Dieta grejpfrutowa – zasady, efekty i jadłospis

Dieta grejpfrutowa to popularna na zachodzie metoda odchudzania, stosowana między innymi przez największe gwiazdy Hollywood. Jej efekty są szybko zauważalne, a ponadto ma świetne właściwości oczyszczające organizm. Jeśli zależy Ci na szybkiej utracie wagi, koniecznie zapoznaj się z podstawowymi zasadami diety grejpfrutowej!

Dieta grejpfrutowa może być stosowana zarówno jako dieta oczyszczająca, jak i odchudzająca. Opiera się na przyjmowaniu około 1300-1700 kcal dziennie. Jej podstawą, jak sama nazwa wskazuje, są oczywiście grejpfruty – owoce o niskiej kaloryce (40 kcal na 100g), dużej zawartości wody, beta karotenu, witaminy C i braku tłuszczów. Odchudzanie wspierają enzymy zawarte w owocach, które przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Przede wszystkim jednak najskuteczniejsze w tej diecie jest przejście na deficyt kaloryczny i ograniczenie tłuszczów, węglowodanów oraz soli.

Grejpfruty – właściwości

Regularne spożywanie grejpfrutów przyczynia się do poprawienia odporności organizmu. Dzięki zawartości witamin, przeciwutleniaczy i minerałów, ogranicza negatywne działanie wolnych rodników, przez co spowalnia proces starzenia się organizmu. Grejpfruty to cenne źródło flawonoidów, które mają właściwości przeciwgrzybiczne, antybakteryjne, a nawet przeciwnowotworowe. Obniżają także poziom „złego” cholesterolu we krwi, ciśnienia i przeciwdziałają miażdżycy, co pozytywnie wpływa na kondycję i zdrowie serca. Grejpfruty to także świetny element diety odchudzającej. Są bardzo mało kaloryczne, przyspieszają metabolizm i pozostawiają uczucie sytości dzięki zawartości błonnika. Ponadto posiadają niski indeks glikemiczny i właściwości oczyszczające organizm.

Podstawowe zasady

Dieta grejpfrutowa nie opiera się jednak wyłącznie na spożywaniu tego owocu. Oprócz niego, w diecie powinny znaleźć się także mięso, warzywa i jaja. Aby dieta grejpfrutowa miała jak najlepsze efekty i nie była dla organizmu wyniszczająca, należy przestrzegać kilku prostych zasad:

  • Nie powinno się stosować diety grejpfrutowej dłużej niż przez 2 tygodnie. Na dłuższą metę może prowadzić do poważnych niedoborów i problemów zdrowotnych
  • Należy wypijać duże ilości wody (przynajmniej 2 litry)
  • Całkowicie wykluczyć sól
  • Zamiast smażyć – gotować lub piec mięso
  • Ograniczyć picie kawy do jednej dziennie
  • Nie podjadać między posiłkami
  • Zrezygnować z mięsa czerwonego, słodyczy, masła, olejów, tłustego nabiału

Przykładowy jadłospis

Przy diecie odchudzającej najważniejsza jest jej kaloryka – niższa, niż dzienne zapotrzebowanie, ale przy tym nie zbyt niska, by nie doprowadzić do zaburzenia metabolizmu. Przy przygotowywaniu posiłków pamiętajmy za tym, by odpowiednio odmierzać ich składniki i by poszczególne dania miały zbliżoną kalorykę, nieprzekraczającą po zsumowaniu wszystkich tej, którą sobie wyznaczymy.
Przy odchudzaniu ważna jest systematyka. Posiłki powinny być niewielkie i spożywane w równych odstępach czasu. Poniżej znajdziesz przykładowy jadłospis na trzy dni.

Dzień 1:

Śniadanie: 2 kromki razowego pieczywa z chudą polędwicą, kilka pomidorków koktajlowych, filiżanka kawy, 1/2 grejpfruta
Drugie śniadanie: jogurt naturalny, pół brzoskwini (lub inny owoc), szklanka niesłodzonego soku grejpfrutowego
Obiad: pieczony pstrąg, szpinak podduszony na wodzie, 1/2 szklanki ryżu, szklanka soku z grejpfruta
Podwieczorek: grejpfrut
Kolacja: grahamka z pomidorem, ogórkiem i sałatą, szklanka niesłodzonego soku z grejpfruta

Dzień 2:

Śniadanie: Jajko na miękko, grahamka, 1/2 grejpfruta
Drugie śniadanie: szklanka niesłodzonego soku z grejpfruta
Obiad: pieczony indyk, pieczona cukinia, papryka, pieczarki, 1/2 grejpfruta
Podwieczorek: jabłko i szklanka niesłodzonego soku z grejpfruta
Kolacja: dwie kromki razowego chleba z chudą wędliną, ogórek, 1/2 grejpfruta

Dzień 3:

Śniadanie: szklanka mleka 2% lub jogurt naturalny, dwie łyżki płatków kukurydzianych lub owsianych, banan
Drugie śniadanie: grejpfrut
Obiad: 100g razowego makaronu, sos pomidorowy (pomidory z puszki, zioła, czosnek, cebula), chude mięso, szklanka niesłodzonego soku grejpfrutowego
Podwieczorek: jogurt z musli bez cukru, 1/2 grejpfruta
Kolacja: jajko na twardo, grahamka, pomidor, szklanka niesłodzonego soku z grejpfruta

Każdego dnia należy przyjmować także przynajmniej 2 litry wody.

Dieta grejpfrutowa – efekty

Efekty diety grejpfrutowej widoczne są szybko. Jeśli stosujesz się do wszystkich zaleceń, rezultaty po dwóch tygodniach będą zadowalające – można stracić nawet do 4 kg masy ciała.

Jeśli zależy Ci na szybkiej utracie wagi – koniecznie wypróbuj dietę grejpfrutową. Pamiętaj jednak, że nie powinno się stosować jej dłużej niż przez dwa tygodnie – wykluczenie tłuszczów, węglowodanów i innych elementów na tak długi czas może prowadzić do poważnych zaburzeń i mieć negatywne zdrowotne konsekwencje. Pamiętaj, że od wymarzonej sylwetki ważniejsze jest Twoje zdrowie – odchudzaj się więc z głową.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *