Bieganie – korzyści dla zdrowia

Ludzie wciąż szukają nowych sposobów na aktywność fizyczną i zdrowie, gdy tymczasem najprostszym ćwiczeniem wpływającym na całe ciało jest bieganie.

Jak zacząć biegać?

Bieganie dla początkujących to wymóg zapoznania się z pewnymi wymaganiami, aby móc biegać bez żadnych problemów. Przede wszystkim osobą chcąca rozpocząć bieganie powinna wykonać podstawowe badania, co pozwoli wykluczyć wszelkie przeciwwskazania do tego typu aktywności. Kolejnym krokiem będzie określenie celu jaki pragnie się osiągnąć poprzez bieganie(jak utrata wagi czy wzmocnienie wytrzymałości). Konkretny cel pomoże wytrwać w postanowieniu. Następnie należy skompletować sprzęt niezbędny do biegania jak:

  • buty do biegania(należy dokładnie znać rozmiar i rodzaj stopy),
  • odpowiednia odzież do biegania(warto zainwestować w odzież termiczną, a kobiety powinny zaopatrzyć się w sportowy stanik),
  • gadżety jak specjalistyczny zegarek potrzebne są do realizacjo konkretnego planu.

Czy konieczny jest plan działania?

Bieganie dla początkujących może być tylko zabawą, sposobem na schudnięcie czy poprawą kondycji. Jednakże jeśli za chęcią biegania kryje się cel to warto opracować plan działania, aby nie zarzucić jego realizacji po tygodniu lub dwóch. Warto jednak odróżnić bieganie a odchudzanie to czynności, które mogą mieć wspólny cel i razem połączone przyniosą spektakularny efekt.

Jakie efekty przynosi bieganie?

Każdy ruch jest wskazany i przynosi korzyści ludzkiemu organizmowi, a bieganie efekty może przynieść bardzo pozytywne jak:

  • wzrost objętości serca,
  • przyśpieszenie metabolizmu spoczynkowego,
  • obniżenie ciśnienia,
  • uaktywnienie się systemu immunologicznego,
  • obniżenie stężenia cholesterolu całkowitego.

Jakie istnieją przeciwwskazania biegania?

Jak w przypadku każdej aktywności fizycznej także bieganie wymaga posiadania ogólnie dobrego zdrowia bez chorób, które mogłyby ulec zaostrzeniu poprzez bieganie. Na pewno bieganie nie jest zalecane osobom chorującym na:

  • chorobę niedokrwienną serca,
  • niewydolność krążenia,
  • wady zastawkowe serca,
  • kłębkowe zapalenie nerek,
  • nieleczoną cukrzycę.

Jakie korzyści przynosi bieganie?

Obecne życie sprawiło, że większość czasu spędzamy na siedząco(nawet tak odpoczywamy), co ma wpływ na nasz wyg ląd, sylwetkę i zdrowie. Tymczasem nawet umiarkowane bieganie zapewnia nam opóźnienie procesów starzenia się, ładniejszą i bardziej proporcjonalną sylwetkę, obniżenie wieku biologicznego, lepszą kondycję czy wydłużenie życia sprawnego. Bieganie sprawia, że poprawie ulega wygląd, ale i codzienny nastrój, a wszystko to za sprawą lepszego ukrwienia. Dodatkowo następuje wzmocnienie układu nerwowego oraz potencjału umysłowego. Dzięki bieganiu mocniej ukrwiony i dotleniony mózg może pracować na wysokich obrotach. Ponadto trwają badania mające wykazać, że ruch stanowi obronę przed chorobą Alzheimera i demencją starczą. Należy być także świadomym, że w trakcie biegania uwalniają się endorfiny, które potrafią oddziaływać przeciwbólowo, relaksacyjnie czy zapewnić stan równowagi psychicznej. Dzięki bieganiu można pokonać codziennie towarzyszący stres, który jest związany z pracą, zdrowiem czy życiem.

Czy warto biegać?

Na całym świecie żyją ludzie uzależnieni od tej formy rekreacji, gdyż bieganie zapewnia im wiele korzyści takich jak:

  • zdrowsze serce,
  • mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi,
  • smuklejsze nogi,
  • redukcja tkanki tłuszczowej,
  • piękniejsza cera,
  • dłuższe życie w zdrowiu,
  • większa ochota na seks i wiele innych korzyści.
    Z powyższych korzyści wynika, że nie warto zastanawiać się czy warto, lecz kiedy zacząć(jak najszybciej).

Jak często biegać?

Zdrowa osoba może przebiec każdy dystans o ile czuje się na siłach. Ogólnie zakłada się, że najbardziej optymalne dla organizmu ludzkiego jest bieganie 60-150 minut tygodniowo w 2 lub nawet 3 sesjach. Tempo nie powinno być zbyt duże, lecz raczej umiarkowane lub wolne. W trakcie biegu powinna pojawić się lekka zadyszka. Powinno się podkreślić, że śmiertelność wśród osób biegających jest zdecydowanie mniejsza niż wśród osób, które nie biegają lub ćwiczą bardzo intensywnie.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *