Dania jednogarnkowe czy sprawdzą się podczas diety? Jakie wybrać, aby ułatwić sobie życie?

Dania jednogarnkowe to świetny sposób na szybkie przygotowanie pożywnego posiłku. Łatwo je przyrządzić, a przechowywanie nie sprawia większego problemu. Często też są dobrym rozwiązaniem, gdy nie chcemy marnować napoczętych artykułów spożywczych. Dania jednogarnkowe mają wiele zalet, jednakże czy sprawdzą się także podczas diety?

Dania jednogarnkowe – kiedy się sprawdzają?

Podstawową zaletą dań tego typu jest krótki czas ich przygotowania. Nie wymagają one wykorzystania wielu naczyń, dzięki czemu sprzątanie po gotowaniu również znacząco się skraca. Danie jednogarnkowe to świetny pomysł na obiad dla całej rodziny – z tego względu docenią je zabiegane mamy.

Najpopularniejszym chyba daniem jednogarnkowym jest bigos. Nie znaczy to jednak, że każde tego typu danie musi być kaloryczne i tłuste. Wśród dań jednogarnkowych coś dla siebie znajdą nie tylko wielbiciele mięsa, ale także wegetarianie czy weganie. Dodatkową zaletą jest tutaj fakt, że przyrządzenie takiego posiłku jest dość tanie – najczęściej wystarczy połączyć proste ogólnodostępne składniki, by przyrządzić smaczne i sycące danie dla kilku osób. Z tego też względu trafionym pomysłem są dania jednogarnkowe na imprezę. Niewielkim kosztem możemy nakarmić wszystkich znajomych, a jednocześnie nie spędzimy pół dnia w kuchni.

Dania jednogarnkowe a dieta

Dania jednogarnkowe mogą dobrze sprawdzić się przy wielu dietach. W tym przypadku na korzyść tak przygotowywanych posiłków przemawia to, że można je modyfikować na niezliczoną ilość sposobów tak, by były zgodne z przestrzeganym przez nas aktualnie sposobem odżywania. Wiele osób uważa, że przejście na dietę musi wiązać się ze żmudnym przygotowywaniem posiłków i spędzaniem całych dni w kuchni – dania jednogarnkowe rozwiązują ten problem. Ich przyrządzenie zajmuje stosunkowo niewiele czasu, a gdy przygotujemy większą ilość danej potrawy, część możemy zamrozić i zjeść później.

Dania jednogarnkowe są także z reguły bardzo pożywne i sycące. Dzięki temu nawet osoby z dużym apetytem szybko zaspokoją głód. Poza tym tego typu posiłek składa się z różnorodnych składników, co pozwala dostarczyć organizmowi niezbędnych substancji odżywczych w ramach stosunkowo niewielkiej porcji.

Jakie dania jednogarnkowe wybrać?

To, na jakie konkretnie dania jednogarnkowe się zdecydujemy, zależy już od diety, której przestrzegamy, czy też produktów, które akurat mamy pod ręką. Możemy postawić na posiłki warzywne, z dodatkiem mięsa czy bardziej wyszukane potrawy inspirowane kuchnią z różnych zakątków świata. Poniżej kilka pomysłów na zdrowe dania jednogarnkowe, które warto wypróbować niezależnie czy jesteśmy na diecie, czy też nie.

Risotto

Ta potrawa jest dość dobrze znana w wielu kuchniach. Co ważne, można ją niemalże dowolnie modyfikować. Podstawą jest tutaj dobry jakościowo ryż, a resztę dodatków można dobrać z tego, co mamy w kuchni. W wersji warzywnej sprawdzi się np. risotto z cukinią, papryką i pieczarkami.

Leczo

Ta pochodząca z Węgier potrawa jest jednym z bardziej znanych dań jednogarnkowych. Wśród składników wymienić należy paprykę, kiełbasę, cebulę, pomidory, czosnek czy cukinię. W różnych wariacjach tego dania dodawany jest np. wędzony boczek lub pieczarki, kiełbasę można też zastąpić piersią z kurczaka.

Kaszotto

Podobnie jak risotto, danie to może być całkowicie wegetariańskie lub też zawierać dodatek mięsa. Warto wybrać rodzaj kaszy, który najbardziej lubimy – kaszotto można przyrządzić z kaszy gryczanej, jaglanej czy pęczaku. W zależności od potrzeb w naszej potrawie znajdą się np. pieczarki, cukinia, kapusta, kurczak lub ciecierzyca. Kaszotto daje nam dużo miejsca na eksperymenty z różnymi składnikami tak, by każdy mógł stworzyć danie idealne dla siebie.

Ratatouille

Potrawa rodem z kuchni francuskiej, która jest nie tylko pożywna, ale także rozgrzewająca. Składa się wyłącznie z warzyw. Do jej wykonania niezbędne są: bakłażan, papryka, cukinia, cebula, czosnek, pomidory, olej oraz przyprawy. Tę potrawę podaje się najczęściej wraz z grzankami.

Dania jednogarnkowe to uniwersalne potrawy, które sprawdzą się w wielu sytuacjach, szczególnie gdy zależy nam na czasie lub nie mamy ochoty na żmudne przygotowywanie posiłków. Dla wielu osób mogą okazać się znacznym ułatwieniem podczas diety. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, by były jednocześnie łatwe i szybkie w przygotowaniu, a ponadto zdrowe i niskokaloryczne. Różnorodność tego typu dań sprawia, że nawet najbardziej wybredni z pewnością znajdą coś dla siebie.

Related Posts

  1. Ja jestem permanentnie na diecie (a raczej to już zdrowy tryb życia) i jestem fanką dań jednogarnkowych. Praktycznie do każdego używam gotowej mieszanki Rice&More od Monini a reszta dodatków to już codzienna inwencja twórcza 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *