Dieta alkaliczna, czyli dieta z zasadami

Często słyszy się o równowadze kwasowo-zasadowej, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Jednak większość produktów, które spożywamy na co dzień zaburza tę równowagę i prowadzi do zakwaszenia organizmu. W takiej sytuacji zaleca się stosowanie diety alkalicznej, czyli diety z zasadami.

Zakwaszenie organizmu – jak się objawia?

Objawów zakwaszenia jest wiele i czasami ciężko je zidentyfikować, jednak do najważniejszych symptomów można zaliczyć między innymi:

  • uczucie ciągłego zmęczenia
  • depresja
  • zajady w kącikach ust
  • skurcze łydek
  • cienkie i łamliwe paznokcie
  • wypadanie włosów
  • ciągły katar
  • biegunki
  • zapalenie dziąseł
  • nerwowość

Jeśli zauważasz u siebie powyższe objawy, które utrzymują się przez dłuższy czas, warto zastosować dietę alkaliczną, zwaną inaczej zasadową. Jeśli po jej dłuższym zastosowaniu zauważysz poprawę, to znaczy, że organizm zmagał się z zakwaszeniem.

Jakie są założenia diety alkalicznej?

Większość produktów, które na co dzień spożywamy ma niestety zakwaszający wpływ na nasz organizm. Do takich produktów należą między innymi: mięso, wędliny, cukier, słodycze, sery żółte, ryż biały, alkohol, kawa, czarna herbata, soki i napoje z dodatkiem cukru, napoje gazowane, kakao, sól, biała mąka i produkty z niej wytworzone jak makarony, pieczywo oraz wyroby cukiernicze. Działanie średnio kwasotwórcze wykazują takie produkty jak: jajka, ryby, mleko, ryż brązowy czy pieczywo żytnie. W diecie zasadowej zaleca się spożywanie 80% produktów zasadotwórczych i jedynie 20% kwasotwórczych. Dlatego też należy znacznie ograniczyć spożycie wyżej wymienionych produktów.

Do codziennego menu powinno się natomiast włączyć produkty o zasadotwórczym działaniu, do których należą wszystkie warzywa (np. bakłażan, dynia, cukinia, ogórek, sałata, burak, marchew) i owoce (np. cytryna, grejpfrut, banan, kiwi, ananas), migdały, orzechy laskowe, ziarna słonecznika, pestki dyni, zielona herbata, świeże soki z warzyw i owoców bez dodatku cukru, ziemniaki, kiełki roślinne, niegazowana woda mineralna czy oliwa z oliwek. Co ważne, do posiłków zawierających produkty kwasotwórcze warto dodawać produkty zasadotwórcze, czyli na przykład mięso podawać z dodatkiem warzyw, dzięki czemu zrównoważy się ich kwasowy charakter.

W diecie alkalicznej, czyli diecie z zasadami oprócz doboru odpowiednich posiłków, równie istotna jest zmiana stylu życia. W celu przywrócenia prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej należy włączyć lekką aktywność fizyczną oraz zaprzestać palenia tytoniu. Dzięki wprowadzeniu do życia tych kilku prostych zasad organizm odwdzięczy się poprawą zdrowia i samopoczucia.

Czytaj więcej:



Dieta alkaliczna, czyli dieta z zasadami
Ocen ten wpis