Dieta na trójglicerydy – zasady, produkty, jadłospis i efekty

Dużo mówi się o zbyt wysokim poziomie cholesterolu we krwi. A co z trójglicerydami? Są one równie istotne dla zdrowia człowieka, a właściwie ich odpowiedni poziom. Większość tłuszczu spożywanego każdego dnia występuje właśnie w postaci trójglicerydów. W dodatku nadmiar kalorii bądź cukru w diecie zamieniany jest właśnie w ten rodzaj tłuszczu i magazynowany w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Zasady diety na trójglicerydy

Utrata masy ciała z pewnością przyniesie wiele korzyści w aspekcie parametrów biochemicznych krwi jednak, co jeśli Twoja waga jest prawidłowa? Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest modyfikacja diety pod względem spożywanych produktów. Istotą diety jest kontrola zawartości kwasów tłuszczowych na rzecz jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Sporządzając potrawy zaleca się gotowanie w wodzie i na parze oraz pieczenie w folii. Odradzane jest smażenie, szczególnie w dużej ilości tłuszczu.

Obniżając stężenie TG w surowicy krwi należy całkowicie wykluczyć z diety alkohol. Warto także pomyśleć o aktywności fizycznej. Dane medyczne wskazują, że przy otyłości tracąc 9 kg, znacznie obniża się poziom trójglicerydów na czczo i po posiłku. Korzystne jest zwiększenie spożycia witamin z grupy B, kwasu foliowego, a także kwasów tłuszczowych omega-3 korzystnie wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

Całkowita eliminacja cukru

Wystarczy, że wykluczysz cukier ze swojej diety albo przynajmniej maksymalnie zmniejszysz jego spożycie, a poziom trójglicerydów we krwi znacznie spadnie.

Ogranicz spożycie fruktozy

Fruktoza zarówno w postaci syropu kukurydzianego jak i owoców prowadzi do wzrostu poziomu tych tłuszczów we krwi. Dlatego też powinno się również zmniejszyć ilość niektórych owoców w diecie. Całe szczęście istnieją owoce stosunkowo ubogie we fruktozę i są to brzoskwinie, grejpfruty, truskawki oraz banany.

Jedz błonnik

Z pewnością zdajecie sobie sprawę z pozytywnych właściwości błonnika, szczególnie w aspekcie układu pokarmowego. Błonnik pośrednio działa równie korzystnie dla układu krwionośnego, zmniejszając wchłanianie tłuszczu oraz cukru do krwi z jelita cienkiego.

Zwiększ ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych

Nienasycone kwasy tłuszczowe wykazują niezwykły, redukujący wpływ na poziom trójglicerydów we krwi. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w oliwie z oliwek, orzechy czy w awokado. Z kolei wielonienasycone kwasy tłuszczowe obecne są we wszelkich olejach warzywnych oraz tłustych rybach. Tym samym warto spożywać takie ryby dwa razy w tygodniu.

Co możemy jeść z umiarem?

  • ziemniaki, bataty
  • rośliny strączkowe
  • słodkie owoce

Dieta na trójglicerydy – co jemy bez ograniczeń?

  • mięso
  • ryby
  • jajka
  • warzywa
  • nabiał
  • zdrowy tłuszcz

Przykładowy jadłospis diety na trójglicerydy

Śniadanie – miska owsianki z rodzynkami lub z suszonymi owocami,

Drugie śniadanie – cztery plastry pomidora,

Obiad – 100 g brokułów lub fasolki szparagowej gotowanej na parze,

Podwieczorek – koktajl przygotowany z maślanki, jednego banana z łyżką orzechów lub innych ulubionych ziaren,

Kolacja – 100 g chudego twarożku z dodatkiem pomidora i szczypiorku.

Efekty diety na trójglicerydy

Podczas dieta na trójglicerydy można schudnąć około 3-4 kg w ciągu tygodnia. Dietę można stosować bez ograniczeń, ale jeśli to możliwe warto skonsultować jej dłuższe stosowanie z dietetykiem. Polecana jest szczególnie osobom z nadwagą lub otyłością, mającym problemy z podwyższonym stężeniem cholesterolu i trójglicerydów.

Dieta na trójglicerydy – zasady, produkty, jadłospis i efekty
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *