Dieta Atkinsa – zasady, zastosowanie,efekty i przykładowy jadłospis

Dieta Atkinsa ma na celu drastyczne ograniczenie spożycia węglowodanów prostych i złożonych do minimum. Dlatego, że nie jest dostarczana wystarczająca ilość węglowodanów dla organizmu, do odżywiania mózgu, aby mógł odpowiednio funkcjonować, organizm zaczyna pozyskiwać energię prawie wyłącznie z rozpadu kwasów tłuszczowych. Ciała ketonowe, które powstają w ten sposób są ratunkowym pożywieniem energetycznym dla naszego mózgu.

Zasady diety Atkinsa

Stosując dietę Atkinsa należy unikać bardzo dużo produktów. W czasie diety trzeba pić przynajmniej dwa litry wody niezbędnej do przepłukiwania nerek. Wszystkie kolorowe napoje są tutaj zakazane, herbata, kawa, również soki. Alkohol, także jest wyłączony z tej diety, ponieważ w jego zawartość wchodzi dużo węglowodanów, dlatego najlepiej całkowicie z niego zrezygnować. Słodycze, również są produktem, który jest całkowicie wyłączony z diety Atkinsa, dlatego jeśli zdecydujecie się na stosowanie tej diety będziecie musieli zapomnieć o tych przekąskach.

Dieta Atkinsa składa się z 4 faz:

  • faza wprowadzająca – węglowodany spożywamy do 20 g dziennie. Produkty wskazane to: mięsa, ryby, jajka, drób, owoce morza. Produkty zakazane: owoce, warzywa, słodycze, nabiał i kofeina. Trwa dwa tygodnie i ma na celu przestawienie organizmu na efektywne spalanie tłuszczu.
  • faza kontynuacji utraty wagi – następuje wzrost ilości spożywanych węglowodanów do 30-50 g dziennie. Do diety wprowadzamy warzywa i owoce. Faza ta trwa do momentu, aż waga przestanie spadać. W przypadku, gdy waga zaczyna wzrastać lub pojawi się wzmożony apetyt nowe produkty należy niezwłocznie odstawić.
  • faza przygotowawcza – co tydzień ustalona ilość węglowodanów wzrasta. Jeśli zauważymy, że przybieramy na wadze wówczas redukujemy białko do i utrzymujemy stały poziom. Ta faza diety może trwać nawet 2-3 miesiące i zakłada spadek wagi o około 1-2 kg/ tygodniowo.
  • faza utrzymania wagi – waga nie powinna zmieniać się więcej niż o 2 kg.

Zastosowanie diety

W diecie Atkinsa należy spożywać głównie produkty bogate w tłuszcze i białka, jednak trzeba unikać węglowodanów. Potrawy, na których warto się skupić, są wszelkiego rodzaju mięsa: drób, wołowina, wieprzowina oraz różnego rodzaju wędliny i kiełbasy. Bardzo istotne jest to, że spożywane mięso powinno być pozbawione jakiejkolwiek panierki. Równie ważnym składnikiem diety Atkinsa są jajka, ryby, a także wszelkiego rodzaju sery. Jednak redukujemy w tej diecie warzywa. Należy je jeść z umiarem, ponieważ zawierają one dosyć sporą ilość węgli. Stosując dietę Atkinsa spożywamy przede wszystkim zielone warzywa, takie jak kapusta, szparagi, szpinak, sałatka, papryka zielona, seler. Przepisy są bardzo proste do wykonania, dlatego nie trzeba być szefem kuchni, żeby przygotować sobie dania.

Przykładowy jadłospis diety Atkinsa dla fazy pierwszej

  • śniadanie – jajecznica z 2 jajek
  • drugie śniadanie – sałatka grecka, mała puszka tuńczyka
  • obiad – szpinak, kotlet cielęcy
  • przekąska – koktajl truskawkowy

Efekty diety Atkinsa

Dieta Atkinsa efekty – zmienia tryb przemiany materii, co doprowadza do lekkiego zakwaszenia krwi,a to oznacza znaczne zmniejszenie uczucia głodu. Dieta Atkinsa pozwala schudnąć nawet do 5 kg miesięcznie, a także podwyższa poziom cholesterolu we krwi. Dieta Atkinsa chociaż na początku bardzo rygorystyczna, to kolejne jej etapy są łagodniejsze, ponieważ można dostarczyć organizmowi więcej węglowodanów. Dla trwałych efektów diety należy uzupełniać witaminy i minerały, głównie witaminę C.

Dieta Atkinsa – zasady, zastosowanie,efekty i przykładowy jadłospis
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *