Dieta lekkostrawna – zasady i efekty, jadłospis

Dieta lekkostrawna jest zalecana dla pacjentów chorujących na schorzenia układu pokarmowego, oraz po operacji, po przebytej chorobie a także dla zdrowych osób z kłopotami trawiennymi. Oprócz tego dieta lekkostrawna pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki, a można ją stosować jak długo tylko się chce.

Dieta lekkostrawna – na czym polega?

Celem tej diety jest pokrycie energetycznego zapotrzebowania przy dostarczeniu tej samej ilości składników pokarmowych jak w diecie podstawowej, normalnej dla osób zdrowych. Dieta lekkostrawna, jak nazwa wskazuje, wymaga ograniczenia w jadłospisie produktów oraz potraw ciężko strawnych, które mogą obciążać układ pokarmowy. Jadłospis w diecie lekkostrawnej zawiera m.in. chude mięso i wędliny, chude produkty mleczne, pieczywo pszenne, biały ryż, drobne makarony itp. Potrawy są gotowanie na parze, w wodzie, duszone lub pieczone w folii.

Posiłki należy spożywać regularnie 4-5 razy dziennie. Ostatni posiłek należy spożyć nie później niż 2 godziny przed snem. W diecie lekkostrawnej nie ma miejsca na różnego rodzaju fastfoody lub słodycze. Konieczne jest zrezygnowanie ze słodkich, gazowanych napojów.

Codzienna podaż błonnika powinna być zmniejszona w tej diecie (lecz nie wykluczona) – zaleca się spożywać ok. 25 g. Aby błonnik nie drażnił należy zadbać o właściwy dobór warzyw i owoców, oraz obierać je, gotować a także sporządzać przeciery i soki, i spożywać oczyszczone produkty zbożowe.

Dieta lekkostrawna składa się:

  • białko 15% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego
  • Tłuszcze – 29,5% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego
  • Węglowodany – 55% sumy dobowego zapotrzebowania energetycznego

Przykładowy jadłospis diety lekkostrawnej

  • Śniadanie – bułka pszenna posmarowana masłem z 2 plastrami dobrej jakościowo wędliny drobiowej, sałatą i pomidorem bez skórki
  • II śniadanie – pieczone jabłko
  • Obiad – gotowany na parze pstrąg 250g, gotowane młode marchewki polane łyżeczką masła, gotowany ziemniak 150-200g
  • Podwieczorek – jogurt naturalny 200g
  • Kolacja – zupa krem z cukinii

Zalety diety lekkostrawnej

  • dieta lekkostrawna nie obciąża układu pokarmowego, ale go oszczędza;
  • działa leczniczo,
  • umożliwia powrót do zdrowia;
  • dostarcza słabemu organizmowi energii oraz składników odżywczych;
  • nie drażni żołądka,
  • nie nasila bólu ani innych dolegliwości;
  • Daje ulgę, gdyż można poczuć się lżej np. po odżywianiu się w okresie świąt.

Wady diety lekkostrawnej

Jedyną wadą diety lekkostrawnej jest mniejsza ilość witamin niż w typowych posiłkach, co wynika z ograniczenia w spożywaniu owoców oraz warzyw. Dieta lekkostrawna ma zastosowanie głównie w schorzeniach przewodu pokarmowego takich jak: stany zapalne błony śluzowej żołądka oraz jelit, nowotwory układu pokarmowego, wzmożona pobudliwości jelita grubego.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *