BCAA – kiedy i dla kogo?

BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione, budzą wiele kontrowersji. Przez niektórych postrzegane są jako zbawienna pomoc w odchudzaniu i budowaniu formy, inni twierdzą zaś, że ich stosowanie ma wiele skutków ubocznych i należy traktować tę kwestię dosyć restrykcyjnie. W tym artykule postaramy się rozwiać wątpliwości dotyczące stosowania BCAA i przybliżyć ich funkcje i działanie.

BCAA, czyli… co dokładnie?

BCAA to skrót od angielskiej nazwy „brain chain amino acids” (dosł. aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach). Do grupy BCAA zalicza się przede wszystkim leucynę, walinę oraz izoleucynę. To, co wyróżnia omawiane aminokwasy od innych, to fakt, że do ich rozkładu dochodzi przede wszystkim w tkance mięśniowej, a nie, tak jak pozostałych, w wątrobie. Odciąża to ten organ i pozwala zaktywizować mięśnie. Naukowcy potwierdzili pozytywny wpływ przyjmowania tych aminokwasów na formę sportowców. Pomagają one przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejszają zmęczenie po odbytym wysiłku, a także przyspieszają odnowę mięśniową.

Kiedy i jak stosować?

Jak do tej pory, naukowcy potwierdzają pozytywny wpływ stosowania BCAA na organizm. Przyjmowanie białka jest bardziej uporządkowane i dostarczane jest w równych ilościach.
Najlepiej przyjmować BCAA od razu po przebudzeniu, przed treningiem oraz bezpośrednio po nim – wtedy osiągamy maksymalne korzyści.

BCAA kontra białka z pokarmów

Zaskakujące może wydać się, że tak naprawdę nawet ok. 15 procent białka zawartego
w produktach spożywczych pochodzi właśnie z BCAA. Na przykład, na 25 g kurczaka, 4 gramy pochodzą z BCAA. Z kolei w przypadku serwatki zawartość BCAA wynosi już 25 procent. Często zatem okazuje się, że przy odpowiednio zbilansowanej diecie osoby regularnie uprawiającej sport, nie ma potrzeby stosowania dodatkowych suplementów.
Podsumowując rozważania o słuszności stosowania BCAA, chcemy podkreślić, że tego typu suplementy mają dobry wpływ na organizm, jednak często, szczególnie przy amatorskim, nieregularnym trenowaniu, ich stosowanie nie jest konieczne. Najlepiej, aby przedyskutować wprowadzenie BCAA do naszego jadłospisu z trenerem personalnym lub profesjonalnym dietetykiem.

BCAA – kiedy i dla kogo?
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *