracji należy stopniowo powrócić do tradycyjnego sposobu odżywiania. Najlepszą porą do stosowania diety tybetańskiej jest wiosna lub wczesna jesień.

Przykładowy jadłospis diety tybetańskiej – rosół tybetański

Składniki:

  • 3 drobne cebule,
  • 3 korzenie pietruszki,
  • bulwa czarnej rzepy,
  • bulwa selera,
  • 2 pory (razem z zielonymi częściami),
  • 1kg ziemniaków,
  • (opcjonalnie) przyprawy- kminek, majeranek, tymianek, cząber

Przygotowanie:
Ziemniaki wyszorować i ugotować bez obierania w litrze wody. Pozostałe warzywa również wyszorować, obrać cebulę i całość gotować przez godzinę w 2,5l. nieosolonej wody. Kiedy oba wywary będą gotowe, łączymy je ze sobą (bez warzyw). Można dodać zioła, takie jak kminek, majeranek, tymianek czy cząber dla poprawy smaku. Każdego dnia tej diety, przygotowujemy nowy wywar.

Przeciwwskazania diety tybetańskiej

Dieta ta nie jest odpowiednia dla każdego. Przeciwwskazania:

  • cukrzyca,
  • ciąża,
  • młody wiek,
  • nadciśnienie,
  • bardzo niskie ciśnienie,
  • wyczerpanie organizmu,
  • owrzodzenie układu pokarmowego.

Efekty diety tybetańskiej

Jeżeli chodzi o efekty, które można osiągnąć stosując dietę tybetańską, będzie to oczyszczenie jelita oraz pozbycie się kilku kilogramów (zwykle od 3 do 5 kg). Jednak waga, która spadła podczas tej kuracji to głównie utracona z organizmu woda. Aby uniknąć tak zwanego efektu jo-jo, po zastosowanym detoksie stopniowo powracaj do tradycyjnego trybu odżywiania.

Po zapoznaniu się z zasadami, dotyczącymi tej diety wiecie już na czym ona polega i z czym się to je (a raczej nie je). Dla odważnych polecamy spróbować, może dobrze Wam zrobi taki kilkudniowy detoks. Jednak nie zapominajcie skonsultować tego z lekarzem! Mimo wszystko zachęcamy jednak do wybierania zbilansowanych diet, dostosowanych do zapotrzebowania kalorycznego. Stosując diety katorżnicze, czy głodówki, można łatwo zaburzyć równowagę swojego organizmu, narażając się na wszelkiego rodzaju skutki uboczne. Dlatego bądźcie rozważni i róbcie wszystko z głową, bo to zdrowie jest najważniejsze.

Dieta tybetańska – zasady, efekty i jadłospis
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *