Czym smarować pieczywo na diecie?

Nienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w oleju z oliwki lub margarynie są substancjami, które jak wykazano mają zbawienny wpływ na ludzkie zdrowie . Dobroczynny wpływ tej diety na zdrowie znany jest od dawna. Dieta ta słynna jest z opóźniania procesów starzenia się i zapobiega skutkom cywilizacji, w tym tzw.chorobom cywilizacyjnym.

Czym smarować pieczywo?

Niektórzy dietetycy zalecają swoim pacjentom aby zamiast masła, pieczywo polewali olejem roślinnym albo oliwą. Tak jak w przypadku oleju kokosowego to dobry pomysł, ale przy tym wyborze trzeba zwrócić uwagę na jakość zakupionej oliwy albo oleju roślinnego. Do sałatek i do pieczywa najlepiej nadaje się naturalna oliwa z oliwek , ekstra virgin, albo tłoczona na zimno.

Długołańcuchowe kwasy omega-3 zawarte w kwasach tłuszczowych nienasyconych maja antyarytmiczny wpływ na komórki serca. Hamują one agregację płytek krwi, oraz tworzenie skrzepów i stabilizują blaszki miażdżycowe. Oprócz tego kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na wtórną prewencje chorób układu krążenia, gdyż zmniejszają one wskaźnik ogólnej umieralności oraz umieralności z powodu chorób układu krążenia i wskaźnik nagłych zgonów. Wykazują one działanie antynowotworowe i są niezbędne w prawidłowym rozwoju mózgu u niemowląt (dlatego są dodawane do mieszanek dla dzieci).

Masło zawiera większe ilości kwasów nasyconych. Z drugiej strony margaryna zawiera ich mniejsze ilości, gdy zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych w margarynie przewyższa ich ilość w maśle. Wbrew ogólnym opiniom, margaryna zawiera tyle samo albo więcej tłuszczu niż masło. Dlatego przed zakupem tych produktów należy porównać zawartość tłuszczu w omawianych produktach.

Głównym elementem diety śródziemnomorskiej są oleje roślinne, np. olej z lnu złocistego, który zawieraj wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, lub olej z lnu złocistego iż ogórecznika lekarskiego, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 oraz omega-9. Jak już wspomniano olejami można posmarować chleb lub bułkę.
Atutem masła w porównaniu do margaryny i olejów jest większa zawartość witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach, w tym takich jak: A albo D. Margaryny wzbogacane są w podane powyżej witaminy i dodatkowo w witaminę E.

Dawniej proces produkcji margaryn opierał się na technologii, która była powodem powstawania większych ilości kwasów tłuszczowych “trans”. Kwasy tłuszczowe w tej konfiguracji mają zbliżone działanie do kwasów tłuszczowych nasyconych, a więc:
1. podnoszą poziom cholesterolu całkowitego i LDL, dlatego mogą przyczynić się do rozwoju miażdżycy
2. mogą być powodem niskiej urodzeniowej masy niemowląt
3. negatywnie wpływać na funkcjonowanie układu immunologicznego

Istnieją różne poparte doświadczalnie dowody mówiące o tym, że kwasy tłuszczowe omega-3 obniżają podwyższony poziom trójglicerydów we krwi. Skuteczność kwasów omega-3 w tym zakresie zależy od spożywanych ilości, zaś dzienne spożywanie, w ilości powyżej 4 g może doprowadzić do redukcji stężenia trójglicerydów o 25-40%. Spożycie w takiej ilości jest zgodne z zaleceniami Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego z roku. 2003 .

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *