Cykoria – właściwości zdrowotne, odżywcze i zastosowanie

Cykoria podróżnik to roślina znana od starożytności. Przypuszcza się, że już Egipcjanie poznali jej niezwykłe lecznicze właściwości. W swoich dziełach opisywał ją Avicenna a Horacy przyznał, że jest obecna w jego diecie. Czym zatem ta bylina zasłużyła sobie na uwagę?

Cykoria podróżnik – charakterystyka roślin, tradycyjne zastosowanie, właściwości

Cykoria podróżnik jest rośliną porastająca niemal cały glob za wyjątkiem najzimniejszych jej rejonów. Zazwyczaj można ją spotkać porastającą przydroża, stąd jej epitet – podróżnik. Jest rośliną dosyć wysoką (może osiągnąć ok. 120 cm), z cienkimi rozgałęzionymi łodygami. Posiada piękne niebieskie kwiaty, które przywodzą na myśl romantyczną legendę o dziewczynie płaczącej za swym ukochanym.

Cykoria używana była od najdawniejszych czasów jako remedium przy problemach trawiennych oraz osłabieniu organizmów. Przyczynia się do pobudzania produkcji soku żołądkowego i żółci oraz działa moczopędnie. Przypisuje się jej także właściwości przeciwnowotworowe. Nie obce jest również użycie jej jako przysmaku kulinarnego. W dalszym ciągu używa się młodych liści tej rośliny w przygotowywaniu sałatek. Najbardziej znana jest jako substytut kawy lub dodatek do niej. Swoją karierę na tym gruncie zawdzięcza bądź to prohibicji, bądź braku występowania naturalnego surowca kawy lub ograniczonym dostępie do niego na danych terenach. W Stanach Zjednoczonych czy Europie podczas kryzysu gospodarczego dostępna była cykoria kawa zaś – niemal nieosiągalna. Dlatego z czasem spopularyzowany został wariant kawy wyrabianej z korzenia tej roślin, który swym smakiem przypomina oryginał.

Cykoria – skład i wartości odżywcze

Cykoria właściwości zawdzięcza dzięki obecności związków takich jak inulina, laktucyna czy laktukopikryna. Inulina jest polisacharydem (przypomina skrobię) zaliczanym do tzw. błonników rozpuszczalnych. Wpływa korzystnie na namnażanie naturalnej flory bakteryjnej a jednocześnie może być zabójcza dla obcych patogenów. Redukuje poziom cholesterolu, usprawnia pracę jelit oraz wzmaga wchłanianie w nich wapnia. Pomaga także usunąć toksyczne metabolity z organizmu. Z kolei laktucyna wraz z laktukopikryną wykazują działanie przeciwbólowe oraz uspokajające (przeciwnie do składników kawy oryginalnej).

Cykoria w swym składzie zawiera także znaczna ilość białka w porównaniu do ilości tłuszczy czy cukrów (poza inuliną). Zawiera niemal cała gamę witamin, najliczniej reprezentowaną przez witaminę K, analog witaminy A, β-karoten, witaminę C i B9 czy kwas pantotenowy. Na naszą uwagę powinna zasłużyć także zawartość potasu, wapnia, żelaza, sodu i magnezu. Ostatni pierwiastek jest szczególnie ważny, ponieważ zazwyczaj wypłukujemy go z organizmu pijąc zwykła kawę – jeśli sięgniemy po kawę z cykorii zapewnimy sobie jego stały dostęp! Sprawdźmy zatem co można przygotować na bazie tej bogatej rośliny.

Cykoria przepisy – surowa, pieczona oraz kawa cykoriowa

Znanych jest ok. 8 gatunków cykorii. W kuchni największym powodzeniem cieszy się odmiana cykorii podróżnik – cykoria sałatowa, która wyglądem nieco przypomina…sałatę. Dostępna jest on w sklepach od wiosny do jesieni.

Jak przyrządzić cykorię?

Oto kilka sugestii:

  1. Na surowo. Jednym z najlepszych pomysłów będzie wprowadzenie cykorii do naszego jadłospisu w postaci nieprzetworzonej. Wczesną wiosną można dostać w sklepie główki cykorii, które należy pokroić i wrzucić do ulubionej sałatki np. jako zamiennik standardowej sałaty. Można również przygotować kanapki z młodymi liśćmi.
  2. Pieczona. Cykoria idealnie nadaje się jako dodatek do mięs. W tym celu można przyrządzić ją w piekarniku. Istnieje kilka sposobów. Jednym z nich jest przyrządzenie tej rośliny z sosem beszamelowym lub z sosem pomarańczowym. Dobór składników jest sprawą indywidualną i należy kierować się przede wszystkim własnym smakiem.
  3. Kawa z cykorii. Do przygotowania kawy potrzebne są korzenie, ponieważ to z tej części jest ona pozyskiwana. Korzenie należy drobno zmielić, podprażyć na suchej patelni i przełożyć do słoika. Napój sporządza się w taki sam sposób jak zwykłą kawę – łyżeczkę proszku lub dwie, zalewamy gorącą wodą. Dostępne są także gotowe kawy cykoriowe, jeśli nie czujemy się pewni w takich eksperymentach.

Podczas przygotowywania cykorii w celach spożywczych, należy liczyć się z jej goryczkowym smakiem. Aby się go pozbyć można roślinę posolić i odstawić na godzinę lub dodać słodkiego składnika dla przełamania smaku. Do kawy natomiast, zamiast mleka krowiego można dodać mleczko kokosowe lub sojowe.

Jeśli dalej nie jesteście przekonani co do zajadania cykorii, być może pomocny będzie fakt, że roślina ta pomaga w walce z cellulitem oraz przyśpiesza metabolizm tłuszczów. W 100 g jej masy mamy ok. 23 kcal…takie wartości chyba przekonują każdego.

Cykoria – właściwości zdrowotne, odżywcze i zastosowanie
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *