Dieta lekkostrawna – zasady i efekty, jadłospis

Dieta lekkostrawna jest zalecana dla pacjentów chorujących na schorzenia układu pokarmowego, oraz po operacji, po przebytej chorobie a także dla zdrowych osób z kłopotami trawiennymi. Oprócz tego dieta lekkostrawna pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki, a można ją stosować jak długo tylko się chce.

Dieta lekkostrawna – na czym polega?

Celem tej diety jest pokrycie energetycznego zapotrzebowania przy dostarczeniu tej samej ilości składników pokarmowych jak w diecie podstawowej, normalnej dla osób zdrowych. Dieta lekkostrawna, jak nazwa wskazuje, wymaga ograniczenia w jadłospisie produktów oraz potraw ciężko strawnych, które mogą obciążać układ pokarmowy. Jadłospis w diecie lekkostrawnej zawiera m.in. chude mięso i wędliny, chude produkty mleczne, pieczywo pszenne, biały ryż, drobne makarony itp. Potrawy są gotowanie na parze, w wodzie, duszone lub pieczone w folii.

Posiłki należy spożywać regularnie 4-5 razy dziennie. Ostatni posiłek należy spożyć nie później niż 2 godziny przed snem. W diecie lekkostrawnej nie ma miejsca na różnego rodzaju fastfoody lub słodycze. Konieczne jest zrezygnowanie ze słodkich, gazowanych napojów.

Codzienna podaż błonnika powinna być zmniejszona w tej diecie (lecz nie wykluczona) – zaleca się spożywać ok. 25 g. Aby błonnik nie drażnił należy zadbać o właściwy dobór warzyw i owoców, oraz obierać je, gotować a także sporządzać przeciery i soki, i spożywać oczyszczone produkty zbożowe.

Dieta lekkostrawna składa się:

  • białko 15% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego
  • Tłuszcze – 29,5% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego
  • Węglowodany – 55% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego

Przykładowy jadłospis diety lekkostrawnej

  • Śniadanie – bułka pszenna posmarowana masłem z 2 plastrami dobrej jakościowo wędliny drobiowej, sałatą i pomidorem bez skórki
  • II śniadanie – pieczone jabłko
  • Obiad – gotowany na parze pstrąg 250g, gotowane młode marchewki polane łyżeczką masła, gotowany ziemniak 150-200g
  • Podwieczorek – jogurt naturalny 200g
  • Kolacja – zupa krem z cukinii

Zalety diety lekkostrawnej

  • dieta lekkostrawna nie obciąża układu pokarmowego, ale go oszczędza;
  • działa leczniczo,
  • umożliwia powrót do zdrowia;
  • dostarcza słabemu organizmowi energii oraz składników odżywczych;
  • nie drażni żołądka,
  • nie nasila bólu ani innych dolegliwości;
  • Daje ulgę, gdyż można poczuć się lżej np. po odżywianiu się w okresie świąt.

Wady diety lekkostrawnej

Jedyną wadą diety lekkostrawnej jest mniejsza ilość witamin niż w typowych posiłkach, co wynika z ograniczenia w spożywaniu owoców oraz warzyw. Dieta lekkostrawna ma zastosowanie głównie w schorzeniach przewodu pokarmowego takich jak: stany zapalne błony śluzowej żołądka oraz jelit, nowotwory układu pokarmowego, wzmożona pobudliwości jelita grubego.

Dieta lekkostrawna – zasady i efekty, jadłospis
3 (60%) 2 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *