Czy pesto jest zdrowe?

Pesto to bardzo charakterystyczny, zielony sos, który jest typowy dla kuchni śródziemnomorskiej. Pierwszy przepis został znaleziony już w księgach z XIX wieku. We Włoszech nazwa pesto to pesto alla genovese.

Z jakich produktów powstaje pesto?

Według tradycyjnej receptury pesto jest wykonywane na bazie bazylii, istnieje jednak wiele odmian tego sosu. Podstawowymi składnikami pesto są:

  • bazylia,
  • czosnek,
  • orzeszki piniowe,
  • parmezan,
  • oliwa z oliwek i
  • sól gruboziarnista.

Z tych składników wykonuje się tradycyjne pesto z bazylii, którego struktura jest dość zbita. Pesto we Włoszech jest jadane przede wszystkim z makaronem, gdyż jest to proste i szybkie danie(makaron ugotować, dodać pesto i obiad gotowy).

Do czego jeszcze używa się pesto?

Pesto jest sosem, który można dodać do takich posiłków jak:

  • kanapki,
  • pizza,
  • sałatki,
  • ryby lub drób,
  • sery lub
  • samodzielnie(łyżka prosto do buzi).

Oczywiście bazowe składniki pesto można modyfikować według upodobań i tworzyć inne odmiany jak np. pesto z rukoli.

Właściwości odżywcze pesto

Za najcenniejsze składniki pesto uważa się bazylię i orzeszki, gdyż w bazylii znajduje się sporo olejków eterycznych o właściwościach przeciwzapalnych czy poprawiających trawienie. Z kolei orzeszki pinii są bogate w witaminy E, K i B1 oraz minerały jak potas, fosfor, magnez, żelazo, miedź oraz mangan. Składniki te mają silne działania antyoksydacyjne, pomagają wzmocnić odporność, regulują krążenie krwi i dodatkowo są pomocne przy zrzucaniu zbędnych kilogramów w trakcie diety. Oczywiście dodatek innych elementów jak parmezan także dostarczy wartościowych i odżywczych składników w postaci łatwo przyswajalnego białka oraz cennych tripeptydów. Z kolei oliwa z oliwek to skarbnica nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E, które wspomagają oczyszczanie organizmu. Natomiast czosnek jest silnym, naturalnym antybiotykiem, który działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, a do tego pobudza trawienie oraz reguluje ciśnienie.

Należy jednak pamiętać, że pesto kupione w sklepie nie zawsze będzie charakteryzowało się tak prozdrowotnymi właściwościami. Z tego powodu warto zainwestować lub zastosować zamienniki i samemu stworzyć zdrowe i smaczne pesto w domu. Chcąc zrobić w domu pyszne pesto przepis znajdziemy w internecie.

Jakie składniki nadają się do domowego pesto?

Nie zawsze istnieje możliwość zakupienia świeżych i odpowiednich składników do domowego pesto i dlatego też warto poszukać właściwych zamienników do tego sosu. W przypadku oliwy z oliwek często dodawany jest olej słonecznikowy, zamiennikiem parmezanu jest po prostu żółty ser, a zamiast orzeszków pinii dodawane są nerkowce. W przypadku zakupu gotowego sosu pesto warto przeczytać skład, który może być pełen niezdrowych dodatków jak syrop glukozowo-fruktozowy.

Jak przyrządzić domowe pesto?

Przygotowanie domowego pesto nie wymaga szczególnych umiejętności w kuchni. Przygotować należy:

  • trzy garście bazylii,
  • garść uprażonych wcześniej orzeszków pinii,
  • ząbek czosnku,
  • garść startego parmezanu,
  • oliwę z oliwek,
  • sól i pieprz
    lub odpowiednie zamienniki.

Bazylia, czosnek i orzechy powinny zostać utarte w moździerzu lub za pomocą blendera. Następnie należy dodać ser, doprawić solą i pieprzem, a na końcu dodać oliwa, dzięki której otrzymamy właściwą konsystencję pesto. Oczywiście tylko od kreatywności kucharza zależy smak i wygląd pesto, do którego można dodać np. suszone pomidory lub wykonać pesto z dodatkiem pietruszki, jarmużu, rukoli, szpinaku czy nawet mięty. Gotowe pesto powinno trafić do słoiczka i być zalane oliwą, co pozwoli na zachowanie koloru i trwałości. Pesto powinno być przechowywane w lodówce maksimum tydzień. Warto wiedzieć, że łyżeczka zielonego pesto to około 40 kcal.

Po zmiksowaniu wszystkich składników na gładka całość można zobaczyć czy sos jest zbyt gęsty(wtedy należy dodać oliwy) lub zbyt rzadki(trzeba dołożyć bazylię lub parmezan).

Czy pesto można jeść bezkarnie?

Niestety najnowsze badania dowodzą, że sos pesto zawiera więcej soli niż hamburger, tymczasem nadmierne spożycie soli dla ludzkiego organizmu jest groźne. Badania te dotyczą gotowych już produktów i dlatego jest to kolejny argument za przyrządzaniem własnego sosu pesto w domowej kuchni, gdzie można dozować wszelkie składniki z umiarem.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *