Chudnięcie ze stresu – jak z tym walczyć?

Jeżeli tracisz na wadzę, bo jesteś na diecie i ćwiczysz, to świetnie, ale co, jeśli chudniesz bez wyraźnego powodu? Choć dla wielu taki stan rzeczy byłby powodem do radości, w rzeczywistości może zwiastować poważne kłopoty. Niezamierzona utrata masy ciała powinna być zawsze traktowana jako niepokojący objaw. Wymaga dokładnej analizy zarówno stanu zdrowia, jak i trybu życia.

Kiedy trzeba pójść do lekarza?

Jeśli spadkowi wagi nie towarzyszą inne objawy chorobowe, a spadek ten nie przekracza 1 kg na 1–2 miesiące i nie postępuje dalej, nie musisz iść do lekarza. Natomiast, jeśli utrata masy ciała przekracza kilogram miesięcznie lub jest stała, koniecznie zgłoś się do lekarza na szczegółowe badania. Taki spadek masy ciała może, ale nie musi być spowodowany chorobą.

Stres a chudnięcie

Osoby zamknięte w sobie, introwertycy często na skutek silnego stresu czują tzw. „ucisk w żołądku”, przez co nie są w stanie niczego zjeść, co w konsekwencji prowadzi do chudnięcia, gdy takich sytuacji stresowych jest sporo. Niektórzy mówią, że taka sytuacja jest lepsza, aniżeli zajadanie stresu prowadzące do nadwagi, czy otyłości. Jednak nic bardziej mylnego! Pogłębiający się stan chudnięcia ze stresu może spowodować omdlenia i zaburzenia pracy wielu narządów.

Chudnięcie ze stresu może mieć też inną formę – pomimo w miarę racjonalnego odżywiania, obserwuje się spadek wagi. Dzieje się tak, ponieważ organizm w naturalnym odruchu obronnym na stres uwalnia hormony przyśpieszające metabolizm (adrenalina, kortyzol). Dodatkowo rośnie ciśnienie krwi, wzrasta tętno, narządy układu trawiennego działają szybciej przy jednoczesnym zmniejszonym wchłanianiu składników odżywczych. Wszystkie te czynniki, w połączeniu z częstym brakiem apetytu mogą w naprawdę krótkim czasie skutkować zrzuceniem wielu, niekoniecznie zbędnych kilogramów. Dlatego ludzie, którzy nie radzą sobie ze stresem, czy to w pracy, czy to spowodowanym problemami osobistymi, często chudną mimochodem.

Które choroby powodują niezamierzone chudnięcie?

Najczęściej występujący chorobami, których jednym z objawów jest spadek masy są nadczynność tarczycy, niewydolność nerek, zakażenia pasożytami, cukrzyca, niektóre rodzaje nowotworów, depresja, nerwice, czy też choroba Alzheimera. Przyczyną może być również stosowanie niektórych leków stosowanych w przypadku niedoczynności tarczycy, depresji, cukrzycy, a także antybiotyków i antykoncepcji hormonalnej.

Jak radzić sobie ze stresem?

Sposobów jest wiele, każdy znajdzie coś dla siebie! Może być to jakiś sport – wysiłek fizyczny zmniejsza poziom stresu i powoduje wzrost poziomu endorfin (tzw. hormon szczęścia) we krwi. Wyjście do kina, czy na koncert ulubionego zespołu też będzie świetnym pomysłem. Warto też wzbogacić swoją w dietę w posiłki bogate w witaminy z grupy B oraz cynk, ponieważ łagodzą one działanie hormonu stresu – kortyzolu. Składniki te w dużej ilości znajdziemy m. in. w szpinaku, papryce, czy też pomidorach. Dobrym pomysłem będzie również ograniczenie kawy i herbaty, ze względu na ich pobudzające działanie. Jeśli czujemy, że nie damy rady sami poradzić sobie z poziomem stresu, warto wybrać się do specjalisty – psychologa (lub psychoterapeuty), który na pewno będzie w stanie nam pomóc.

Chudnięcie ze stresu jest dość poważnym problemem, jednak jeśli uświadomimy sobie z czego wynika nasz problem, możemy z nim walczyć na różne sposoby. Nigdy nie wolno bagatelizować nagłego spadku wagi, bez względu na jego przyczynę, ponieważ skutki mogą być poważne, od ogólnego zmęczenia i braku koncentracji, aż do omdleń i znacznego wyniszczenia organizmu.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *