Dieta roślinna na czas pandemii

Jak wesprzeć organizm, by w dobie koronawirusa oraz obecności innych patogenów lepiej radził sobie w walce z atakiem niewidzialnego wroga? Zalecenia badaczy z PAN są jasne – jednym z kluczowych elementów wzmacniających układ immunologiczny jest dieta roślinna. Co zatem należy jeść, a czego unikać? Gazetkonosz zebrał dla Ciebie najważniejsze informacje!

Dieta roślinna w dobie pandemii

Nie od dziś wiadomo, że to, czym karmimy swój organizm, ma wpływ na jego funkcjonowanie. Dostarczane pożywienie to nie tylko energetyczne paliwo, ale również materiał wykorzystywany do budowy nowych komórek i tkanek odpowiedzialnych m.in. za produkcję przeciwciał i eliminację patogenów.

Pomimo istoty żywienia, wytyczne czołowych immunologów z Polskiej Akademii Nauk mogą być dla niektórych zaskakujące. Najnowszy raport „Koronawirus: zalecenia immunolgów” nie pozostawia jednak złudzeń – obok innych zaleceń, takich jak częste mycie rąk, sen, unikanie picia alkoholu, palenia oraz skupisk i osób stanowiących potencjalne ryzyko czy dbanie o higienę miejsca przygotowywania posiłków, to właśnie dieta roślinna ma być remedium żywieniowym w walce z zagrożeniem.

Wydaje Ci się, że jej wdrożenie do życia jest trudne i kosztowne? Jak się okazuje, niekoniecznie. Wystarczy, że dobrze zorganizujesz swoje zakupy i zaplanujesz swój jadłospis w oparciu o okazje cenowe z dyskontów. W tym może Ci z kolei pomóc portal Gazetkonosz – strona skupiająca ulotki z różnych marketów, wśród których obecna jest między innymi Lidl gazetka, ulotka z Biedronki czy Kauflandu. Zatem – jakie są zalety diety roślinnej i na które pokarmy warto szczególnie zwrócić uwagę?

Zalety diety roślinnej

Raport badaczy z PAN jasno zaznacza istotę właściwego żywienia w czasie pandemii SARS-CoV-2. W szczególności podkreśla się konieczność wykluczenia spożywania surowego mięsa i nabiału. Ich miejsce należy zastąpić w jadłospisie pięcioma innymi grupami pokarmowymi – owocami, warzywami, produktami z pełnego ziarna, roślinami strączkowymi oraz orzechami i pestkami. Wszystkie te produkty znajdziesz bez problemu w pobliskich Ci dyskontach, a dzięki takim narzędziom, jak np. Lidl gazetka, będziesz mógł zaplanować wege zakupy w oparciu o promocje i zapłacić za nie naprawdę niewiele.

Jakie są korzyści przejścia na bezmięsne menu? Dieta roślinna to przede wszystkim poprawa odporności i likwidacja stanów zapalnych. Produkty, na których bazuje, obfitują w związki wzmacniające układ immunologiczny i prawidłowe funkcjonowanie innych systemów, które trudno odnaleźć w innym pożywieniu. Mowa tutaj przede wszystkim o olbrzymich ilościach witamin i mikroelementów, przeciwnowotworowych i zwiększających odporność karotenoidów, immunostymulatorach, takich jak polisacharydy, polifenole, glikoproteiny czy alkaloidy, a także antyoksydacyjnych flawonoidach i tokoferolach. Ponadto, dieta bezmięsna obniża nadciśnienie tętnicze, leczy astmę oskrzelową, utrzymuje kości w dobrej kondycji i ma działanie przeciwstarzeniowe. Na zakończenie warto dodać, że dieta roślinna to korzyść nie tylko dla człowieka, ale także i całego środowiska.

Co warto spożywać?

Korzyści jest niewątpliwie mnóstwo. Co zatem warto spożywać? Przede wszystkim warto zadbać o to, by dieta roślinna była jak najbardziej urozmaicona. Na szczęście obecny asortyment sklepów jest bardzo szeroki, w związku z czym z pewnością nie będziesz mieć problemów z zaopatrzeniem swojej lodówki. Co więcej, jeśli właściwie rozplanujesz swoje menu i wykorzystasz promocje z ulotki Lidl gazetka lub innych marketów, podreperujesz nie tylko zdrowie, ale również swój domowy budżet.

W sklepach sięgaj zatem po rozmaite artykuły – owoce i warzywa (zwłaszcza liściaste, kiszonki), orzechy, pestki (nie zapomnij o pestkach dyni!), nasiona i produkty pełnoziarniste – makarony razowe, różne odmiany kasz (zadbaj o stałą obecność kaszy gryczanej) czy rośliny strączkowe. W grupie tych ostatnich na szczególną uwagę zasługuje ciecierzyca, w której znajdziesz trzykrotnie więcej żelaza niż w mięsie! Spożywaj ją w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C, a dodatkowo zwiększysz jej wchłanianie. Wzbogacaj swoją dietę o wegańskie rozwiązania, takie jak tofu, tahini czy drożdżowe płatki, które mogą być świetnym zamiennikiem sera.

Czy bezmięsne żywienie ma jakieś wady? Jedynym minusem diety roślinnej jest konieczność suplementacji, której to absolutnie nie można bagatelizować. Mowa tutaj przede wszystkim o witaminie B12 i wit. D3, których nie znajdziemy w wyżej wymienionych grupach produktów.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *