Ból głowy po treningu – skąd się bierze i co oznacza?

Powysiłkowy ból głowy może dotyczyć zarówno początkujących, jak i tych bardziej zaawansowanych sportowców. Badania pokazują, że bóle te stanowią ok. 2% wszystkich bólów głowy zgłaszanych lekarzom. Z pozoru nie jest to duża liczba, jednak mogą one być bardzo niebezpieczne, szczególnie w przypadku nawracających bólów, które mogą być spowodowane nie tylko wysiłkiem fizycznym, ale również poważną chorobą. Co zatem może być przyczyną powysiłkowych bólów głowy?

Ból z tyłu głowy – przyczyny występowania

Bóle głowy można podzielić na pierwotne, które pojawiają się u pacjenta po raz pierwszy oraz wtórne, czyli powracające. Jeśli chodzi o te drugie to mogą być one spowodowane poważnymi problemami zdrowotnymi. Natomiast pierwotne bóle głowy występują od 5 min aż do 48 godzin od czasu rozpoczęcia treningu i narastają stopniowo. Nie jest jednoznacznie stwierdzone co je wywołuje jednak można wymienić kilka czynników, które mogą zwiększyć ryzyko ich wystąpienia. Wśród nich są:

  • Odwodnienie – podczas wysiłku fizycznego organizm traci spore ilości wody, dlatego też kiedy nie zadbamy o odpowiednie nawodnienie w czasie treningu może to wywołać powysiłkowy ból głowy.
  • Wahania cukru we krwi – w czasie treningu następuje szybkie zużycie energii w postaci glukozy. Niestety nie wszystkie organizmy dobrze radzą sobie z wahaniami poziomu cukru we krwi. Należy pamiętać, że problemem może być zarówno spadek jak i wzrost cukru np. poprzez zjedzenie batona energetycznego w trakcie wysiłku fizycznego.
  • Zaburzenie równowagi mineralnej – w tym przypadku dużą rolę odgrywają takie minerały jak: potas, magnez, sód, wapń, które mają wpływ na układ nerwowy i krążenie krwi.
  • Nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń – dużo ważniejsze jest wykonywanie ćwiczeń prawidłowo niż w większej ilości powtórzeń ale niedokładnie. To samo dotyczy zbyt dużych obciążeń, które mogą powodować naciągnięcia mięśni co skutkuje pojawieniem się bólu. W szczególności chodzi tutaj o okolice obręczy barkowej oraz pleców.
  • Wysokie ciśnienie wewnątrzczaszkowe – jest to jedna z najczęstszych występujących przyczyn. Składa się na nie duża intensywność treningu, jego technika, a także stymulanty, które zażyliśmy przed wysiłkiem fizycznym.
  • Niedotlenienie – podczas wykonywania ćwiczeń niezwykle ważne jest prawidłowe oddychanie. Często zwłaszcza podczas cięższych powtórzeń, wymagających więcej siły wstrzymujemy oddech, tym samym ograniczając dopływ tlenu do komórek. Dlatego warto podczas treningu skupić swoją uwagę również na prawidłowym oddychaniu.
  • Osłabienie organizmu – niewystarczająca ilość snu, przemęczenie organizmu, a także stres mogą przyczynić się do wystąpienia bólu głowy po treningu. Napięte i skurczone mięśnie w wyniku stresu nie będą prawidłowo wykorzystywane podczas treningu dlatego należy zadbać o to, aby nasze ciało było dobrze przygotowane do wysiłku fizycznego m.in. poprzez odpowiednią rozgrzewkę i rozciągnięcie zmęczonych mięśni przed treningiem.

Aby wyeliminować ból głowy towarzyszący aktywności fizycznej należy znaleźć jego przyczynę. Zwróćmy uwagę na wyżej wymienione aspekty i spróbujmy zastosować się do wskazówek. Jeśli jednak ból nie ustępuje należy niezwłocznie udać się do lekarza, który wykona odpowiednie badania. Dzięki temu dowiemy się co jest przyczyną dolegliwości i będzie można zastosować odpowiednie leczenie. Pamiętajmy, że głowa i układ nerwowy to nie są błahe sprawy, dlatego każdą dolegliwość, która nas niepokoi powinniśmy konsultować z lekarzem.

Ból głowy po treningu – skąd się bierze i co oznacza?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *