Czy szybka muzyka poprawia Twój trening?

Muzyka jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Zaczęto ją tworzyć już w prehistorii. Towarzyszy nam prawie cały czas i potrafi wpływać na nasz nastrój. Czy ma też wpływ na efektywność naszych treningów? Jakiej muzyki najlepiej słuchać podczas ćwiczeń? Przekonajcie się.

Muzyka – jak wpływa na organizm?

Muzyka ma znaczący wpływa zarówno na sferę fizyczną jak i psychiczną. Poniżej kilka przykładów, jak muzyka wpływa na organizm:

  • Pomaga w nauce – słuchanie muzyki o odpowiedniej częstotliwości wspomaga procesy koncentracji oraz zapamiętywania.
    Szczególnie często, do słuchania podczas nauki, poleca się utwory Mozarta.
  • Wpływa na pracę serca – istnieją badania pokazujące, że nasze serce dostosowuje rytm bicia do rytmu muzyki. Stąd wiadomo, że na przykład słuchanie spokojnej muzyki relaksacyjnej pozytywnie wpłynie na zdrowie osób z przyspieszonym rytmem serca.
  • Poprawia nastrój – poprzez swój rytm i tępo, muzyka aktywuje autonomiczny układ nerwowy, tym samym wywołując u nas emocje.
    W zależności od częstotliwości, słuchanie muzyki może wpływać na nas pobudzająco lub wyciszająco.

Muzyka – jaki ma wpływ na efektywność treningu?

Systematyczność ćwiczeń jest kluczowa dla ich efektywności. Z racji tego, że muzyka pozytywnie oddziałuje na nasz nastrój, sprawia też, że treningi są po prostu bardziej przyjemne. Co za tym idzie, jesteśmy bardziej zmotywowani do regularnego ich wykonywania.

Muzyka wyznacza również tempo ćwiczeń. Mamy naturalną skłonność do tego, żeby poruszać się w rytm muzyki. Tempo muzyki wyraża się poprzez BPM. BPM (beats per minute) to miara częstotliwości wyrażana w uderzeniach na minutę. Im więcej uderzeń, tym muzyka jest szybsza.
Badania dowodzą, że podczas treningu najbardziej korzystne będzie słuchanie muzyki o wartości w granicach 120 – 140 BPM. W internecie można znaleźć gotowe playlisty z określonym BPM, przeznaczone do wykonywania konkretnych rodzajów ćwiczeń.

Jak widać, słuchanie muzyki korzystnie wpływa na efektywność naszych treningów. Poprawia nastrój, przez co zachęca do ćwiczeń. Wyznacza tempo ich wykonywania. Sprawia, że jesteśmy w stanie dłużej wytrzymać wzmożony wysiłek. Właśnie dlatego warto urozmaicić sobie trening odpowiednio dobraną playlistą.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *