Ćwiczenia palców – dla kogo? Jak je wykonać i co dają?

Często przez długi czas piszesz na komputerze? Grasz na pianinie, gitarze? Masz dziecko, które jest przeciążone pisaniem w szkole i odczuwa ból i sztywność palców? Ten artykuł z pewnością jest dla Ciebie! Dolegliwości bólowe, sztywność palców, przeciążenie mięśni dłoni — temu wszystkiemu może zaradzić kilkuminutowa gimnastyka.

Jak ćwiczyć palce? W jaki sposób poradzić sobie z ich bólem?

Ćwiczenia palców nie zajmują dużo czasu, a potrafią przynieść zbawienne skutki. Poprawiają rozpiętość i zwinność dłoni, które są szczególnie ważne dla gitarzystów i pianistów. Pomagają dzieciom mającym problemy z pisaniem w szkole, a także osobom starszym cierpiącym na bóle reumatyczne. Do ćwiczeń nie muszą być potrzebne żadne przyrządy, więc możesz je wykonywać kiedy tylko masz to chwilę czasu.

Trenując palce, należy pamiętać, by każde ćwiczenie powtórzyć kilkakrotnie. Warto wykonywać je przed rozpoczęciem danej czynności, która je męczy np. zanim rozpoczniemy pracę przy komputerze czy koncert na fortepianie oraz w momencie, gdy pojawią się dolegliwości np. sztywność palców. Pamiętaj także, by po każdej serii ćwiczeń dać dłoniom odpocząć. W tym celu możesz je położyć rozluźnione na biurku na kilka minut, natomiast jeśli szczególnie mocno eksploatujesz mięśnie swoich rąk, postaraj się wieczorami rozluźniać je stosując kompresy i ciepłe kąpiele.

Ćwiczenia palców dla dzieci

Bóle palców u dzieci dopiero uczących się pisać są jak najbardziej normalne, gdyż dłonie malucha jeszcze nigdy wcześniej nie miały takiego obciążenia. W tym celu przed rozpoczęciem pisania można zrobić małą rozgrzewkę polegającą na zaciskaniu pięści i rozciąganiu palców na zewnątrz. Podobnym ćwiczeniem jest zginanie palców w stawach, nie zaciskając pięści. Oba te ćwiczenia robi się powoli i spokojnie.

Dziecko także może, trzymając rękę w powietrzu, po kolei zaginać i prostować palce, najpierw u jednej, potem u drugiej dłoni. Można też wykonywać to ćwiczenie na obu dłoniach równocześnie. Ulubionym ćwiczeniem dzieci będzie z pewnością to: za pomocą jednej ręki wyciągniętej do przodu, maluch ma za zadanie zrobić z trzymanej w dłoni kartki papieru kulkę. W następnym ćwiczeniu za pomocą palca wskazującego i środkowego naśladuje się ruch nożyczek. Później można położyć obie dłonie na stole i udawać pisanie na klawiaturze. Każdy palec oddzielnie uderza w stół, ale należy uważać, aby dziecko nie uderzało za mocno.

Ćwiczenia palców dla dorosłych

Rozgrzewkę palców i dłoni rozpoczynamy od prostego ćwiczenia rozciągającego: delikatnie odginamy palce jednej ręki palcami drugiej w przód i w tył. Odchylamy palce do momentu, aż poczujemy lekkie naciągnięcie – rozgrzewka nie powinna boleć! Po rozciągnięciu każdego palca, kładziemy rękę na stole i podnosimy jak najwyżej i kładziemy każdy palec z osobna, już bez pomocy drugiej ręki. Później, nadal trzymając rękę płasko na stole, rozsuwamy palce jak najdalej od siebie i je do siebie przysuwamy.

Po rozgrzewce możemy także spróbować innych ćwiczeń:

  1. Kładziemy dłoń płasko na stole, rozsuwamy wszystkie palce jak najszerzej i przysuwamy do siebie.
  2. Trzymając rękę w powietrzu w równym tempie dotykamy po kolei każdym palcem kciuka danej ręki.
  3. Dłonie zaciskamy w pięści na 15-20 sekund, następnie rozluźniamy je na 5 sekund.
  4. W wyciągniętej dłoni trzymamy kartkę papieru i za pomocą palców tylko tej jednej ręki staramy się zwinąć kartkę w kulkę (także świetnie sprawdzi się dla dzieci).
  5. Opieramy dłoń na książce i staramy się odwracać jej kartki po kolei każdym palcem z osobna.
    Jeśli wymagasz od siebie więcej, możesz użyć przyrządów do ćwiczeń. Ciekawym przyrządem do ćwiczeń dłoni, a dokładnie siły mięśni i zwinności palców jest piłeczka rehabilitacyjna, wykonana ze specjalnej gumy, gąbki lub żelu. Zadaniem osoby ćwiczącej jest regularne jej ściskanie (pompowanie) z jak największą mocą. Jest ona polecana szczególnie osobom pracującym na komputerze, ponieważ jedną z jej zalet jest także poprawa krążenia w dłoni.

Innym interesującym przyrządem jest tzw. ściskacz. Zbudowany jest on z dwóch uchwytów połączonych sprężyną, które należy ściskać jedną ręką, aż do momentu ich zetknięcia.

Jak widać ćwiczeń na palce jest wiele i z pewnością wybierzesz coś dla siebie. Palce wiele dla nas robią, a tak często o nich zapominamy. Warto o nie czasem zadbać wykonując parę z powyższych ćwiczeń, a zapomnimy o bólowych dolegliwościach, czy sztywności.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *