Dieta aloesowa – zasady i efekty. Czy działa?

Już w starożytności aloes miał ugruntowaną pozycję jako roślina mająca właściwości lecznicze. Ponoć sama królowa Kleopatra przy jego pomocy dbała o zdrowie i urodę. W dzisiejszych czasach aloes stosowany jest również w dietach odchudzających i oczyszczających. Czy rzeczywiście i tutaj sprawdzają się jego cenne właściwości?

Aloes – charakterystyka

Aloes należy do grupy sukulentów. Są to rośliny, które przystosowały się do życia w warunkach o małej dostępności wody. Aby poradzić sobie z wymagającym środowiskiem wykształciły szereg cech, które pomagają im zatrzymać w swoich strukturach jak największą ilość wody. Sukulety charakteryzują się bogatą tkanką wodną, która wykształca się w mięsistych liściach, łodygach czy korzeniach. Służy ona do gromadzenia zapasów wody. Właściwości lecznicze przypisuje się jednak jedynie około 20 gatunkom aloesu, choć istnieje ich blisko 400. Najbardziej popularne to aloes drzewiasty i aloes zwyczajny.

Aloes – właściwości

Choć aloes w 96% składa się z wody, to w jego liściach ukrytych jest wiele cennych składników. Z miąższu pozyskuje się sok bogaty w witaminy takie jak: B, C. Dodatkowo znajdziemy tam: polisacharydy, kwasy tłuszczowe takie jak: arachidonowy, linolowy, palmitynowy i inne, kwasy organiczne np. cytrynowy, jabłkowy, aminokwasy egzogenne i endogenne, betakaroten, sole mineralne m.in. cynku, żelaza, potasu, fosforu, kwas foliowy i biotynę. Ekstrakty z aloesu wykorzystywane są w przemyśle kosmetycznym jako substancję głęboko nawilżające i kojące podrażnienia.

Maści z tej rośliny mają zastosowanie w leczeniu powierzchownych ran, łagodzeniu oparzeń czy dających ulgę w przypadku odmrożeń. Dodatkowo aloes pomaga w leczeniu trądziku, owrzodzeń, odleżyn, a także łuszczycy. Dzięki zawartości aloiny i emodyny, które gromadzone są w skórze liści, ma on także właściwości przeczyszczające. Niestety wśród bardziej wrażliwych osób lub po spożyciu nadmiernej ilości mogą one wywołać ostrą biegunkę.

Napoje, soki czy krople z aloesu przeznaczone do stosowania wewnętrznego łagodzą stany zapalne narządów wewnętrznych, w niektórych przypadkach mogę też spowolnić namnażanie się komórek rakowych. Aloes sprzyja również rozwojowi korzystnej flory bakteryjnej w jelitach i wspomaga leczenie zespołu jelita drażliwego. Wspomaga także produkcję żółci, dlatego jest wykorzystywany w przypadku zaburzeń w pracy wątroby. Ponadto pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi.

Dieta aloesowa – zasady i efekty

Zacznijmy najpierw kto nie powinien stosować diety aloesowej. Aloes może mieć negatywne działanie na kobiety w ciąży lub karmiące. Diabetycy, u których może spowodować spadek cukru we krwi także powinni być ostrożni z jego stosowaniem. U osób bardziej wrażliwych lub uczulonych może pojawić się biegunka jako efekt uboczny.

Aloes przepisy na odchudzanie

Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, możemy zacząć przyjmować łyżkę soku z aloesu 3 razy dziennie najlepiej przed śniadaniem, obiadem i kolacją. Nie powinno się przekraczać dawki 50 ml dziennie. Zalecane jest picie go przez 2 tygodnie – maksymalnie miesiąc. Efekty jakich możemy się spodziewać to:

  • przyśpieszenie przemiany materii i co za tym idzie spadek wagi,
  • działanie oczyszczające. Jak wspominaliśmy wcześniej aloes ma właściwości przeczyszczające, co pomaga pozbyć się zalegających toksyn w organizmie. Jest niezwykle pomocy zwłaszcza w przypadku zaparć i wzdęć,
  • dodatkowo wzmacnia naturalną odporność organizmu.

Aloes a odchudzanie

Często możemy spotkać się z pytaniem czy aloes rzeczywiście ma działanie odchudzające. Otóż jako, że ma on właściwości oczyszczające i przeczyszczające, a także fakt, że przyspiesza przemianę materii sprawia, że picie jego soku pomaga zgubić zbędne kilogramy. Nie oczekujmy jednak cudów i jeżeli stronimy od aktywności fizycznej i przy tym nie znamy umiaru w spożywaniu słodyczy i tego typu produktów, samo picie soku z aloesu na pewno nie przyniesie spektakularnych rezultatów.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *