BMI – czy znany wskaźnik jest miarodajny?

Kiedy chcemy ocenić czy masa naszego ciała jest prawidłowa, najczęściej sięgamy po wskaźnik BMI (Body Mass Index). Jego zasadniczą zaletą jest łatwość w użyciu, jednak wiąże się to również z pewnymi uogólnieniami. W poniższym artykule przyjrzymy się dokładniej dla kogo adresowany jest ów wskaźnik oraz podpowiemy jak prawidłowo z niego korzystać.

Body Mass Index – dla kogo?

Przede wszystkim dla dorosłych. Do oceny prawidłowej masy ciała u dzieci stosowane są specjalne siatki centylowe i nie mają one wiele wspólnego z omawianym w tym artykule wskaźnikiem. Krótko mówiąc, wskaźnik BMI jest najwiarygodniejszy w przypadku osób przeciętnych, nieuprawiających sportu wyczynowo. Należy bowiem pamiętać, że oprócz samej wagi, o wiele istotniejszy dla naszego zdrowia jest procent tkanki tłuszczowej. Mięśnie zaś są dużo cięższe od tłuszczu, dlatego wskaźnik BMI w przypadku sportowców jest niemiarodajny.

Body Mass Index – jak poprawnie z niego korzystać?

Zanim przejdziemy do obliczania własnego BMI, najpierw należy zapoznać się ze skalą, która służy do interpretacji wyniku. Prezentuje się ona następująco:

  1.  < 16 – wygłodzenie;
  2. 16,0 – 16,9 – wychudzenie, zwykle spowodowane chorobą;
  3. 17,0 – 18,4 – niedowaga;
  4. 18,5 – 24,9 – waga prawidłowa;
  5. 25,0 – 29,9 – nadwaga;
  6. 30,0 – 34,9 – otyłość stopnia pierwszego;
  7. 35,0 – 39,9 – otyłość stopnia drugiego, tj. otyłość kliniczna;
  8. >40 – otyłość stopnia trzeciego, tj. otyłość skrajna.

Skoro już wiemy jak wygląda podział możliwych do uzyskania wyników, warto obliczyć również swoje BMI. W tym celu niezwykle pomocny może okazać się kalkulator BMI, a takich w internecie można znaleźć wiele.

Dla dociekliwych, przedstawiamy wzór, za pomocą którego oblicza się wskaźnik masy ciała. Oblicz BMI:

Body Mass Index = masa ciała podawana w kilogramach/wzrost^2 podawany w metrach.

Body Mass Index – wady, czyli na co warto brać poprawkę podczas obliczania własnego wyniku:
Interpretując własny wynik wskaźnika BMI, przy założeniu, że jesteśmy człowiekiem o przeciętnej aktywności fizycznej, warto mieć na uwadze, że istnieje duża rozpiętość skali przy wadze prawidłowej. Oznacza to, że dla tej samej osoby zarówno 50 kg, jak i 60 kg może okazać się normą, chociaż wiemy, że takie osoby będą wyglądały zupełnie inaczej. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że zalecany procent tkanki tłuszczowej różni się w zależności od płci, czy wieku, dlatego jeżeli chcemy ocenić czy nasza waga jest prawidłowa, wskaźnik BMI powinien stanowić jedynie wstęp do bardziej zaawansowanych badań, które z powodzeniem mogą zostać przeprowadzone u specjalisty do spraw żywienia. Dietetyk za pomocą specjalnej aparatury jest w stanie dokładnie ocenić z czego (i w jakim procencie) złożone jest nasze ciało oraz zaproponować ewentualne zmiany w naszym trybie życia.

Wskaźnik BMI to szybki i łatwy sposób na sprawdzenie w jakim stanie jest nasze ciało. Nie wolno jednak traktować go jako jedynego słusznego wyznacznika naszej wagi, ponieważ wskaźnik ten jest w swoim zastosowaniu zbyt ogólny i uproszczony. Jeżeli zależy nam na rzetelnej opinii dotyczącej prawidłowej wagi, warto umówić się na wizytę u specjalisty w celu dokładniejszego określenia składu naszego ciała.

BMI – czy znany wskaźnik jest miarodajny?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *