Dieta ketogeniczna – na czym polega? Czyli zasady, efekty i jadłospis

Dieta ketogeniczna znana jako niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa może pozytywnie wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu. Dieta ketogeniczna w głównej mierze zakłada ograniczenie węglowodanów i zwiększenie spożycia tłuszczów. Można ją stosować nie tylko w odchudzaniu, ale również przy leczeniu padaczki u dzieci. U dorosłych można wykorzystać ją w leczeniu cukrzycy i nadciśnienia.

Dieta ketogeniczna- zasady

Główną zasadą w diecie ketogenicznej jest ograniczenie węglowodanów do minimum, a zwiększenie ilości tłuszczów w diecie. Energia potrzebna naszemu organizmowi powinna być pozyskiwana z tłuszczów. Powinniśmy wybierać tłuszcze nasycone, jedno i wielonienasycone. Tłuszcze nasycone to tłuszcze zwierzęce, które znajdziemy w takich produktach jak masło, ser żółty czy jajka. Źródłem tłuszczów jednonienasyconych są m.in. orzechy, oliwa z oliwek, owoce morza, tuńczyk , łosoś, makrela czy dorsz. Natomiast tłuszcze wielonienasycone znajdziemy w oleju lnianym, rybach, nasionach chia, awokado czy siemieniu lnianym. Pamiętajmy, że tego typu dieta nie powinna przekraczać 2-3 miesięcy.

Dieta ketogeniczna- efekty

Stosując dietę ketogeniczną, spalany jest tłuszcz poprzez wykorzystanie zapasu glikogenu w organizmie. Główny efekt to redukcja tkanki tłuszczowej. Osoby aktywne fizycznie w trakcie stosowania keto diety powinny skupić się na treningach tlenowych oraz treningach globalnych. W pierwszej fazie nie powinniśmy wykonywać ćwiczeń siłowych, które mogą być zbyt obciążające. Wielu dietetyków jest zdania, że założenia diety ketogenicznej gwarantują spektakularne efekty, a sama dieta jest jedną z najbardziej skutecznych. Dietę należy stosować nie dłużej niż przez 6-8 tygodni, a w tym czasie możemy spodziewać się ubytku około 3-5 kilogramów.

Dieta ketogeniczna – jadłospis

DZIEŃ 1:

  • śniadanie: jajecznica z 3 jaj, tost pełnoziarnisty
  • przekąska: migdały (20 sztuk)
  • obiad: gotowane na parze krewetki, sałatka z 1/4 awokado, garści sałaty i kilku pomidorków koktajlowych,
  • dressing: łyżka oliwy z oliwek, łyżka soku z cytryny, 1/3 papryczki chili
  • deser: pełnotłusty jogurt naturalny z 2 łyżkami borówek amerykańskich
  • przekąska: 2 krakersy razowe posmarowane twarożkiem z krewetkami
  • kolacja: dorsz w sosie kaparowym (łyżka oliwy, łyżeczka kaparów, łyżka posiekanej natki pietruszki, sok z cytryny), fasolką szparagową i brokułami

DZIEŃ 2

  • śniadanie: pełnotłusty jogurt naturalny z malinami i orzechami pistacjowymi
  • przekąska: 25 g pestek dyni
  • obiad: grillowany łosoś z pieprzem i czosnkiem niedźwiedzim, quinoa, sałata z sosem zrobionym z łyżki oliwy, soku z cytryny i pieprzu
  • przekąska: łyżka humusu i małe marchewki
  • kolacja: polędwica wieprzowa, warzywa na patelnię (cebula, kiełki fasoli, brokuły, papryka)

DZIEŃ 3

  • śniadanie: jajecznica z dwóch jaj na boczku z pomidorami
  • przekąska: serek wiejski z nasionami chia, papryką i sezamem
  • obiad: kurczak z brokułami, olejem lnianym i oliwkami
  • przekąska: 2 mandarynki
  • kolacja: grillowany łosoś z guacamole (awokado, szalotka, chili)

Dieta ektogeniczna – przepisy

Białko na diecie ketogenicznej dostarczamy przede wszystkim z mięsa. W menu powinny się znaleźć m.in. drób jagnięcina, wołowina, wieprzowina., boczek itd. Można też korzystać z serów (poleca się np. serki wiejskie). Podajemy przykładowe przepisy dla diety ketogenicznej. Należy je traktować wyłącznie jako sugestie. Jadłospis diety ketogenicznej powinien być skonsultowany z lekarzem lub dietetykiem. To ważne także dlatego, że istnieją różne rodzaje diety ketogenicznej.

Przepis na soczystą golonkę na obiad

Skład:

  • 2 golonki wieprzowe,
  • sól i pieprz,
  • woda,
  • ząbek czosnku,
  • przyprawy ziołowe, np. ziele angielskie, liść laurowy, kminek.

Przygotowanie:

  1. Zalej wodą golonki umieszczone w garnku.
  2. Dodaj przyprawy.
  3.  Golonki gotuj tak długo, aż będą miękkie.
  4. Zdejmij garnek z ognia i odstaw do ostygnięcia.
  5. Kiedy golonki będą zimne, natrzyj je przyprawami. Nie zapomnij o posoleniu skórki.
  6. Włóż golonki do rozgrzanego do 190 stopni piekarnika. Piecz je tak długo, aż skórka zrobi się chrupiąca
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Czyli zasady, efekty i jadłospis
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *